کد خبر : 40528

نگاهی به بازار پلی پروپیلن ها پس از حذف سقف قیمت؛

عرضه های نویدزرشیمی افزایش می یابد

از هفته آینده با تولید این گریدها در نویدزرشیمی، حجم عرضه ها افزایش خواهد یافت. اما با این حال مشکلات فنی در زمینه تولید آنها بسیار زیاد است

عرضه های نویدزرشیمی افزایش می یابد

پتروتحلیل- پس از آزاد سازی سقف نوسان نرخ پلی پروپیلن ها، این کالاها باز هم مورد استقبال بازار قرار گرفتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند که حذف سقف قیمت پلی پروپیلن ها، با توجه به مشکلات پیش آمده در ماههای اخیر و اختلاف قیمت در بورس و بازار اجتناب ناپذیر بوده است، از سوی دیگر عدم بازگشایی سقف قیمت این کالاها قطعا سبب ثبت قیمت های غیرواقعی برای این کالاها و نهایتا انحصاری شدن بازار را در پی داشت.

البته کارشناسان بازار معتقدند؛ با رعایت کف عرضه از سوی تولیدکنندگان نگرانی در خصوص معاملات پلی پروپیلن های نساجی وجود ندارد؛ چرا که عرضه 8 هزار و 900 تن پلی پروپیلن نساجی به صورت هفتگی می تواند پاسخ گوی نیاز بازار باشد، کما اینکه در هفته جاری هم عرضه این محصولات 9 هزارتن بود و روند معاملات رقابتی بود، اما سقف قیمت ها مانند هفته گذشته لمس نشد.

در گروه پلی پروپیلن های شیمیایی نیز کف عرضه 2 هزار و 600 تن به صورت هفتگی است، اما اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ حجم تولید در این گروه به دلیل مشکلات تولید در شرکت های پلی پروپیلن سازها بسیار پایین است.

یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: دو گرید zb و zr به دلیل MFI پایین، تولید آن همواره با مشکل روبه رو است و به اکسترودر فشار زیادی وارد می شود، از سوی دیگر ریت تولید 75 تا 80 درصد کاهش می یابد.

به گفته این مقام آگاه؛ اکسترودر پلی پروپیلن سازها، برای گرید پایپ طراحی نشده است و در هر نوبت تولید این گریدها برای شرکت های پتروشیمی ریسک دارد و هر شرکتی که اقدام به تولید این گریدها می کند، ریسک پذیری بالایی دارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که گرید  zb و zr در شرکت نویدزرشیمی و گرید MR در پتروشیمی مارون تولید می شود.

این مقام آگاه همچنین اطمینان داد که از هفته آینده با تولید این گریدها در نویدزرشیمی، حجم عرضه ها افزایش خواهد یافت. اما با این حال مشکلات فنی در زمینه تولید آنها بسیار زیاد است.

از این رو به نظر می رسد ضروری است با اتخاذ تصمیمات درست، این کالاها به دست مصرف کنندگان واقعی آنها برسد. بازنگری سهمیه های درج شده در بهین یاب یکی از مواردی است که می تواند به واسطه گری در این حوزه خاتمه دهد، از سوی دیگر محدودیت ثبت سفارش برای این کالاها هم می تواند از جمع آوری این محصولات توسط عده ای خاص جلوگیری کند.

از سوی دیگر تجمیع عرضه پلی پروپیلن سازها در یک روز هم می تواند از ثبت رقابت های بیشتر برای این کالاها جلوگیری کند، از این رو به نظر می رسد تولیدکننده های که اقدام به عرضه در روز سه شنبه می کنند، باید عرضه خود را به روز دوشنبه انتقال دهند.

در کنار این موارد، صادرات این کالاها از سوی خریداران نیز مشکلات را در این حوزه افزایش داده است، بنابراین ضروری است که صادرات در این حوزه تنها توسط شرکت های پتروشیمی انجام شود و سایر صادرکنندگان محدود شوند؛ چرا که به صرفه بودن صادرات سبب شده تا برخی از خریداران داخلی اقدام به صادرات محصولات کنند. با بررسی میزان صادرات این محصولات از شرکت های پتروشیمی و نهایتا گمرک می توان به حجم واقعی صادرات در این حوزه از سوی شرکت های پتروشیمی و مابقی خریداران رسید.

از این رو به نظر می رسد رعایت این موارد در کنار حذف سقف قیمت پلی پروپیلن ها می تواند بازار این کالاها از بحران عبور دهد.

با این حال در هفته جاری  بیشترین رقابت قیمتی برای پلی پروپیلن های شیمیایی ZR230 و ZB332 نویدزرشیمی ثبت شد که همواره در طول سال جاری دچار التهاب بوده و هر هفته تقاضای کاذب دارند.

این در حالی است که برای 210 تن عرضه گرید ZR230 بیش از 3 هزار تن تقاضا وجود داشت و کالا با رقابت قیمتی شدید 20 درصدی معامله شد. برای 210 تن عرضه کالای گرید ZB332 نیز نزدیک به 2 هزار تن تقاضا وجود داشت  و این کالا نیز با رقابت قیمتی 16 درصدی معامله شد.

گرید ZH500M و ZH515MA هم به ترتیب با بیش از 7 درصد و 7 و نیم درصد رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

در ادامه گریدهای نساجی نیز همچون هفته های گذشته با رقابت قیمتی مواجه بودند. در این بین بیشترین رقابت قیمتی برای محصول 060 پلی نار و به میزان بیش از 11 و نیم درصد صورت گرفت. بعد از آن کالاهای 510L و 550J نویدزرشیمی هر کدام با بیش از ده و 9 و نیم درصد رقابت قیمتی قرار داشتند.

کمترین رقابت قیمتی هم برای گرید 552R مارون و با نزدیک به 4 درصد رقابت قیمتی بود.

نکته جالب این بود که در این هفته برای تمامی گریدهای عرضه شده توسط هلدینگ باختر رقابت قیمتی صورت پذیرفت که در نوع خود جالب توجه است. بدین ترتیب برای کالاهای سنگین تزریقی 62N07UV لرستان، BL3 کرمانشاه و سبک خطی 22B02 مهاباد رقابت قیمتی صورت پذیرفت.

عرضه پلی پروپیلن های نساجی در روز سه شنبه هم با رقابت قیمتی به پایان رسید، به طوری که پلی پروپیلن های با MFI6 با 7.5 درصد رقابت روبه رو شدند، MFI3 تا 6 هم بیش از 7 درصد رقابت داشتند، حجم عرضه پلی پروپیلن های شیمیایی نیز کم بود و از این رو برای یک گرید پلی پروپیلن جم رقابتی بالای 25 درصد ثبت شد.

ارسال نظر