کد خبر : 40178

التهاب پلی پروپیلن گرید لوله و بی اعتنایی به تولید آن

در سال جاری تنها پتروشیمی نویدزرشیمی پلی پروپیلن گرید لوله تولید کرده است و مجتمع هایی مانند مارون که قادر به تولید این گرید با ظرفیت بالا هستند، کالایی روانه بازار نکرده اند. از این رو به نظر می رسد نظارت بر تولید و عرضه این گریدها، می تواند بازار را به تعادل برساند

التهاب پلی پروپیلن گرید لوله و بی اعتنایی به تولید آن

پتروتحلیل- بازار محصولات پلیمری روز گذشته با رقابت 13 گرید به کار خود پایان داد.

به گزارش «پتروتحلیل»،  به این ترتیب دو گرید با سقف قیمت و 11 گرید دیگر با رقابت های قیمتی بین 1 تا 6 درصد خریداری شدند.

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C و پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C نویدزرشیمی مثل هفته های گذشته با سقف قیمت معامله شدند.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی هفته های متوالی است که این دو گرید با التهاب مورد معامله قرار می گیرند.

این در حالی است که در سال جاری تنها پتروشیمی نویدزرشیمی پلی پروپیلن گرید لوله تولید کرده است و مجتمع هایی مانند مارون که قادر به تولید این گرید با ظرفیت بالا هستند، کالایی روانه بازار نکرده اند. از این رو به نظر می رسد نظارت بر تولید و عرضه این گریدها، می تواند بازار را به تعادل برساند.

برخی از معامله گران به تغییرات سیاست های مارون اشاره می کنند و یکی از دلایل عدم تولید گرید لوله را تصمیم گیری های مقطعی می دانند.

از سوی دیگر نگاهی به حجم تقاضای گرید ZR230C که برابر با 9849 تن و 23 برابر حجم عرضه است، نشان می دهد که این کالا از تقاضای کاذب رنج می برد.

این در حالی است که 4 گرید پر رقابت بعدی نیز پلی پروپیلن شیمیایی بودند که با رقابت های بین 3 تا 6 درصدی معامله شده اند.

pp nasji

در همین حال گرید های پلی پروپیلن نساجی نیز دارای معاملات نسبتا متعادلی بودند و برخی از گرید ها با رقابت قیمتی و برخی دیگر نیز با قیمت پایه معامله شدند. در این بین بیشترین رقابت در این گروه مربوط به گرید پلی پروپیلن نساجی Z30S مارون بود که با 2 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید. سایر گریدهای پلی پروپیلن نساجی جذاب بین 1 تا 2 درصد رقابت قیمتی را تجربه کردند.

گرید پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 شازند نیز از دیگر گریدهای جذاب این هفته بود، برای 500 تن عرضه این محصول تقاضایی 980 تنی رقم خورد که با 2 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید.

سایر گریدهای عرضه شده در روز گذشته با قیمت پایه معامله شدند و معاملات کاملا متعادلی را تجربه کردند و برای برخی از کالاها هم تقاضایی وجود نداشت و معامله ای برروی آنها انجام نشد.

(کالاهایی که تقاضا نداشتند)

pp nasji-1

ارسال نظر