کد خبر : 39469

انتشار مزایده های نفتی «پترولیوم» و «شرکت نفت دولتی بحرین»

پتروتحلیل- با انتشار مزایده های فروش ماهانه شرکت قطر پترولیوم (QP) و شرکت نفت دولتی بحرین، Bapco، و واگذار کردن یک مناقصه خرید توسط پالایشگاه دولتی هند، IOC، معاملات برای محموله های بارگیری ماه مه خلیج فارس در جریان است.

معامله گران اعلام کرده اند که شرکت IOC یک محموله ۴ میلیون بشکه ای از نفت خام سنگین ترش بصره عراق - از هریک از شرکت های Lukoil و Unipec به میزان ۲ میلیون بشکه - را با دیسکانت کمی نسبت به ارزیابی های پیش رو در بورس دوبی خریداری کرده است. معامله گران گفته اند که شرکت IOC همچنین یک محموله یک میلیون بشکه ای از نفت خام متوسط ترش یورال را خریداری کرد.

محموله یادشده با دیسکانت ۵۰ سنت برای هر بشکه نسبت به ارزیابی های بورس دوبی معامله گردیده است، گرچه این موضوع هنوز تایید نشده است. در ماه گذشته، شرکت IOC یک محموله ۲ میلیون بشکه ای از نفت خام سبک بصره را از هر یک از شرکت های Chinaoil و Lukoil در مناقصات خود برای بارگیری های ماه آوریل خریداری کرد. شرکت QP مزایده های ماهانه خود را برای فروش نفت خام متوسط ترش Al-Shaheen با پیشنهاد بارگیری شش محموله در روزهای ۶-۵، ۲۰-۱۹، ۲۱-۲۰، ۲۳-۲۲، ۲۷-۲۶ و ۳۰-۲۹ ماه مه منتشر کرد.

این مزایده در ۱۴ مارس بسته خواهد شد ولی پیشنهاد های خرید تا ۱۶ مارس اعتبار دارند. در ماه گذشته شرکت قطر پترولیوم سه محموله Al-Shaheen را در مزایده های خود به فروش رسانید. این محموله ها با دیسکانت حدود ۸ سنت به ازای هر بشکه نسبت به ارزیابی های پیش رو در بورس دوبی به فروش رسیدند. قرار است در ماه مه مجموعاً ۱۶ محموله Al-Shaheen بارگیری شود که با حجم معمول صادراتی آن که معمولاً بین ۱۵-۱۴ محموله بوده قابل مقایسه است.

شرکت Bapco بحرین نیز یک محموله برای بارگیری ماه مه از نفت خام متوسط ترش Banoco عرب را در مزایده ای که در ۱۴ مارس بسته خواهد شد پیشنهاد داده است و پیشنهادهای خرید آن تا ۱۶ مارس اعتبار خواهند داشت. در ماه گذشته، شرکت Bapco شرکت Totsa را برنده مزایده اعلام کرد تا نفت خام متوسط ترش عرب Banoco را با حق مرغوبیت حدود ۵ سنت برای هر بشکه نسبت به قیمت رسمی عربستان برای نفت خام متوسط ترش عرب عرضه نماید. در بازار سنگاپور، شرکت Petrodiamond سه محموله نفت خام Partial دوبی برای ماه مه را از Chinaoil خریداری کرد، درحالی که شرکت BP نیز یک محموله را از Reliance خریداری کرد.

ارسال نظر