کد خبر : 40249

تقویت طلا، ضعف نفت؛

نفت در کانال 50 دلار می ماند

یش‌بینی اوپک برای رشد تقاضای سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۱/۳۷ میلیون بشکه در روز بالغ شد

نفت در کانال 50 دلار می ماند

پتروتحلیل- انتشار گزارشی مبنی بر افزایش نسبتا کم تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ اوت، موجب شد جو منفی بازار در روز پنج‌شنبه اندکی زدوده شود و بازار در روز جمعه مجددا شاهد افزایش کمی در سطح قیمت ها شد. بدین ترتیب قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر در روز جمعه با ۲۰ سنت (۰/۷ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۵۲/۱۰ دلار تسویه شد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر ۲۳ سنت (۰/۵ درصد) صعود نمود و به بشکه‌ای ۴۸/۸۲ دلار بالغ شد.

در هفته منتهی به ۱۱ اوت با اینکه بیشتر اخبار به نفع بازار نفت بود ولی باز هم شاخص نفت WTI نتوانست به قیمت های بالای ۵۰ دلار صعود کند. نخست، روز سه شنبه اعضای اوپک و غیر اوپک پایبندی بیشتر خود به توافق کاهش سطح تولید را اعلام کردند. دوم، داده‌های EIA در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که در هفته منتهی به ۴ اوت کاهش شدید ۶/۵ میلیون بشکه ای در موجودی نفت آمریکا رخ داده است.

سوم پیش‌بینی اوپک برای رشد تقاضای سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۱/۳۷ میلیون بشکه در روز بالغ شد. چهارم، در روز جمعه گزارش Baker Hughes حاکی از آن بود که تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا تنها ۳ واحد رشد داشته است که این میزان رشد، نشانه تثبیت تعداد دکل ها و به تبع آن تثبیت تولید نفت آمریکا است و نهایتا تضعیف دلار آمریکا در روز جمعه، همه عواملی بودند که می‌توانستند منجر به تقویت قیمت نفت شوند. اما با اینکه در روز جمعه آخرین روز کاری هفته، روند قیمت صعودی بود ولی در مجموع در هفته منتهی به ۱۱ اوت قیمت نفت‌خام برنت با ۰/۶ درصد و نفت خام WTI با ۱/۵% کاهش رو به رو شدند.

به نظر می‌رسد معامله گران این عوامل را برای به تعادل رساندن بازار نفت کافی نمی دانند. با وجود اینکه اوپک پیش بینی کرده در سال ۲۰۱۸ رشد تقاضا افزایش بیشتری خواهد داشت و تولید رقبا نیز محدودتر خواهد شد، ولی افزایش تولید اوپک نشان می دهد که در سال آینده نیز همچنان بازار با مازاد عرضه مواجه خواهد بود. در همین راستا، به گفته یکی از نمایندگان شرکت تولید نفت روسیه Gazprom Neft از سرگیری تولید از میادین اشباع شده این کشور پس از پایان توافق کاهش سقف تولید اوپک در ماه مه ۲۰۱۸، به لحاظ اقتصادی امکان پذیر است. انتشار این خبر در روز پنج شنبه یکی از عوامل مهم کاهش قیمت بود.

ضمن اینکه اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که افزایش تولید این گروه به خاطر افزایش تولید لیبی، نیجریه و عربستان مهمترین عضو این گروه بوده است. این درحالیست که در جلسات ماه گذشته عربستان اعلام کرده بود که قصد دارند با کشورهایی که نرخ تطابق کمی با سطوح توافق شده دارند برخورد کنند و آنها را متقاعد نمایند که به توافق خود پایبند بمانند. لذا به نظر می‌رسد عملکرد یکی از مهمترین عناصر این گروه با ادعایش متناقض است و این موضوع می تواند یکی از عوامل ایجاد تردید برای معامله گران در خصوص توانایی اوپک برای برگرداندن تعادل به بازار نفت باشد. در سال ۲۰۱۷، تاکنون سطح قیمت ها ۷ درصد کاهش داشته است که علت اصلی آن نگرانی در خصوص افزایش سطح تولید اوپک و سایر کشورهای عضو توافق کاهش سقف تولید است.

با وجود اینکه بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۷، رشد تقاضای جهانی نفت با ۱/۵ میلیون بشکه افزایش به ۹۷/۶ میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد، اما در همین گزارش پیش بینی شده است که تقاضای نفت خام کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه در همین گزارش اعلام شده است که تردیدهایی در خصوص پایبندی اعضای اوپک و غیراوپک بر سطوح توافق شده کاهش تولید وجود دارد.

بعلاوه، با اینکه داده های EIA نشان می دهد که در ۱۰ هفته از ۱۲ هفته اخیر سطح موجودی نفت خام آمریکا در حال کاهش بوده است ولی معامله گران بر این باورند که کاهش سطح موجودی آمریکا کاملا فصلی بوده و با نزدیک شدن به پایان تابستان مجددا افزایش سطح موجودی ها آغاز می شود. در همین راستا، داده های EIA نشان داد که در هفته منتهی به ۴ اوت برای اولین بار در هشت هفته گذشته موجودی بنزین آمریکا افزایش یافته است. ضمن اینکه موجودی نفت خام جهانی نیز از متوسط بلندمدت خود بالاتر است.

به عقیده فلین تحلیل گر Price Futures Group شیکاگو، سقوط بازار سهام آمریکا (در اثر تنش‌های بین آمریکا و کره شمالی) و کاهش نقدینگی در این بازار در روزهای اخیر نیز می‌تواند نشانه ضعف بازار نفت و غیرشفاف بودن وضعیت تقاضا باشد. در این میان، تقویت بازار طلا که به عنوان یک سرمایه امن محسوب می‌شود، ضعف بازار نفت را تایید می کند. به عقیده وی، در شرایط فعلی بازار آینده‌ای بیشتر از ۵۰ دلار برای قیمت‌های نفت نمی‌توان متصور بود مگر اینکه شواهد بیشتری مبنی بر کاهش تولید آمریکا و یا تقویت تقاضای جهانی موجبات افزایش قیمت را فراهم آورد.

ارسال نظر