کد خبر : 40201

انتظار 5 ماهه برای عرضه MR230C پتروشیمی مارون؛

سایه کش دار صادرات به چین بر بازار پتروشیمی ها

همچنان مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی به چین برطرف نشده است و تعداد زیادی از خریداران بزرگ محصولات پتروشیمی به همین دلیل از بازار عقب نشسته اند. این گروه معتقدند؛ با حل نشدن مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی به چین، احتمال تغییر حجم عرضه ها کم است و از این رو نیازی به خرید حجم های بالا و رقابت برای محصولات نیست

سایه کش دار صادرات به چین بر بازار پتروشیمی ها

پتروتحلیل-عرضه پلی پروپیلن شیمیایی MR230C پتروشیمی مارون امروز برای اولین بار در سال جاری در بورس کالا توانست التهاب بازار ZR را کاهش دهد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که بازار در نیمه اول امسال در انتظار عرضه MR230C پتروشیمی مارون مانده بود و شایعاتی در خصوص فروش خارج از بورس این محموله ها در بازار وجود دارد.

با این حال عرضه این کالا توانست رقابت برای پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C نویدزرشیمی را تعدیل کند و به این ترتیب سقف قیمت برای این محصول امروز ثبت نشد. بالاترین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا 4 هزار و 691 تومان بود.

به گفته کارشناسان بازار، فروش های اعتباری در این مدت می توانست از التهاب بازار پلی پروپیلن های شیمیایی بکاهد، اما به این موضوع توجهی نشد.

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه معتقد است؛ شروع عرضه های پتروشیمی مارون به بازار این اطمینان را داد که احتمالا حجم تولید این کالا به 5 تا 6 هزارتن نیز خواهد رسید و به این ترتیب بازار به تعادل می رسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر التهاب در بازار پلی پروپیلن های نساجی نیز با توجه به عرضه های مناسب جم کمتر دیده می شود.

به گفته علی محمدی؛ حجم بالای خریدهای پلی پروپیلن ها در امروز نیز به تولیدکننده های بزرگ اختصاص داشت که زمان مناسبی وارد بازار شده اند و بدون حاشیه اقدام به خرید کردند.

البته امروز حجم بالایی از پلی پروپیلن ها با MFI پایین مورد معامله قرار گرفتند. این در حالی است که همچنان مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی به چین برطرف نشده است و تعداد زیادی از خریداران بزرگ محصولات پتروشیمی به همین دلیل از بازار عقب نشسته اند.

این گروه معتقدند؛ با حل نشدن مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی به چین، احتمال تغییر حجم عرضه ها کم است و از این رو نیازی به خرید حجم های بالا و رقابت برای محصولات نیست.

این در حالی است که زنگنه در آخرین اظهار نظر خود درباره مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی گفته بود: پتروشیمی ها خصوصی هستند و خودشان باید این موضوع را پی گیری کنند، البته وی از کمک دولت به پتروشیمی ها نیز سخن به میان آورده بود.

با این حال حجم خریدهای محصولات پتروشیمی امروز نسبت به ابتدای ماههای گذشته کمتر بود، برخی از معامله گران دلیل آن را مشکلات صادرات و نگرانی از مرتفع نشدن آن می دانند.

ایست بازار «ایکس تری» نسبت به سال های گذشته

از سوی دیگر بازار «ایکس تری» هم به گفته بسیاری از معامله گران با وجود اوج مصرف در تابستان رمقی ندارد،برخی از معامله گران دلیل ایست این بازار را هم طلب تولیدکنندگان از دولت و همچنان مشکلات صادرات محصولات و افزایش حجم عرضه ها می دانند.

در همین حال امروز 2 کالای نویدزرشیمی با سقف قیمت خریداری شدند. پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نویدزرشیمی با 375 تن عرضه 3066 تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 4 هزار و 264 تومان بود. این کالا با سقف قیمت یعنی 4 هزار و 691 تومان خریداری شد. پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA نویدزرشیمی هم با 126 تن عرضه 336 تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 3 هزار و 989 تومان بود، این کالا با سقف قیمت 4 هزار و 210 تومان معامله شد.

در همین حال پلی پروپیلن نساجی RG1102XK پتروشیمی رجال با 210 تن عرضه 735 تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 3 هزار و 756 تومان و میانگین نرخ خرید آن هم 3 هزار و 799 تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجی C30Sپتروشیمی مارون با 1980 تن عرضه 4466 تن تقاضا داشت، این کالا با میانگین نرخ 3 هزار و 813 تومان توسط معامله گران خریداری شد. همچنین پلی پروپیلن نساجی HP552Rپتروشیمی شازند با 1000 تن عرضه 1600 تن تقاضا داشت، این کالا با میانگین قیمت 3 هزار و 789 تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه پلی پروپیلن های شیمیایی، پلی پروپیلن شیمیایی RP340R جم با 220 تن عرضه 396 تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 4 هزار و 372 تومان و میانگین نرخ خرید آن هم 4 هزار و 447 تومان بود.

در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 پتروشیمی شازند 1000 تن عرضه و 1180 تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 4 هزار و 84 تومان و میانگین نرخ خرید آن هم 4 هزار و 100 تومان رقم خورد.

در همین حال پلی پروپیلن نساجی HP550J و پلی پروپیلن شیمیایی EP440G جم ، پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N پتروشیمی مارون ، پلی اتیلن سبک خطی 0209AA پتروشیمی شازند و پلی اتیلن سنگین بادی BL3 پلیمر کرمانشاه وارد سیستم مچینگ شد.

 

ارسال نظر