کد خبر : 40138

چالش بازار نفت

تولید نفت خام لیبی که از طرح کاهش حجم تولید نفت اوپک معاف شده بود، برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرد. لذا اگرچه نگرانی ها تا حدودی در اثر کاهش هفته قبل تعداد دکل ها تعدیل شده اما همچنان بازار با چالش فزونی عرضه نفت مواجه است

چالش بازار نفت

پتروتحلیل- کاهش تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا به همراه افت تولید نفت این کشورهمچنان موجبات افزایش بهای نفت خام در معاملات بین‌المللی اولین روز کاری هفته جاری را برای هشتمین روز متوالی فراهم ساخته است.

تداوم روند صعودی قیمت در هشت روز گذشته طولانی ترین فاصله زمانی طی چهار سال گذشته است. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در روز دوشنبه با ۹۱ سنت (۱/۹درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۹/۶۸ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت با ۱/۰۳ دلار (۲/۲درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۷/۰۷ دلار تسویه شد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر به ۲/۳۹ دلار در هر بشکه رسید.

بازار نفت در هفته های قبل پس از تمدید توافق تولیدکنندگان بزرگ و تصمیم آنها مبنی بر عدم تغییر میزان عرضه بر روی وضعیت تولید نفت آمریکا متمرکز شده به طوری که هرگونه اخباری در خصوص رشد یا افت سطح تولید یا تعداد دکل های حفاری این کشور باعث ایجاد نوسان در قیمت می شود. در این راستا، افت سطح تولید نفت آمریکا در هفته های گذشته به دنبال وقوع طوفان گرمسیری در خلیج مکزیک و همچنین کاهش تعداد دکل حفاری نفتی آمریکا برای اولین بار طی ۲۴ هفته گذشته موجب تعدیل فضای روانی در مورد مازاد عرضه نفت در بازار شده و به تداوم روند صعودی قیمت نفت در این روز کمک کرد. همچنین، تحلیل گران بازار بر این باورند که افت شدید قیمت در هفته های گذشته در کاستن سرعت رشد تولید نفت و تعداد دکل های حفاری آمریکا موثر بوده است.

البته این در حالی است که موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز اعلام کرد که تعداد دکل های فوق تاکنون بیش از دو برابر تعداد ۳۴۱ واحد دکل در مدت مشابه سال گذشته است. به علاوه، تولید نفت خام لیبی که از طرح کاهش حجم تولید نفت اوپک معاف شده بود، برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرد. لذا اگرچه نگرانی ها تا حدودی در اثر کاهش هفته قبل تعداد دکل ها تعدیل شده اما همچنان بازار با چالش فزونی عرضه نفت مواجه است.

البته باید به این نکته اشاره کردکه روند روبه رشد قیمت نفت طی هشت روز گذشته و افزایش قیمت نفت خام های برنت و وست تگزاس اینترمدیت به میزان ۵/۲ و ۷ درصدی در هفته قبل نیز نتوانست به طور کامل افت شدید بیش از ۲۰ درصد قیمت در هفته های گذشته را جبران کند و قیمت با توجه به وضعیت نامساعد تقاضای جهانی نفت همچنان ۱۴ درصد در شش ماه اول سال جاری کاهش داشته است.

البته منتشر شدن آمار شاخص مدیریت تولید آمریکا و افزایش آن از ۵۴/۹ به ۵۷/۸ درصد در ماه ژوئن نیز تقویت قیمت را به دنبال داشت چرا که این رشد شاخص نشان دهنده بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آن در این ماه است. بدین صورت که با این افزایش میزان تقاضای مواد اولیه واحدهای تولیدی بیشتر شده است.

ارسال نظر