کد خبر : 40275

تغییر روش قیمت گذاری نفت خام عراق از پلاتس به بورس کالای دبی

عربستان سعودی، ایران، عراق و کویت برای تعیین فرمول قیمت رسمی ماهیانه نفت خام خود به مقصد آسیا -اقیانوسیه از میانگین ماهانه شاخص عمان و دبی که توسط platts منتشر می شود، استفاده می کنند

تغییر روش قیمت گذاری نفت خام عراق از پلاتس به بورس کالای دبی

پتروتحلیل- عراق به عنوان دومین صادر کننده بزرگ نفت اوپک با فاصله گرفتن از شاخص قیمت های منتشر شده توسط platts در گزارش قیمت این موسسه و تمایل به قیمت های منتشر شده از سوی بورس کالای دبی (DME) در قراردادهای فیوچرز، تغییر روش قیمت گذاری نفت خام خود به مقصد آسیا - اقیانوسیه را مطرح کرده است.

شرکت دولتی SOMO در قالب ارسال نامه ای به مشتریان بلند مدت و شرکاء فعال در بخش بالادستی خود به دنبال دریافت بازخورد این تغییر پیشنهادی است. طرح مذکور شرکت SOMO را به اولین تولید کننده اصلی در منطقه خلیج فارس و عضو اوپک که از سیستم قیمت گذاری DME به مقصد آسیا - اقیانوسیه استفاده می کند تبدیل می کند. این تغییر، SOMO را قادر می سازد تا روش قیمت گذاری خود را از بزرگترین صادر کننده نفت خام اوپک یعنی عربستان سعودی جدا کند.

عربستان سعودی، ایران، عراق و کویت برای تعیین فرمول قیمت رسمی ماهیانه نفت خام خود به مقصد آسیا -اقیانوسیه از میانگین ماهانه شاخص عمان و دبی که توسط platts منتشر می شود، استفاده می کنند. با این وجود، جایگاه عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت خام منطقه خلیج فارس بدین معناست که این کشور قادر است هر ماه مسیر قیمت گذاری رسمی را تعیین کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها نفت خام های صادراتی عمان و دبی از روش قیمت‌گذاری قراردادهای فیوچرز در DME استفاده می کند. SOMO بازخورد این تغییر را تا پایان این ماه درخواست کرده است. این شرکت اظهار داشته است که این تغییر برای بارگیری محموله ها در ژانویه سال ۲۰۱۸ اعمال خواهد شد، ولی شامل محموله هایی که ممکن است از ماه دسامبر تمدید گردند (به دوره بعد منتقل شوند) نخواهد بود. قراردادهای فیوچرز در بورس کالای دبی برای بارگیری محوله های نفت خام عمان در دو ماه بعد که در حال حاضر ماه اکتبر است، می باشد.

میانگین ماهانه قیمت های تسویه در ماه اوت جهت تعیین OSP عمان برای محموله های نفت خامی که در ماه اکتبر بارگیری خواهند شد مورد استفاده قرار می گیرد. مشتریان بلند مدت SOMO در حال بررسی طرح مذکور می باشند ولی تردید هایی در رابطه با اینکه آیا این تغییر رویه می تواند با برنامه های صادراتی منتشر شده توسط این شرکت مطابقت کند یا خیر ایجاد شده است. شرکت SOMO همانند دیگر تولید کنندگان بزرگ نفت خام خلیج فارس نظیر عربستان سعودی، کویت و ایران، OSP خود را از یک ماه قبل اعلام می کند. اما SOMO برنامه صادرات نفت خام خود را تنها یک ماه جلوتر منتشر می کند، در حالی که سایر تولید کنندگان برنامه صادراتی خود را از دو ماه پیش تر اعلام می کند. تغییر روش قیمت گذاری SOMO بر مبنای DME تحت رویه فعلی انتشار برنامه صادراتی این شرکت بدین معنا خواهد بود که قیمت میانگین DME برای ماه اکتبر در ماه اوت تعیین خواهد شد، این در حالیست که SOMO در ماه سپتامبر تنها برنامه صادراتی ماه اکتبر را منتشر خواهد کرد.

این امر با توجه به اینکه مشتریان علی رغم تعیین قیمت برای ماه اکتبر توسط DME ازحجم نفت خام اختصاص یافته در ماه اوت اطلاعی نخواهند داشت، موجب خواهد شد تا مشتریان بلند مدت این شرکت نتوانند ریسک نوسانات قیمت را پوشش دهند. سوال اصلی اینجاست که آیا آنها قادر هستند تا برنامه صادراتی نفت خام خود را از سه ماه قبل اعلام کند. اگر این امکان وجود نداشته باشد، برای مشتریان بلند مدت این شرکت در منطقه آسیا -اقیانوسیه بسیار دشوار است تا تغییر قیمت گذاری پیشنهادی بر مبنای DME را بپذیرند. صادرات نفت خام مخلوط عمان که بر مبنای قراردادهای فیوچرز در DME تعیین می شود، تحت کنترل خریداران چینی قرار دارد. عمان طی ماه ژوئیه ۲۵/۴ میلیون بشکه نفت خام صادر کرد که ۶۵درصد آن به چین فروخته شد. این که تسلط خریداران چینی بر نفت خام صادراتی عمان توسط دیگر خریداران عمده نفت خام بصره عراق در منطقه آسیا-اقیانوسیه خدشه دار خواهد شد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

ارسال نظر