کد خبر : 40457

نظرسنجی پلاتس از تحلیل گران؛

انتظار برای کاهش ۴۰۰ هزار بشکه از موجودی نفت خام آمریکا

در حال حاضر، فعالان بازار چشم‌ انتظار گزارشات هفتگی تغییر در موجودی نفت ایالات متحده آمریکا توسط API و EIA هستند که به دلیل تعطیلی روز دوشنبه، با یک روز تأخیر به ترتیب در روز جاری و فردا منتشر خواهند شد. در این ارتباط، نظرسنجی پلاتس از تحلیل گران نشان از انتظار برای کاهش ۴۰۰ هزار بشکه از موجودی نفت خام این کشور درگزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا دارد

انتظار برای کاهش ۴۰۰ هزار بشکه از موجودی نفت خام آمریکا

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز سه شنبه عمدتاً تحت تأثیر گزارش کاهش صادرات نفت خام عربستان سعودی و اظهارات دبیر کل اوپک مبنی بر نزدیک شدن بازار به حالت تعادل، به بالاترین میزان خود در یک هفته گذشته رسید.

بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در این روز با ۸۲سنت (۱/۵درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۵۶/۶۱ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۱/۳۴ دلار (۲/۷درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۰/۹۲ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۵/۳۸ دلار در هر بشکه رسید.

اظهارات مقامات انرژی عربستان سعودی مبنی بر تصمیم این کشور برای کاهش ۷ درصدی صادرات نفت خام در ماه نوامبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی و همچنین اظهارات محمد بارکیندو در ارتباط با به تعادل رسیدن بازار، تأثیرات مثبتی در تقویت بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز گذشته از خود برجای گذاشت. عربستان سعودی اعلام داشته است که در راستای سیاست کاهش تولید اوپک، در نظر دارد حدود ۵۰۰ هزار بشکه از مجموع صادرات نفت خام خود برای ماه نوامبر را کاهش دهد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، این تصمیم نشانه ای قوی از پایبندی به تداوم کاهش در تولید از سوی عربستان طی ماه های آینده است و چشم انداز مثبتی را برای نشست اوپک در ۳۰ نوامبر به منظور تصمیم گیری برای تداوم سیاست کاهش تولید ترسیم کرده است. از طرفی، تأثیرات اظهارات دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو، در نشست انرژی دهلی نیز توانسته است روند افزایشی قیمت ها در معاملات هفته جاری را حفظ کند.

وی از تمایل بیشتر کشورهای عضو اوپک برای تداوم سیاست کاهش در تولید بر اساس توافق صورت پذیرفته سخن به میان آورده است و اذعان کرده که بازار به نقطه تعادل خود، بیش از هر زمانی در طول دو سال گذشته، نزدیک شده است. کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان در طول تقریباً یک سال گذشته به طور میانگین روزانه ۱/۸ میلیون بشکه از حجم تولیدات خود را کاهش داده اند و در کنار آن، بر اساس گزارشات منتشره حدود ۲ میلیون بشکه در روز به حجم تقاضا در بازار افزوده شده است که خود تأیید کننده اظهارات مذکور است. از طرف دیگر، طی دیداری که وی در روز سه شنبه با تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا داشته، از آنها در خواست کرده تا مسئولیت بیشتری را در ارتباط با کاهش حجم مازاد عرضه موجود در بازار که در چند سال گذشته سایه سنگین خود را بر قیمت ها حفظ نموده است ، تقبل کنند.

لازم به توضیح است که در طول چند ماه گذشته، قیمت های جهانی نفت خام در چالش میان افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده آمریکا و کاهش تولید اوپک در محدوده ۵۰ دلار به ازاء هر بشکه به دام افتاده است. با توجه به این که انتظار می رود تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا در سال آینده میلادی بر اساس پیش بینی EIA به ۹/۸۴ میلیون بشکه درروز افزایش یابد و با لحاظ کردن گزارشات افزایش صادرات این کشور که به حدود ۲ میلیون بشکه درروز رسیده است، گمان نمی رود که این کشور عزمی جدی در کاهش حجم مازاد عرضه نفت خام موجود در بازار داشته باشد. کما این که قیمت های فعلی نفت خام، تولید را برای بیشتر حوزه های دارای نفت شیل به صرفه می کند. گزارش ماهیانه اوپک نیز که روز گذشته منتشر شد نشان می دهد که تولید نفت خام این سازمان در سال آینده میلادی حدود ۳۲/۸ میلیون بشکه خواهد بود که در حدود ۱۰۰ هزار بشکه د رروز از میزان تولید فعلی این سازمان بالاتر است.

علاوه بر عوامل فوق الذکر، نباید از تأثیرات طوفان Nate و کاهش شاخص دلار در افزایش قیمت ها ی معاملاتی روز سه شنبه غافل ماند. با وجود پایان یافتن طوفان نیت که موجب توقف تولید حدود ۹۲ درصد از حجم تولیدات حوزه خلیج مکزیک گردید، هنوز در حدود ۵۹ درصد از تولیدات نفت خام این حوزه از حالت تعلیق خارج نگردیده اند. شاخص دلار نیز در رو ز سه شنبه با کاهش تقریباً ۰/۵ درصدی به ۹۳/۲۸ واحد رسید. در حال حاضر، فعالان بازار چشم‌ انتظار گزارشات هفتگی تغییر در موجودی نفت ایالات متحده آمریکا توسط API و EIA هستند که به دلیل تعطیلی روز دوشنبه، با یک روز تأخیر به ترتیب در روز جاری و فردا منتشر خواهند شد. در این ارتباط، نظرسنجی پلاتس از تحلیل گران نشان از انتظار برای کاهش ۴۰۰ هزار بشکه از موجودی نفت خام این کشور درگزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا دارد.

ارسال نظر