کد خبر : 38899

سبقت «پلی پروپیلن سازها» از پتروشیمی تندگویان

سبقت «پلی پروپیلن سازها» از پتروشیمی تندگویان

پتروتحلیل- کمبود نقدینگی و عدم کشش مصرف نهایی، از سوی دیگر ممنوعیت خرید مچینگ غیرمرتبط و نوسانات مکرر قیمت دلار از دلایل کاهش حجم معاملات و بی رغبتی خریداران به محصولات پتروشیمی است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که در هفته ای که گذشت معاملات محصولات پتروشیمی بی رمق بودند و به این ترتیب حجم معاملات با کاهش روبه رو شد.

در همین حال در بازار داخل هم انباشت کالاهای خریداری شده از قبل از دلایلی است که خریداران را از خریدهای جدید پیشیمان کرده است، این در حالی است که فصل زمستان و کاهش مصرف فصلی نیز به مشکلات بازار پتروشیمی نیز اضافه شده است.

از سوی دیگر کاهش قیمت پایه برخی از محصولات پتروشیمی نیز با توجه به افت قیمت دلار از دلایلی است که واسطه ها رو نسبت به خریدها بی رغبت کرده است، این در حالی است که نرخ محصولات در سال جدید میلادی در بازارهای جهانی روندی افزایشی را به ثبت رساند.

به این ترتیب در هفته ای که گذشت نیمی از محصولات عرضه شده توسط معامله گران خریداری شد. همچنین ۲۵ گرید از ۷۲ محصول عرضه شده با رقابت توسط کارگزاران معامله شد، البته میزان رقابت نسبت به هفته گذشته کاهش را نشان می دهد.

در همین حال حجم عرضه ها هم نسبت به هفته ماقبل ۵ هزارتن کاهش یافته بود، البته بیشترین افزایش عرضه هم متعلق به گروه پلی اتیلن های سبک خطی بود و بیشترین کاهش نیز مربوط به پلی پروپیلن نساجی با بیش از ۳ هزارتن است. از این رو در هفته ای که گذشت حجم عرضه محصولات پلیمری ۴۹ هزار و ۲۷۰ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۸۱ هزار و ۵۱۰ تن بود، حجم معاملات نیز با کاهش نسبت به هفته قبل به ۲۷ هزار و ۱۱۶ تن رسید.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی در هفته گذشته هم عرضه پلی پروپیلن های نساجی ۶ هزارتن کاهش یافته بود، در رتبه دوم هم پلی اتیلن های سنگین اکستروژن لوله و پی وی سی ها هم در رتبه سوم کاهش عرضه ها قرار داشتند.

این در حالی است که اکثر معامله گران در بازار پلی پروپیلن ها معتقدند؛ کاهش و افزایش عرضه پلی پروپیلن ها از سوی پلی پروپیلن سازها از دلایل عدم کاهش تقاضا برای این محصولات است، از سوی دیگر پلی پروپیلن سازها تولید برخی از گریدهای خاص را به طور همزمان آغاز کرده اند و از این رو مشکل کمبود عرضه در گریدهای دیگر مشاهده می شود و از این رو بازار این کالاها همچنان جذاب است.

این در حالی است که پلی پروپیلن سازها به ورود برخی از واسطه های بزرگ در بازار این کالا اشاره کرده و می گویند: ورود واسطه ها به بازار این کالا و نوسان دادن به قیمت ها از مهمترین دلایل به تعادل نرسیدن بازار است. از سوی دیگر اختلاف قیمت ۴۰۰ تومانی این کالاها در بازار داخل و بورس نیز یکی دیگر از دلایلی است که اکثر معامله گران را برای ورود به این معاملات وسوسه می کند.

برخی از کارشناسان نیز به کف عرضه پلی پروپیلن ها که به میزان ۸ هزارتن در هفته است اشاره می کنند و معتقدند؛ بازار پلی پروپیلن در شرایط فعلی و با توجه به تقاضای بالا نیازمند عرضه ۱۰ هزارتن پلی پروپیلن نساجی در هر هفته است. به گفته این گروه تعیین کف عرضه ۸ هزارتنی برای این کالا در هر هفته نیاز به اصلاح دارد.

با این حال پلی پروپیلن نساجی HP552R پتروشیمی شازند با حجم عرضه ۵۰۰ تن ۵۷۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۹۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۳هزار و ۹۵۰ تومان رقم خورد. پلی پروپیلن شیمیایی EPD60R این مجتمع هم با عرضه ۲۰۰ تنی ۵۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۱۱۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۱۸۰ تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن نساجی Z30S شازند با عرضه ۲۶۰ تنی ۴۸۰ تن تقاضا داشت و با میانگین قیمت ۳ هزار و ۸۸۸ تومان معامله شد. پلی پروپیلن نساجی HP550J و پلی پروپیلن نساجی HP510L پلی پروپیلن جم هم با قیمت ۳ هزار و ۹۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.

با این حال همچنان در معاملات محصولات پلیمری، پلی پروپیلن بیشترین رقابت را داشتند، پلی پروپیلن های شیمیایی گرید ZH515 و ZB332 نویدزرشیمی و پلی پروپیلن فیلم این مجتمع در رده اول تا سومین محصولات جذاب در تالار پتروشیمی بودند. جایگاه چهارم تا چهاردهم جدول نیز به پلی پروپیلن های نساجی مجتمع های رجال، پلی پروپیلن جم، شازند، پلی نار و مارون اختصاص داشت. در جایگاه پانزدهم پلی اتیلن اکستروژن EX3 پتروشیمی شازند قرار داشت و پس از آن دوباره در جایگاه شانزدهم پلی پروپیلن نساجی Z30S شازند.

به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات بطری به جایگاه هیجدهم کالاهای جذاب سقوط کرد، هفته گذشته گرید بطری ها جایگاه ۱۱ و ۱۲ جدول را داشتند. از این رو پلی پروپیلن سازها جایگاه تندگویان را هم در هفته اخیر تصاحب کردند.

به این ترتیب در هفته ای که گذشت پلی پروپیلن سازها توانستند بالاترین جایگاه رقابتی در معاملات پتروشیمی ها را کسب کنند. البته در هفته های گذشته ۲۰ کالای برتر با ۱۰ درصد رقابت معامله می شدند ولی در هفته اخیر تنها ۱۲ گرید با رقابت ده درصدی معامله شدند و ۸ گرید بعدی بین ۲ تا ۹ درصد رقابت قیمتی را تجربه کردند که نشان از کاهش سطح قیمت ها دارد.

با این حال کم رونق ترین پلیمرها نیز در هفته اخیر استایرن بوتادین رابر روشن تخت جمشید، ABS های قاید بصیر، پلی اتیلن سبک تزریقی لاله، پلی اتیلن سبک ۲۴۲۰D امیرکبیر و ۰۰۳۵ بندرامام و پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ تبریز بودند.

ارسال نظر