کد خبر : 40177

خرید نفت خام های Mars و Poseidon توسط BPCL هند

این پالایشگاه یک محموله ۵۰۰ هزار بشکه ای شامل نفت خام های Mars و Poseidon برای تحویل در فاصله ۲۶ ماه سپتامبر تا ۱۰ اکتبر را خریداری کرده است

خرید نفت خام های Mars و Poseidon توسط BPCL هند

پتروتحلیل-شرکت نفت هندی Bharat برای اولین بار نفت خام های ترش Mars و Poseidon آمریکا را طی یک مزایده خریداری کرد.

شرکت BPCL دومین پالایشگر هندی است که پس از ملاقات نخست وزیر هند از آمریکا و همچنین در راستای انتظار ترامپ مبنی بر افزایش صادرات بیشتر فرآورده های این کشور در حوزه انرژی به سومین خریدار نفت جهان، درصدد خرید نفت خام از خلیج مکزیک است.

این پالایشگاه یک محموله ۵۰۰ هزار بشکه ای شامل نفت خام های Mars و Poseidon برای تحویل در فاصله ۲۶ ماه سپتامبر تا ۱۰ اکتبر را خریداری کرده است. قیمت محموله های نفت خام آمریکا با توجه به قابلیت رقابتی آنها با نفت خام های با درجه سولفور بالا در خاورمیانه کاهش یافته است. شایان ذکر است که در ابتدای ماه جاری یکی دیگر از پالایشگاه های بزرگ و دولتی هند حدود ۱/۶ میلیون بشکه نفت خام Mars خریداری کرد. بر اساس اظهارات معامله گران، پالایشگاه BPCL این محموله را از شرکت شل دریافت کرده است.

لازم به ذکر است که پالایشگران هندی در حال متنوع سازی واردات نفت خام با جایگزین های ارزان تر آن، علی رغم کاهش حجم عرضه نفت اعضای اوپک و برخی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان و به تبع آن تقویت قیمت نفت خام می باشند. سهم واردات هند از نفت خام های خاورمیانه به کمترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۵ تا کنون رسیده، در حالی که واردات آن از آمریکای جنوبی، آفریقا و روسیه افزایش یافته است. البته شرایط کنونی بازار نفت به برنامه هند برای گسترش روابط خود با آمریکا کمک شایانی کرده است.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نسبت به نفت خام شاخص دوبی کاهش یافته است. چراکه از یک سو، تولید نفت شیل آمریکا رو به رشد بوده و از سوی دیگر، کاهش حجم تولید نفت اوپک مقدار نفت خام های ترش متوسط در بازار را تقلیل داده است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد سطح تولید نفت جهان در ماه ژوئن حدود ۱/۲ میلیون بشکه در روز بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. رئیس شرکت BPCL اظهار کرد که این شرکت در صورتی که قیمت در بازار آمریکا رقابتی باشد، به دنبال خرید نفت خام با درجه سولفور پائین نیز می باشد، زیرا پالایشگاه های آنها به هر دو نوع نفت خام کم سولفور و سولفور بالا نیاز دارد. وی در عین حال اضافه کرد که محموله خریداری شده آزمایشی است. گفتنی است که پالایشگاه Kochi متعلق به شرکت فوق واقع در جنوب هند طی ماه سپتامبر ظرفیت پالایشی خود را به ۳۱۰ هزار بشکه در روز گسترش داد.

 

ارسال نظر