کد خبر : 40439

تشدید نگرانی ها از افزایش تولید نفت‌خام و فعالیت های سفته بازانه

به عقیده بسیاری از تحلیل گران، با توجه به گزارش چند روز گذشته شرکت بیکر هیوز مبنی بر افزایش ۶ واحدی تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا و گزارش افزایش تولید نفت خام این کشور توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در هفته گذشته و همچنین به صرفه بودن قیمت های فعلی برای تولید کنندگان نفت شیل در اکثر حوزه های نفتی این احتمال وجود دارد که تولید نفت خام این کشور در گزارش های بعدی با افزایش همراه باشد

تشدید نگرانی ها از افزایش تولید نفت‌خام و فعالیت های سفته بازانه

پتروتحلیل- افزایش نگرانی ها در خصوص احتمال افزایش تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا و تمایل معامله گران به شناسایی سود در قیمت های فعلی، بهای نفت خام را در بازارهای جهانی طی معاملات روز سه شنبه اندکی کاهش داد.

بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در این روز با ۱۲سنت (۰/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۶ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۱۶ سنت (۰/۳درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۵۰/۴۲ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۵/۲۶ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز گذشته عمدتاً تحت تاثیر افزایش نگرانی ها در خصوص احتمال افزایش تولید نفت‌خام در ایالات متحده آمریکا طی هفته های پیش رو و افزایش فعالیت های سفته بازانه در بین معامله گران با اندکی کاهش همراه بود. به عقیده بسیاری از تحلیل گران، با توجه به گزارش چند روز گذشته شرکت بیکر هیوز مبنی بر افزایش ۶ واحدی تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا و گزارش افزایش تولید نفت خام این کشور توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در هفته گذشته و همچنین به صرفه بودن قیمت های فعلی برای تولید کنندگان نفت شیل در اکثر حوزه های نفتی این احتمال وجود دارد که تولید نفت خام این کشور در گزارش های بعدی با افزایش همراه باشد.

لازم به توضیح است ، مادامی که قیمت های جهانی نفت خام در محدوده ۵۰ دلار به ازاء هر بشکه قرار دارند، فعالیت تولید کنندگان نفت شیل نیز در ایالات متحده آمریکا افزایش می یابد. از طرفی دیگر فعالیت های سفته بازانه مبتنی بر تحلیل تکنیکال نیز در معاملات روز گذشته به وفور ملاحظه شده است که خود عاملی تشدید کننده در کاهش قیمت ها محسوب می شود. در این ارتباط برای نفت خام WTI با از دست رفتن حمایت ۵۰/۷۵ دلار به ازاء هر بشکه طی چند روز گذشته تمایل بیشتری در بین معامله گران برای فروش در معاملات روز گذشته ایجاد شد. در حال حاضر نیز این شاخص از حمایت ۵۰/۰۶ دلار به ازاء هر بشکه برخوردار است که در صورت واکنش به این حمایت توان رسیدن به سطح مقاومتی ۵۱/۱۲ دلار به ازاء هر بشکه دور از انتظار نیست. نفت خام برنت نیز حمایت ۵۶/۷۵ دلار به ازاء هر بشکه را از دست داده و حمایت ۵۵/۹۱ را پیش رو دارد که در صورت از دست رفتن این حمایت احتمالاً تا محدوده ۵۵/۱۵ دلار به ازاء هر بشکه طی معاملات امروز و فردا افت خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در صورت واکنش مثبت به سطح حمایتی ۵۵/۱۵ دلار امکان رشد تا ۵۷ دلار به ازاء هر بشکه در دوره های زمانی یک روزه دور از انتظار نیست. شایان ذکر است که گزارش EIA که آخر وقت امروز منتشر خواهد شد و تاثیراتی که متعاقباً بر قیمت ها از خود برجای خواهد گذاشت تاثیر به سزایی در تعیین و تصحیح سطوح حمایتی و مقاومتی تحلیل مذکورخواهد داشت. از طرفی به طور سنتی هر ساله با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال بسیاری از پالایشگاه ها عملیات تعمیر و نگهداری دوره ای خود را آغاز می کند که این موضوع نیز فشار مضاعفی را بر قیمت ها طی معاملات روزهای آتی بر جای خواهد گذاشت.

البته نباید تصمیم پالایشگاههای حوزه خلیج مکزیک که بدلیل طوفان هاروی تولید بسیاری از واحد های خود را متوقف کرده بودند برای به تاخیر انداختن دوره هر ساله تعمیر و نگهداری جهت بهره مندی از تقاضای مضاعفی که برای سوخت در اواخر پاییز ایجاد می شود را از نظر دور داشت. علاوه بر متغیر های کاهنده فوق الذکر خبر هایی از بازگشت بزرگترین میدان نفتی لیبی (Sharara ) ، به مدار تو لید منتشر شده که به نوبه خود می تواند روند منفی قیمت ها را تشدید کند. لازم به توضیح است که این میدان نفتی ظرفیت تولید روزانه ۲۳۴ هزار بشکه درروز را قادر است.

با وجود متغیر ها و شرایط فوق الذکر نباید از گزارشها و پیش بینی های مثبتی که طی روز گذشته منتشر شده چشم پوشی کرد از جمله اینکه دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو ، روز گذشته اظهار داشت که اعضاء اوپک همچنان بر پایندی به توافق کاهش در تولید تاکید دارند و این موضوع را همگام با روسیه در نشت انرژی که از ۷-۳ اکتبر در موسکو برگزار می شود به پیش خواهند برد . API نیز اواخر روز گذشته گزارش تغییر در موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا را منتشر کرد که بر اساس آن موجودی نفت خام این کشور ۴/۰۷۹ میلیون بشکه کاهش یافته است. همچنین نتایج نظر سنجی پلاتس نیز نشان از کاهش احتمالی موجودی نفت این کشور به میزان ۱/۵ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر، در گزارش آتی EIA دارد.

ارسال نظر