کد خبر : 40037

گزینه های خریداران بانکر پس از تحریم قطر

پتروتحلیل- تصمیم امارات متحده عربی برای تحریم تردد کشتی های با پرچم قطر از بندر فجیره عکس العملهایی در بازار سوخت کشتی (بانکر) خواهد داشت. قطع روابط دیپلماتیک میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و قطر جریان فرآورده های نفتی در منطقه را تهدید می کند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک، ارتباطات تجاری و حمل و نقل را با قطر قطع کرده اند و این کشور را به حمایت مالی از گروه های تروریستی و تضعیف حاکمیت همسایگانش متهم می کنند. تحریم اعمال شده شامل مسدود کردن راههای زمینی، دریایی و هوایی، همچنین اخراج دیپلمات های قطری، افراد مقیم و بازدیدکنندگان از گروه کشورهای یادشده است. مقامات بندری در بندر فجیره اعلامیه ای مبنی بر ممنوعیت ورود کشتی های با پرچم قطر، با مبداء یا مقصد قطر صادر کرده اند که تا اطلاع بعدی نافذ است. خطوط هوایی Etihad، Emirates، Fly Dubai امارات متحده عربی، Saudia عربستان سعودی و Gulf Air بحرین کلیه پروازها به/از دوحه را به حالت تعلیق درآورده اند.

منطقه ممکن است شاهد افزایش اندکی در تقاضای مسافرت های هوایی توسط اتباع قطر باشد، چرا که بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به ساکنان و بازدیدکنندگان قطری ۱۴ روز مهلت داده اند تا به کشور خود بازگردند. اما تعلیق طولانی مدت پروازها احتمالاً قراردادهای سوخت جت قطر را تحت تاثیر قرار می دهد. تقاضای سالانه سوخت جت قطر به دلیل ارتقاء موقعیت این کشور به عنوان مرکز حمل و نقل منطقه ای و مقصد توریستی، در سالهای اخیر از یک رشد تقریباً ۲۰ درصدی برخوردار بوده است. احتمال مختل شدن صادرات سوخت جت از قطر بعید است، زیرا این فرآورده عمدتاً به بازارهای بین المللی ارسال می شود. با توجه به این که اسپلیتر راس لافان ۱ با ظرفیت ۱۴۶ هزار بشکه در روز اخیراً فعالیت مجدد خود را پس از انجام تعمیرات برنامه ریزی نشده آغاز کرده است، احتمال کاهش تولید سوخت جت ضعیف است و لذا شرکت نفت قطر می تواند تعداد محمولات صادراتی را افزایش دهد. اروپا به عنوان مقصد احتمالی هر گونه محموله مازاد به شمار می آید، زیرا دارای کمبود عرضه سوخت جت است.

اعلامیه های تحویل بانکر در فجیره برای کشتی های با پرچم قطر و همچنین برای کشتی هایی که از قطر می آیند یا عازم قطر هستند، از روز ۵ ژوئن لغو شده است. کشتی هایی که از ممنوعیت اعمال شده در فجیره متاثر شده اند می توانند به سایر عرضه کنندگان در منطقه خلیج فارس مراجعه کنند یا با طی مسافت بیشتری به سمت شرق، به بندرهایی در جنوب آسیا یا سنگاپور بروند. اما تعداد محدودی از بنادر می توانند مزایای ارائه شده در فجیره از نظر سایز محموله و تسهیلات را عرضه کنند. حجم فروش بانکر در فجیره بالغ بر ۲۱۵ هزار بشکه در روز برآورد می شود که شرکت های قطری Rasgas و Qatargas با ۳۰ هزار بشکه در روز، بزرگترین خریداران بانکر در این بندر هستند.

گزینه های ممکن بانکرینگ شامل بنادر سریلانکایی یا هندی هستند که از نظر زمان کشتیرانی یا هزینه سوخت، رقم قابل توجهی را اضافه نمی کند. بنادر بزرگتر در هند و یا بندرعباس در ایران ممکن است قسمتی از کمبود را جبران کنند. تعدادی از کشتی ها که مقصدشان شرق آسیا می باشد ممکن است سنگاپور را برای بانکرینگ انتخاب نمایند که بزرگترین مرکز سوخت رسانی در جهان به شمار می رود. طولانی شدن مدت تحریم می تواند منجر به آن شود که مازاد نفت کوره از فجیره به سنگاپور ارسال شود تا از امتیاز تقویت تقاضا در آنجا استفاده کنند. خریداران بانکر همچنین می توانند از کویت یا عمان سوخت کشتی تهیه کنند. اما عمان با توجه نبود زیرساخت، قایق سوخت رسانی (Barge) و عرضه کافی ممکن است برای پاسخگویی به افزایش ناگهانی در تقاضا با چالش مواجه شود. عمان سوخت ۳۸۰ سانتی استوک عرضه نمی کند و فقط حجم محدودی سوخت گازوئیل کم سولفور (MGO) در مسقط از طریق شرکت شل و شرکت دولتی نفت عمان در دسترس دارد که با قیمت ۷۹۰ دلار/تن برای تحویل به کامیون یا خط لوله است. بنادر عمانی Duqm و Sohar هیچگونه سوخت دریایی ندارند و فقط مقادیر محدودی MGO با قیمت های ۷۷۰-۷۵۰ دلار/تن برای تحویل به کامیون عرضه می کنند. اما تحویل سوخت به کامیون مدت زمان بیشتری می برد و می تواند هزینه ها را افزایش دهد. در بندر Salalah مقادیر بیشتری سوخت وجود دارد، جایی که شرکت بی پی عرضه کننده انحصاری سوخت کشتی است. اما شروع قریب الوقوع بادهای موسمی به این معناست که بندر یادشده عملیات بانکرینگ در لنگرگاه را تا ماه سپتامبر تعلیق خواهد کرد.

ارسال نظر