کد خبر : 40331

سه عامل مهم بر روند قیمت نفت در آینده ای نزدیک

از منظر تأثیر متغیر های بنیادین، به نظر می رسد که سه عامل مهم بر روند قیمت بازار طی روزهای پیش رو تأثیر گذار خواهند بودکه می توان به ارزیابی تحلیلگران و معامله گران بازار از سرعت بازگشت پالایشگاه های منطقه خلیج مکزیک به حالت عادی تولید و بهبود زیرساخت های خطوط لوله به منظور انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی، گزارش تغییر در موجودی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که فردا منتشر خواهد شد...

سه عامل مهم بر روند قیمت نفت در آینده ای نزدیک

پتروتحلیل-بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز سه شنبه تحت تأثیر بازگشت پالایشگاه های اصلی خلیج مکزیک به مدار تولید، به بالاترین سطح خود طی سه هفته گذشته رسید.

بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در معاملات این روز با ۱/۰۴دلار (۲درصد) افزایش، بشکه ای ۵۳/۳۸ دلار تسویه شد. قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۳۷دلار (۲/۹درصد) افزایش، در سطح بشکه ای۴۸/۶۶ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت در ماه نوامبر به ۴/۲۴ دلار در هر بشکه رسید.

با بازگشت برخی پالایشگاه های بزرگ در منطقه خلیج مکزیک به مدار تولید و افزایش تقاضا از سوی آنها، شاهد تقویت قیمت نفت‌خام در معاملات روز گذشته بودیم که به دنبال آن معاملات قراردادهای فیوچرز در بخش انرژی بورس کالای نیویورک بهترین عملکرد را در مقایسه با دیگر معاملات از خود برجای گذاشت. طوفان هاروی طی چند روز اخیر موجب توقف تولید بسیاری از پالایشگاه ها و اختلال در در کار خطوط لوله، بنادر و سکو های نفتی فراساحلی در منطقه خلیج مکزیک شد.

درحال حاضر شرکت های بزرگ پالایشی این منطقه نظیر Valero Energy Corpو Citgo Petroleum Corp توانسته اند پالایشگاه های اصلی این منطقه را به مدار تولید بازگردانند . شرکت Exxon Mobil نیز با انجام تعمیرات شبکه خطوط لوله هیوستون، سوخت رسانی به ایستگاه ها رابه وضعیت عادی بازگردانده است . به دنبال تعمیرات در خطوط لوله و از سر گیری تولید پالایشگاه ها، قیمت بنزین طی معاملات روز سه شنبه ۳ درصد کاهش یافت که البته به نظر می رسد با پایان یافتن فصل رانندگی در تابستان، شاهد کاهش بیشتری در ارزش آن نیز باشیم. علی رغم موفقیت های بدست آمده در بازگرداندن شرایط به حالت عادی، هنوز حدود ۱۷ درصد از ظرفیت تولید پالایشگاهی این منطقه در مدار تولید قرار نگرفته است. پالایشگاه Port Arthur که بزرگترین پالایشگاه ایالات متحده آمریکا است، روز سه شنبه اعلام کرد که تا پایان هفته در حدود ۴۰ درصد از ظرفیت از دست رفته تولید خود را باز خواهد گرداند.

از منظر تأثیر متغیر های بنیادین، به نظر می رسد که سه عامل مهم بر روند قیمت بازار طی روزهای پیش رو تأثیر گذار خواهند بودکه می توان به ارزیابی تحلیلگران و معامله گران بازار از سرعت بازگشت پالایشگاه های منطقه خلیج مکزیک به حالت عادی تولید و بهبود زیرساخت های خطوط لوله به منظور انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی، گزارش تغییر در موجودی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که فردا منتشر خواهد شد (در این رابطه بلومبرگ براساس نظر سنجی های صورت پذیرفته پیش بینی افزایش ۱ میلیون بشکه را برای موجودی نفت خام کوشینگ اوکلاهاما پیش بینی کرده است) و در پایان، احتمال وقوع طوفان Irma که بر اساس گزارشات هواشناسی ۲۵۳ کیلیومتر بر ساعت در حال نزدیک شدن به منطقه آتلانتیک است و به نظر می رسد بیشترین تأثیر خود را بر توقف تولید نفت خام سکوهای نفتی بر جای خواهد گذاشت، اشاره کرد.

براساس پیش بینی های صورت پذیرفته، این طوفان ۱۰ سپتامبر ایالت فلوریدا را در خواهد نوردید. در این ارتباط شرکت Nustar energy روز گذشته به منظور کاهش خسارات احتمالی ناشی از طوفان Irma، عملیات بارگیری و ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی در پایانه St Eustatius در حوزه کارائیب را به حالت تعلیق درآورد.

ارسال نظر