کد خبر : 39992

افزایش هزینه صادرات انرژی قطر

افزایش هزینه صادرات انرژی قطر

پتروتحلیل- هزینه صادرات کالا و انرژی قطر احتمالاً با ممنوعیت اعمال شده توسط امارات متحده عربی و قطع دسترسی کشتی های قطری به بندر اصلی سوخت رسانی منطقه افزایش یافته و کشتی ها را وادار می کند تا مسافت بیشتری را برای سوخت طی کنند یا هزینه بالاتری پرداخت کنند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی، همراه با مصر، یمن و بحرین روز دوشنبه روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام حمایت این کشور از تروریست ها قطع کردند. در همین راستا، متحدان عربی در حال وارد کردن انواع فشارهای اقتصادی به قطر هستند، از جمله ممنوعیت وارد شدن کشتی های با پرچم قطر به محدوده آبهای سرزمینی. کشتی های متعدد قطری حامل نفت خام، مواد شیمیایی و LNG که از قطر آمده اند، آبهای امارات را ترک کرده یا بجای اتصال در بندرهای امارات و عربستان طبق برنامه از پیش تعیین شده، در آبهای آزاد توقف کرده اند.

قطر بزرگترین صادرکننده LNG در دنیاست و کشتی های حامل سوخت مورد استفاده در نیروگاههای برق را به مصرف کنندگان کلیدی در ژاپن، چین و هند ارسال می کند. همچنین، در حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز نفت خام صادر می کند که از جمله کوچکترین تولیدکنندگان نفت خاورمیانه محسوب می شود. کشتی هایی که قطر را ترک می کنند به طور معمول قبل از شروع سفر دریایی در بندر فجیره، بزرگترین مرکز سوخت رسانی کشتی در خلیج فارس، سوخت گیری مجدد انجام می دهند.

بندر فجیره در مجاورت تنگه هرمز قرار گرفته است که کشتی های زیادی برای طی مسیر خود به آسیا، آمریکا یا اروپا از آن عبور می کنند. این بندر یکی از مهمترین بنادر دنیا برای بازار جهانی انرژی است. علاوه بر سوخت گیری، بعضی از کشتی ها محموله های خود را قبل از ارسال به مقاصد نهایی، با تانکرهای دیگر مخلوط می کنند.

به نظر می رسد کشتی ها ممکن است با هزینه بالاتر و تاخیر زمانی بیشتری مواجه شوند، چرا که باید مسیرخود را به نزدیک ترین بندرهای منطقه، یا به پاکستان، سریلانکا، هندوستان، و حتی به دوری سنگاپور تغییر دهند. Matt Stanley کارگزار شرکت Freight Investor Services در دوبی اظهار داشت که تعدادی از کشتی ها ممکن است برحسب شرایط سیاسی کشورها برای سوخت گیری به سمت عراق، ایران، یا عمان بروند. دو معامله گر ابراز داشتند که ممنوعیت کشتی های قطری می تواند باعث جابجایی تقریباً ۲۵ درصد از ۹۰۰-۸۰۰ هزار تن سوخت کشتی شود که ماهانه در فجیره فروخته می شود. به دلیل حجم کوچک صادرات نفت، نفت خام قطر معمولاً همراه با نفت خام های دیگر بارگیری می شود تا هزینه ارسال مقرون به صرفه باشد. فرآیند این کار نیز ممکن است تحت تاثیر ممنوعیت های اعمال شده با اخلال مواجه شود.

آژانس قیمت گذاری نفت خام پلاتس روز سه شنبه اعلام کرد که این موسسه استفاده از نفت خام الشاهین قطر در فرآیند ارزیابی قیمت نفت خام را مورد بررسی قرار می دهد. علاوه بر ایجاد اخلال در صادرات انرژی، ممنوعیت امارات برای قطر صادرات آلومینیوم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. طبق اعلام شرکت Norsk Hydro در روز سه شنبه، صادرات فلزی قطر به صورت معمول در بندر جبل علی روی کشتی های بزرگتر مجدداً بارگیری می شود که در نتیجه ممنوعیت اعلام شده توسط امارات بر روی کشتی ها و محمولات قطری بسته شده است

ارسال نظر