کد خبر : 40252

خداحافظی با بازار نفت

واکنش بازار به اخبار در روز دوشنبه نشان می دهد که معامله گران به شدت نسبت به اخبار بازار حساس هستند و برآوردشان از آینده بازار منفی است و امید زیادی به بهبود سطح قیمت ها در بالای ۵۰ دلار ندارند. در این راستا، به مضمون نقل قولی از یکی از معامله گران مشهور بازار به نام اندی هال اکتفا می کنیم که " خداحافظی با بازار نفت بهترین واکنشی است که می توان به چشم انداز رو به افول قیمت های این بازار نشان داد

خداحافظی با بازار نفت

پتروتحلیل- بازار نفت در نخستین روز کاری هفته جاری با اخبار متعددی که اثرات متفاوتی بر بازار داشتند روبه رو شد. خبر کاهش میزان فرآوری نفت در پالایشگاه‌های چین طی ماه ژوئیه و پیش‌بینی افزایش تولید داخلی آمریکا در ماه سپتامبر توسط EIA به همراه تقویت دلار، همه اثرات منفی را در بازار ایجاد کردند تا جایی که اثر مثبت کاهش ۳۰ درصدی تولید از بزرگترین میدان نفتی لیبی را خنثی کردند.

اگرچه چنانچه تولید لیبی کاهش نمی یافت، احتمالا قیمت برنت نیز همچون WTI مجددا به زیر ۵۰ دلار باز می گشت. در نتیجه برآیند این اخبار، بازار شاهد سقوط شدید قیمت نفت خام به کمترین حد خود در سه هفته اخیر بود. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر در روز دوشنبه با ۱/۳۷ دلار (۲/۶ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۵۰/۷۳ دلار تثبیت شد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر ۱/۲۳ دلار ( ۲/۵ درصد) سقوط نمود و به بشکه‌ای ۴۷/۵۹ دلار تنزل یافت.

در حالی که میزان تقاضای نفت خام چین در ابتدای سال جاری بسیار دلگرم کننده بود، اکنون داده ها نشان می دهد میزان فرآوری نفت خام پالایشگاههای چین در ماه ژوئیه به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ سقوط نموده است. طبق محاسبات بلومبرگ و بر اساس داده‌های منتشره دفتر ملی آمار در روز دوشنبه، میزان فرآوری پالایشگاههای چین در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل با ۴/۴% افت به ۱۰/۷۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این موضوع نگرانی های شدیدی را در ارتباط با کاهش تقاضای دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام دنیا در بازار ایجاد نموده است. به عقیده فلین تحلیل‌گر ارشد Price Futures Group، داده‌های ماه ژوئیه چین نشانه کاهش سطح تقاضای جهانی نفت خام است، تا جایی که این خبر توانست به راحتی خبر احتمال کاهش تولید لیبی را تحت الشعاع خود قراردهد.

تا پیش از این، افزایش سطح تولید لیبی به عنوان یکی از عوامل مهم محدودکننده اثر تلاش‌های اعضای اوپک و غیر‌اوپک در توافق کاهش سطح تولید و در نتیجه عدم موفقیت اوپک در تلاش برای افزایش قیمت ها به سطوح بالای ۵۰ دلار، معرفی شده بود. اکنون شرکت ملی نفت لیبی اعلام نموده است که درحال بررسی تخلف های امنیتی در بزرگترین میدان نفتی کشور یعنی Sharara می باشد. این درحالیست که اختلال در تولید ۲۷۰ هزار بشکه ای این میدان در واقع از تولید کل اوپک می کاهد و منجر به تقویت بازار خواهد شد. اما اثرات منفی خبر احتمال کاهش تقاضای جهانی بدلیل کاهش تقاضای چین، بر اثرات مثبت اخبار لیبی غلبه نمود و منجر به افت جدی قیمت در بازار گردید.

عامل دیگری که منجر به تضعیف بازار در روز دوشنبه گردید، گزارش EIA مبنی بر افزایش تولید داخلی نفت شیل آمریکا بود. بنابراین گزارش، انتظار می رود در ماه سپتامبر میزان تولید آمریکا با ۱۱۷ هزار بشکه افزایش در روز، به ۶/۱۵ میلیون بشکه در روز برسد. شایان ذکر است که در سال جاری تولیدات نفت آمریکا هر ماه نسبت به ماه قبل رشد داشته است. همچنین این گزارش نشان می دهد که تعداد چاههای حفاری شده ولی تکمیل نشده (DUC) آمریکا در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن با ۲۰۸ واحد افزایش به ۷۰۵۹ واحد بالغ شده است.

این داده ها نیز نا امید کننده محسوب می شود، چون افزایش تعداد چاههای DUC به معنای وجود ظرفیت بیشتر برای ورود به مدار تولید و وجود انعطاف بیشتر آمریکا در واکنش به افزایش قیمت هاست. بنابراین چنانچه بنا به هر دلیلی مثل تلاشهای محدود کننده تولید اوپک و یا مسائل ژئوپلیتیکی قیمت ها شروع به افزایش نمایند، واکنش سریع آمریکا بصورت افزایش تولید مجدداً منجر به عدم تعادل بازار و کاهش قیمت خواهد شد. اما به گفته فلین، تعداد دکل های نفتی آمریکا اگر چه رو به رشد است اما این رشد بسیار کند می باشد و قادر به جبران روند کاهشی تولید چاههای نفت موجود نیست. بنابراین، وی معتقد است با این روند کند افزایش چاههای نفتی آمریکا، به زودی شاهد سقوط و کاهش سطح تولید آمریکا خواهیم بود. به نظر فلین، پایین بودن قیمت نفت زیر ۵۰ دلار همچنان تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در تقلا و سختی خواهند بود. اگر چه بسیاری از آنها هنوز قادر به تولید هستند، ولی بخاطر بازپرداخت وام هایشان و افزایش هزینه های سرچاهی قادر به کسب سود نیستند و در واقع در نقطه سر به سر قرار دارند.

به هر حال واکنش بازار به اخبار در روز دوشنبه نشان می دهد که معامله گران به شدت نسبت به اخبار بازار حساس هستند و برآوردشان از آینده بازار منفی است و امید زیادی به بهبود سطح قیمت ها در بالای ۵۰ دلار ندارند. در این راستا، به مضمون نقل قولی از یکی از معامله گران مشهور بازار به نام اندی هال اکتفا می کنیم که " خداحافظی با بازار نفت بهترین واکنشی است که می توان به چشم انداز رو به افول قیمت های این بازار نشان داد."

 

ارسال نظر