کد خبر : 40435

بازار نفت زیر سایه افزایش تولید اوپک

نتایج نظرسنجی صورت پذیرفته توسط رویترز از احتمال افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام اوپک در ماه سپتامبر حکایت دارد که در صورت تأیید، میزان پایبندی اعضاء این سازمان به توافق صورت پذیرفته جهت کاهش تولید به ۸۶درصد تقلیل می یابد

بازار نفت زیر سایه افزایش تولید اوپک

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز دوشنبه تحت تأثیر تضعیف احتمالی پایبندی اوپک به میزان تعهدات کاهش تولید و احتمال افزایش تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا کاهش یافت.

بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبردر این روز با ۶۷ سنت (۱/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۶/۱۲ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۱/۰۹دلار(۲/۱درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۵۰/۵۸ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۵/۲۲ دلار در هر بشکه رسید.

انتظار برای افزایش تولید نفت خام اوپک در ماه سپتامبر و تقویت احتمال رشد تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا موجب تقلیل قیمت ها طی معاملات روز گذشته شد. نتایج نظرسنجی صورت پذیرفته توسط رویترز از احتمال افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام اوپک در ماه سپتامبر حکایت دارد که در صورت تأیید، میزان پایبندی اعضاء این سازمان به توافق صورت پذیرفته جهت کاهش تولید به ۸۶درصد تقلیل می یابد.

همچنین بر اساس نظر سنجی دیگری که توسط بلومبرگ از تحلیل گران بازار انجام گرفته، میزان افزایش احتمالی تولید توسط اوپک ۱۲۰هزار بشکه در روزگزارش شده است که بر اساس این گزارش، عمدتاً انتظار می رود در نتیجه افزایش تولید کشورهای عربستان سعودی، کویت، لیبی و نیجریه بوده باشد. با در نظر گرفتن افزایش قیمت ها طی هفته گذشته که عمدتاً ناشی از خبرهای منتشر شده از افزایش پایبندی کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید بود، افت قیمت ها طی معاملات روز گذشته با اخبار منتشر شده کاملاً قابل تحلیل است.

از طرفی، گزارش منتشر شده توسط شرکت بیکر هیوز در هفته گذشته نشان دهنده افزایش تعداد دکل های حفاری ایالات متحده آمریکا به ۷۵۰ حلقه است که نسبت به گزارش قبلی ۶ حلقه به دکل های حفاری فعال این کشور افزوده شده است . با توجه به افزایش روزانه ۳۷ هزار بشکه ای تولید نفت خام آمریکا در گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور (EIA) درهفته گذشته و افزایش تعداد دکل های حفاری ، انتظار برای ادامه روند افزایشی تولید نفت خام در این کشور در بین معامله گران افزایش یافته است.

لازم به توضیح است که در حال حاضر تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا ۹/۵۴۷ هزار بشکه در روز است. از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت ملی نفت لیبی نیز روز گذشته از برداشته شدن شرایط فورس ماژور برای صادرات نفت خام Sharara و از سرگیری تولید آن خبر داد. شایان ذکر است که شاخص دلار نیز طی روز دوشنبه با ۰/۵ درصد افزایش به ۹۳/۸۵ واحد رسید که در تضعیف قیمت ها ی نفت خام بی تأثیر نبوده است.

ارسال نظر