کد خبر : 40458

پیچیدگی های پایان ناپذیر بازار پلی پروپیلن

نگاهی به بازار پلی پروپیلن ها در ماههای اخیر نشان می دهد که بازار این کالا با پیچیدگی هایی همراه شده و از این رو اکثر کارشناسان این حوزه انتظار ندارند که در کوتاه مدت تعادل به این بازار برگردد

پیچیدگی های پایان ناپذیر بازار پلی پروپیلن

پتروتحلیل- با وجود عرضه های زیاد پلی پروپیلن سازها در هفته جاری، برای گریدهای نساجی از 2.5 درصد به بالا رقابت شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، از سوی دیگر افزایش قیمت پایه پلی پروپیلن ها، سبب شده تا بازار کشش ثبت رقابت بیشتر را برای این کالاها نداشته باشد.

این در حالی است که تقاضا برای خرید این محصولات در هفته جاری کاهش یافت که یکی از دلایل آن، عدم کشش بازار و دلیل دیگر نیز ماهانه بودن سهمیه خرید معامله گران است.

البته در هفته جاری از محصول آف گرید نویدزرشیمی با گرید 550 استقبال زیادی صورت گرفت، به طوری که این کالا با 14 درصد رقابت خریداری شد. کارشناسان بازار دلیل آن را عدم عرضه این کالا عنوان می کنند. از این رو این کالا با قیمتی بالاتر از محصولات ON گرید معامله شد.

به این ترتیب در روز دوشنبه دو گرید پلی پروپیلن شیمیایی نویدزرشیمی با سقف قیمت معامله شدند. در گروه نساجی ها هم ؛  پلی پروپیلن نساجی HP552R پتروشیمی مارون با 1936 تن عرضه 3498 تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 4 هزار و 177 تومان و میانگین نرخ خرید آن هم 4 هزار و 311 تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن نساجی ZH552R پتروشیمی نویدزرشیمی با 504 تن عرضه 1701 تن تقاضا داشت، قیمت پایه ای کالا 4 هزار و 177 تومان و نرخ خرید آن هم 4 هزار و 592 تومان  رقم خورد.  پلی پروپیلن نساجی ZH510L این مجتمع هم با 252 تن عرضه 1554 تن تقاضا داشت، معامله گران این کالا را با قیمت 4 هزار و 552 تومان خریداری کردند.

صادرات باید محدودتر شود

در همین حال نگاهی به بازار پلی پروپیلن ها در ماههای اخیر نشان می دهد که بازار این کالا با پیچیدگی هایی همراه شده و از این رو اکثر کارشناسان این حوزه انتظار ندارند که در کوتاه مدت تعادل به این بازار برگردد.

برخی از آنها معتقدند؛ صادرات این محصولات باید محدودتر شود، به طوری که در 5 ماهه نخست امسال 75 هزارتن صادرات پلی پروپیلن از سوی پلی پروپیلن سازها داشتیم که احتمالا به رقم 180 تا 200 هزارتن به صورت سالانه می رسد. گر چه شورای رقابت در ماههای گذشته کف عرضه پلی پروپیلن های نساجی را 7500 تا 8000 تن اعلام کرد، اما برآوردها نشان می دهد مصرف هفتگی پلی پروپیلن ها در ایران حدودا 9300 تا 9400 تن باشد.

البته گفته می شود پلی پروپیلن سازها خواهان کاهش کف عرضه پلی پروپیلن در بورس هستند و از این رو نامه ای نیز به دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ارسال کرده اند، اما این موضوع در شورای رقابت پیش تر به تصویب رسیده است و از این رو به نظر نمی رسد که بتوان تغییراتی در آن اعمال کرد.

یک مقام مسئول دراین باره به خبرنگار «پتروتحلیل»،گفت: به پلی پروپیلن سازها توصیه شده که صادرات این کالاها را کم کنند، این در حالی است که تنها صادرات از طریق پتروشیمی های پلی پروپیلن ساز انجام نمی شود و برخی از خریداران نیز اقدام به صادرات محصولات به کشورهای همسایه می کنند، از این رو به نظر می رسد صادرات محصولاتی که بازار آنها با کمبود و یا التهاب روبه رو است، باید محدود شده و تنها توسط شرکت های پتروشیمی انجام شود.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان این بازار هم معتقدند؛ تولید و مصرف پلی پروپیلن ها در ایران تقریبا یکسان است و از این رو افزایش صادرات در مقطعی می تواند سبب التهاب بازار شود.

با این حال چندی پیش نیز در شورای رقابت موضوع بازار پلی پروپیلن ها بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شد، یکی از آن راهکارها توقف تولید بیوپلی پروپیلن ها و افزایش تولید گریدهای نساجی بود، اما در این خصوص هنوز تصمیم نهایی اعلام نشده است.

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند؛ این بازار نیازمند افزایش عرضه به صورت دوره ای دارد و در غیر این صورت تغییر روند این بازار سختی های زیادی خواهد داشت.

در همین حال روز گذشته هم پلی پروپیلن گرید552R جم 6.3 و شازند هم بالای 7 درصد رقابت را ثبت کرد،  همچنین Z30s پتروشیمی شازند هم بیش از 7 درصد رقابت داشت. پلی پروپیلن نساجی RG1102XK رجال وپلی پروپیلن فیلم HP525J جم هم با 110 تن عرضه با سقف قیمت معامله شدند.

در گروه شیمیایی ها هم رقابت ها اندک بود، اما گرید 440J با 7 درصد رقابت خریداری شد، این گرید برای اتصالات لوله، ورق های موج دار برای خودرو کاربرد دارد.

 

ارسال نظر