کد خبر : 40221

افزایش قیمت نفت خام های عربستان برای ماه سپتامبر

شرکت آرامکو شدیدترین افزایش در فرمول قیمت ماه سپتامبر را برای انواع نفت خام‌هایش به مقصد مدیترانه ایجاد کرده است

افزایش قیمت نفت خام های عربستان برای ماه سپتامبر

پتروتحلیل- شرکت دولتی عربستان، آرامکو، قیمت‌های رسمی ماه سپتامبر را بین ۱۰ سنت تا یک دلار در هر بشکه برای تمام نفت‌خام های خود به مقصد اروپا و منطقه آسیا- اقیانوسیه افزایش داد و تنها اندکی از قیمت‌ نفت‌خام سنگین Arab Heavy به مقصد آسیا- اقیانوسیه کاست.

شرکت آرامکو شدیدترین افزایش در فرمول قیمت ماه سپتامبر را برای انواع نفت خام‌هایش به مقصد مدیترانه ایجاد کرده است، بطوریکه تمام نفت‌خام‌های فروخته شده بر اساس فوب راس التنوره نسبت به شاخص قیمت تسویه برنت در بورس لندن بین ۱۰ سنت تا ۱ دلار در هر بشکه و بر اساس فوب سیدی کریر بین ۱۵ سنت تا ۱/۰۵ دلار در هر بشکه بالاتر تعیین شده اند.

برخی از معامله گران انتظار داشتند که شرکت آرامکوی عربستان قیمت‌های خود را تا حدود ۵۰ سنت در هر بشکه برای ماه سپتامبر افزایش دهد. این شرکت قیمت‌های رسمی سپتامبر را برای مشتریانش در شمال غرب اروپا بین ۳۰ تا ۸۰ سنت در تمام انواع نفت‌خام‌های فروخته شده به مقصد این منطقه افزایش داد. در پی تصمیم این شرکت برای فاصله گرفتن از شاخص Ice Bwave در اوایل سال جاری، اکنون آرامکو شروع به تنظیم فرمول قیمت‌های شمال غرب اروپا و مدیترانه در مقابل شاخص قیمت تسویه برنت ICE در ماه ژوئیه امسال کرده است.

شرکت آرامکو قیمت‌های سپتامبر را بین ۲۰ تا ۸۰ سنت در هربشکه برای هر سه نوع نفت خام خود به مقصد منطقه آسیا- اقیانوسیه افزایش داده است. در حالیکه این شرکت قیمت ماه سپتامبر نفت خام Arab Heavy به مقصد این منطقه را با اندکی کاهش (۲۰ سنت در هر بشکه ) تعیین کرده است. در همین حال، قیمت ماه سپتامبر نفت خام Arab Medium را افزایش داده است. فعالان بازار انتظار داشتند که آرامکو فرمول قیمت‌های رسمی ماه سپتامبر را بین ۱۰ تا ۳۰ سنت به خاطر حاشیه سود بالای نفت کوره، نفت گاز و بنزین افزایش دهد.

شایان ذکر است حالت کانتانگو بر اساس شاخص نفت خام دوبی- و یا دیسکانت ماه آینده نسبت به ماه سوم شاخص دوبی – اندکی تغییر نمود و به طور متوسط به میزان ۵۲ سنت در هر بشکه نسبت به متوسط ماه ژوئیه که ۵۹ سنت در هر بشکه بود اندکی کاهش یافت. تغییرات اندک بازار احتمالا آرامکو را تشویق کرده است تا فرمول قیمت رسمی برای نفت خام Arab Medium خود را بیشتر تعیین کند. تولید کنندگان خلیج فارس شاهد یک کانتانگو ضعیف هستند که این نشانه ای از بهبود عوامل بنیادین برای نفت خام متوسط است.

ارسال نظر