کد خبر : 15853

واکنش ایران به قرارداد جدید گازی قطر

13920302160032451565583

پتروتحلیل- معاون وزیر نفت با بیان اینکه فعلا لغو یا جریمه گازی پاکستان به دلیل تاخیر در واردات گاز ایران مطرح نیست، نسبت به قرارداد جدید گازی بین پاکستان و قطر واکنش نشان داد.

به گزارش «پتروتحلیل»، همزمان با امضای این قرارداد جدید خرید گاز از قطر، پاکستان برای افزایش واردات گاز طبیعی از قطر ساخت یک خط لوله از بندر گوادر تا نواب شاه را با یک شرکت چینی امضا کرده است که با تکمیل این خط لوله امکان افزایش واردات گاز از قطر فراهم خواهد شد.

به عبارت دیگر، در حالی پاکستانی ها به بهانه تحریم از احداث خطوط لوله واردات گاز از ایران طفره می‌روند که منابع مالی قابل توجهی را صرف تجهیز پایانه واردات ال. ان. جی و ساخت خطوط لوله توزیع و انتقال گاز وارداتی از قطر کرده اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه های پاکستانی، دولت اسلام آباد به دنبال واردات روزانه ٢٠٠ میلیون فوت مکعب گاز به صورت ال. ان. جی از قطر است و در نظر دارد حجم واردات خود را به ۴٠٠ میلیون فوت مکعب در روز افزایش دهد.

همزمان با آغاز واردات گاز قطر توسط پاکستانی ها وزارت نفت ایران نسبت به امضای این قرارداد جدید گازی بین دوحه - اسلام آباد واکنش نشان داده است.

«امیر حسین زمانی نیا» با رد هرگونه مذاکراه ایران به چین و روسیه به منظور احداث خطوط لوله انتقال گاز در خاک کشور، گفت: هم اکنون ساخت خطوط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در مراحل پایانی کار قرا دارد.

معاون امور بین الملل وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه پیشنهاد گازی ایران به چین برای مشارکت در خطوط لوله گاز پاکستان صحت ندارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران به اندازه کافی مشتری برای صادرات گاز در اختیار دارد.

این دپیلمات وزرات امور خارجه با تاکید بر اینکه امیدواریم پاکستانی ها هم به تعهد خود عمل کنند و از ایران گاز دریافت کنند، اظهار داشت: دریافت گاز ایران از سوی پاکستان برای رشد و توسعه آنها هم ضروری است از سوی دیگر گاز محصولی نیست که روی دست ایران بماند و مشتری های زیادی برای گاز داریم.

زمانی نیا با بیان اینکه هم اکنون همه کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس مشتری گاز ایران هستند و مذاکرات با آنها برای صادرات گاز ادامه دارد، تبیین کرد: درست است مشتریان گاز ایران زیاد هستند اما خط لوله هفتم برای انتقال گاز به پاکستان تعریف شده است؛ اگرچه می توان استفاده‌های دیگری از این خط لوله کرد ولی این خط لوله در بدترین شرایط مالی و در دوران اوج تحریم ها ساخته شده است و انتظار این است که گاز ایران هر چه سریعتر به این کشور برود.

معاون وزیر نفت همچنین درباره احتمال فسخ قرارداد و یا جریمه گازی پاکستان توسط ایران هم توضیح داد: امیدواریم پاکستان به تعهداتش عمل کند و در جهت رشد و توسعه کشور خود این قدم مهم را بردارد؛ ولی در هر صورت بین دو کشور قرارداد معتبری وجود دارد که پیش بینی های لازم در آن دیده شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ایران قصد فسخ قرارداد و یا جریمه گازی پاکستان را ندارد، گفت: تاکنون مذاکراتی با پاکستان بریا فسخ قرارداد مشترک گازی انجام نشده است.

وی همچنین در خصوص قرارداد جدید بین قطر و پاکستان و صدور اولین محموله ال. ان. جی قطر به این کشور هم بیان کرد: خوشحالیم که پاکستان می تواند منابع دریافت انرژی خود را متنوع کند. ایران نیز در موقعیت بسیار خوبی برای کمک به این کشور قرار دارد. ضمن این که نیاز پاکستان به گاز خیلی بیشتر از این رقمی است که از قطر وارد می کند.

Bottom of Form

ارسال نظر