کد خبر : 40273

گزارش بانک فدرال رزرو سان فرانسیسکو؛

تقاضای آینده چین با بازار نفت چه خواهد کرد؟

اعضای اوپک یک نشست فنی با کشورهای غیر اوپک برای بررسی سطح پایبندی به کاهش تولید توافق شده داشتند ولی هیچ خبری از این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد منتشر نشد

تقاضای آینده چین با بازار نفت چه خواهد کرد؟

پتروتحلیل- روز گذشته قیمت های نفت خام برای اولین بار طی ۳ روز معاملاتی بخش عمده ای از افزایش قیمت بدست آمده در روزهای قبل را از دست داد. این در حالی بود که خبری از نشست تولیدکنندگان نفت منتشر نشد و معامله گران بازار در انتظار داده های مربوط به عرضه و تولید نفت آمریکا هستند.

بدین ترتیب، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس در آستانه انقضای قراردادهای ماه سپتامبر در روز سه شنبه، ۱/۱۴ دلار (۲/۴ درصد) کاهش یافت و با قیمت ۴۷/۳۷ دلار در هر بشکه تسویه شد. قیمت نفت خام برنت در بازار ICE نیز با ۱/۰۶ دلار کاهش (۲ درصد)، در قیمت ۵۱/۶۶ دلار در هر بشکه تسویه شد.

رالی افزایش قیمت در روز جمعه یک شکاف در بازار ایجاد کرد، چرا که قسمت اصلی افزایش قیمت ظرف کمتر از یک ساعت و با حجم معاملاتی خیلی سبک اتفاق افتاد. این موضوع زمینه را برای یک برگشت قیمت فراهم کرد و از آن جایی که خبرگزاری ها روز آرامی را سپری کردند، معامله گران تکنیکال کنترل بازار را بدست گرفته و شکاف ایجاد شده را پر کردند.

بدین ترتیب، روز گذشته با قیمتی نزدیک به شروع رالی قیمت در جمعه پایان یافت. همچنین، اعضای اوپک یک نشست فنی با کشورهای غیر اوپک برای بررسی سطح پایبندی به کاهش تولید توافق شده داشتند ولی هیچ خبری از این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد منتشر نشد. همچنین، معامله گران در انتظار آخرین اطلاعات مربوط به عرضه و تولید نفت خام آمریکا هستند که چهارشنبه منتشر می شود.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ذخیره سازی نفت خام در هفته منتهی به ۱۱ اوت حدود ۹ میلیون بشکه کاهش یافته و مجموع کاهش ذخایر از ماه مارس به ۶۹ میلیون بشکه رسیده است. در عین حال، تولید نفت خام به بالاترین میزان خود طی ۲ سال اخیر رسید. گرچه آمریکا رکورد تولید ۹/۵ میلیون بشکه در روز را شکسته است که بالاترین رقم از ژوئیه ۲۰۱۵ محسوب می شود، ولی تحلیل گران اظهار داشتند که رشد مذکور ممکن است بزودی کند شود چرا که شرکت های انرژی آمریکا در حال کاهش تعداد دکل های حفاری هستند.

در همین راستا، شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز در روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل های حفاری در آمریکا طی هفته گذشته ۵ واحد کاهش یافته است که این خبر نشانه دیگری از واکنش شرکت های حفاری به قیمت های پائین تر نفت خام است. همچنین، گزارش بانک فدرال رزرو سان فرانسیسکو در روز دوشنبه از اخبار صعودی قیمت بود.

طبق این گزارش، تقاضای نفت خام چین می تواند وارد یک دوره از رشد سریع شود که در این صورت پتانسیل رساندن قیمت ها به بالای ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۵ را خواهد داشت. در گزارش بانک سان فرانسیسکو آمده است که تقاضای آینده چین برای نفت خام بستگی به رشد اقتصادی و گزینه های انرژی این کشور دارد. سطح بالایی از رشد اقتصادی همراه با گزینه های انرژی بر می تواند منجر به دو برابر شدن تقاضای نفت خام چین تا سال ۲۰۲۵ شود. حتی در یک سناریو با رشد متعادل تر و گزینه های کمتر انرژی بر، تقاضای نفت خام چین تا سال ۲۰۲۵ می تواند بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد. با توجه به این که آمریکا و سایر تولیدکنندگان نفت خام انتظار این افزایش تقاضا را ندارند، افزایش احتمالی قیمت ها شدید خواهد بود.

ارسال نظر