کد خبر : 40012

نظرات متفاوت درباره اثرات بحران قطر در بازار پلی اتیلن ترکیه

نظرات متفاوت درباره اثرات بحران قطر در بازار پلی اتیلن ترکیه

پتروتحلیل- نظرات در مورد اثرات بحران قطر در بازار پلی اتیلن ترکیه متفاوت است.

به گزارش «پتروتحلیل»، با توجه به اینکه شورای همکاری خلیج فارس GCC از جمله عربستان، بحرین و امارا ت متحده عربی روابط خود را با قطر قطع کرده اند و ترافیک هوایی و دریایی به وجود آمده است، بازیکنان بازار ترکیه در مورد تحویل پلی اتیلن از این کشور در خصوص توقف محموله های خود ابراز نگرانی کردند.

این در حالی است که هیچ تاثیر فوری از تنش قطر در بازار پلی اتیلن مشاهده نشده است، و بازیکنان، بازار پلی اتیلن را در ماههای آینده پیش بینی و بررسی می کنند.

برخی از خریداران که محموله های پلی اتیلن قطر را دو تا سه هفته قبل خریدارای کرده اند از احتمال تاخیر دریافت این محموله ها خبر می دهند، و معتقدند؛ قطر به احتمال زیاد مسیری جدید برای عرضه پلی اتیلن به ترکیه و چین پیدا خواهد کرد. این در حالی است که بازار با محدودیت عرضه روبه رو نیست و تنها تاخیر محموله های پلی اتیلن سبک خطی احتمالا بر بازار فشار وارد خواهد کرد.

یک تولیدکننده گفت: ما انتظار نداریم که بحران قطر، ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که محموله های ایرانی در درسترس است. از سوی دیگر برخی بازیکنان نیز با توجه به تاخیر تحویل محموله های پلی اتیلن قطر موضع محکمتری را در قبال قیمت گذاری خود اتخاذ کردند.

بازار پلی اتیلن سبک خطی در حال حاضر با ثبات است و عرضه در حد نیاز وجود دارد. برخی از تامین کنندگان از جمله ازبکستان و منابع ایرانی برای گریدهای پلی اتیلن سنگین تخفیفات خود را کاهش داده اند.

از این رو تلاش هایی احتمالا در روزهای آینده برای افزایش قیمت پلی اتیلن به وجود خواهد آمد، اما به نظر می رسد این تلاش ها طولانی نباشد. این در حالی است که ماه رمضان و افت قیمت پلی اتیلن در چین و تقاضای ضعیف نیز بر این بازار سایه افکنده است.

این درحالی است که برخی از منابع قطری اعلام کرده اند که در حال مسیریابی برای محموله های ارسالی خود هستند و این احتمالا حمل و نقل را با تاخیر مواجه خواهد کرد.

قیمت پلی اتیلن در ترکیه به طور پیوسته در طول سه ماه گذشته برای پلی اتیلن سبک و سبک خطی عقب نشینی کرده است. همچنین پلی اتیلن سنگین نیز با توجه به منابع فراوان ایران با کاهش چشمگیری روبه رو شده است.

ارسال نظر