کد خبر : 40551

دبیر کارگروه پلی پروپیلن در انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی خبر داد؛

کاهش 7 درصدی قیمت پلی پروپیلن های نساجی پس از آزادسازی سقف قیمت در بورس

رصد بازار نشان می دهد که با آزادسازی سقف قیمت، پلی پروپیلن های نساجی در بازار آزاد تا 7 درصد کاهش قیمت داشته اند... سهمیه خرید پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نیاز به بازنگری دارد و این موضوع با رایزنی با بورس کالا و وزارت صنعت ، معدن و تجارت در دست بررسی است

کاهش 7 درصدی قیمت پلی پروپیلن های نساجی پس از آزادسازی سقف قیمت در بورس

پتروتحلیل- با برداشته شدن سقف قیمت پلی پروپیلن ها در بورس کالا طی هفته گذشته، اختلاف قیمت در بازار داخل و بورس کاهش یافته و محصولات به دست تولیدکننده واقعی خواهد رسید.

مهندس حق دوست، دبیر کارگروه پلی پروپیلن در انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: براساس آمارها، تقاضای خرید پلی پروپیلن ها از 260 تا 290 هزارتن در سالهای 93 و 94 به بیش از یک میلیون تن در سال 95 افزایش یافته است و خریداران در این سال هر ماه به این بازار اضافه شده اند.

وی در ادامه افزود: افزایش تعداد خریداران در این بازار نشان می دهد که سهمیه های خرید جدید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه صادر شده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات بازار پلی پروپیلن ها در ماههای اخیر گفت: قیمت گذاری این محصولات براساس منطقه جی سی سی تعیین می گردد که در سال 95  با قیمت صادرات به ترکیه، فاصله قیمتی داشت و این موضوع سبب جذابیت خرید این محصولات و صادرات آن توسط خریداران در بورس کالا می گردید.

وی تاکید کرد: ضروری است با توجه به مشکلات بازار پلی پروپیلن ها، صادرات این محصولات تنها توسط شرکت های پتروشیمی انجام شود.

به گفته مهندس حق دوست؛ در سال 96 قیمت منطقه جی سی سی و ترکیه به یکدیگر نزدیک شد و از این رو حجم خریدها در ماههای ابتدایی سال کاهش یافت و شرکت های خریدار در 5 ماه ابتدایی سال ، تنها تولید کنندگان واقعی صنایع پایین دستی بودند ، اما دوباره در شهریورماه  با توجه به تفاوت قیمت این دو منطقه، خریداران جدید به بازار اضافه شدند.

وی در ادامه با اشاره به اضافه شدن سهمیه های خرید جدید ، گفت: ورود این خریداران و تقاضای بالای آنها سبب ایجاد فاصله قیمتی در بازار آزاد و بورس شد .

وی با اشاره به خرید پلی پروپیلن ها از سوی شرکت های تعاونی گفت:  طبق آمار دریافتی، برخی از شرکت های تعاونی هم در شهریور ماه 270  تن پلی پروپیلن از یک شرکت پتروشیمی خریداری کردند، حال آنکه در 5 ماه نخست سال جمعاً  150 تن پلی پروپیلن از همان واحد خرید کرده بودند.

وی همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر واحدهای تولید کننده پلی پروپیلن گرید  شیمیایی مشکل تولید و تامین کاتالیست دارند که این مشکلات در دست بررسی توسط واحدها می باشد، ولی برای گرید نساجی همکاری شرکت های پتروشیمی با توجه به تقاضای بالا، بسیار مطلوب بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حذف سقف قیمت پلی پروپیلن ها ، بازار این کالاها را وارد شرایط بهتری کرده است، گفت: رصد بازار نشان می دهد که با آزادسازی سقف قیمت، پلی پروپیلن های نساجی در بازار آزاد  تا 7 درصد کاهش قیمت داشته اند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به ضرورت بازنگری سهمیه خرید پلی پروپیلن ها، گفت: سهمیه خرید پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نیاز به بازنگری دارد و این موضوع با رایزنی با بورس کالا و وزارت صنعت ، معدن و تجارت در دست بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان مصرف پلی پروپیلن های شیمیایی مشخص است؟ گفت: واقعیت این است که اطلاعات دقیقی از مصرف واقعی این کالاها وجود ندارد . باید آمار مصرف در فصل های مختلف سال بررسی شده و برای فروش پلی پروپیلن با گرید خاص به مصرف کنندگان راهکارهایی مانند قراردادهای بلندمدت ارائه شود.

وی همچنین در ادامه گفت: نگاهی به آمار غیررسمی تا پایان سال 95 نشان می دهد که بیش از یک میلیون و 500 هزارتن تقاضای خرید برای پلی پروپیلن نساجی وجود داشته که در سال 93 و 94 مقدار واقعی معاملات کمتر از 300 هزارتن بوده است، به نظر می رسد افزایش سهمیه های خرید از سوی وزارت صنعت و معدن در این گروه جالب توجه بوده  است.

وی در پایان یادآور شد:  از سوی ادارات صنایع استان ها پرسش نامه هایی برای مصرف کننده گان ارسال شده  تا از طریق دریافت اطلاعات مربوط به  فیش های برق ، لیست بیمه پرسنل و گزارش سه ماهه مالیات بر ارزش افزوده  مصرف کنندگان پلی پروپیلن، مقایسه ای بین امسال و سال گذشته انجام شود تا بتوان امکان بررسی ظرفیت واقعی شرکت ها را  مهیا کرد.

ارسال نظر