کد خبر : 40161

نگرانی های بازار از رشد تولید نفت آمریکا

نگرانی ها در مورد رشد تولید نفت آمریکا همچنان بازار را تحت الشعاع قرار داده به طوری که اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در آخرین گزارش خوداز افزایش سطح تولید نفت این کشور از ۹/۲۵ به ۹/۳۴ میلیون بشکه در روز خبر داده بود که این مقدار حدود ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

نگرانی های بازار از رشد تولید نفت آمریکا

پتروتحلیل- احتمال اعمال محدودیت برای رشد تولید نفت نیجریه و لیبی باعث افزایش اندک بهای نفت خام در معاملات بین‌المللی اولین روزکاری هفته جاری شد. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در روز دوشنبه با ۱۷ سنت (۰/۴ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۶/۸۸ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت ۱۷ سنت (۰/۴درصد) بالاتر رفته و در سطح بشکه ای ۴۴/۴۰ دلار تسویه شد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر از ۲/۳۲ به ۲/۲۸ دلار در هر بشکه رسید.

انتشار اخباری مبنی بر گسترش طرح کاهش حجم تولید نفت به کشورهای نیجریه و لیبی در روز دوشنبه سبب تعدیل انتظارات منفی بازار نسبت به مازاد عرضه نفت شده و به تبع آن قیمت نفت اندکی تقویت شد. شایان ذکر است که کشورهای لیبی و نیجریه از طرح مذکور معاف شده بودند، اما رشد تولید نفت این کشورها در ماه های گذشته کارآیی طرح فوق برای ایجاد تعادل در بازار را تضعیف کرده بود.

در این راستا، سطح تولید نفت خام نیجریه و لیبی به ترتیب از ۲۰۰ و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر به حدود ۱/۶ و ۱میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه رسیده است. در چنین شرایطی اعلام مقامات رسمی اوپک برای اعمال محدودیت برای تولید نفت آنها توانست موقتاً فضای بازار به روند صعودی هدایت کند. این در حالی است که در صورت عدم تحقق مسئله فوق مجدداً قیمت به روند نزولی شدید خود برخواهد گشت. لازم به ذکر است که وزرای برخی از اعضای اوپک و برخی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان به منظور تبادل نظر و بررسی دیگر راهکارهای عملی برای حمایت بیشتر بازار نفت در ۲۴ ژوئیه در روسیه با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

در این میان، نگرانی ها در مورد رشد تولید نفت آمریکا همچنان بازار را تحت الشعاع قرار داده به طوری که اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در آخرین گزارش خوداز افزایش سطح تولید نفت این کشور از ۹/۲۵ به ۹/۳۴ میلیون بشکه در روز خبر داده بود که این مقدار حدود ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. البته برخی از دست اندرکاران بازار پیش بینی می کنند که موجودی نفت خام در منطقه کوشینگ اوکلاهما بزرگترین هاب ذخیره سازی نفت آمریکا به میزان ۱/۴ میلیون بشکه در هفته قبل افت یافته است.

به علاوه، رشد اقتصادی آمریکا نیز طی هشت ماه گذشته با توجه به تشدید کسری بودجه و تراز منفی تجاری در سطح پایینی قرار داشته که این امر از نظر کارشناسان اقتصادی به جریان خروج سرمایه از این کشور کمک می کند. یکی از سیاست های متداول برای جلوگیری از خروج سرمایه تقویت نرخ بهره است. در مجموع، وضعیت اقتصادی مبهم بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تقاضای نفت را نیز متأثر کرده است.

این در صورتی است که صندوق های پولی علی رغم وضعیت نامساعد عوامل بنیادین میزان قراردادهای موقعیت Long در بازار فیوچرز نفت را از اوایل ماه ژوئیه افزایش دادند.

ارسال نظر