کد خبر : 40268

بازار نفت زیر سایه تعطیلی پالایشگاه اکسون موبیل

یکی از تأسیسات پالایشگاه Baytown شرکت اکسون موبیل واقع در تگزاس تعطیل شده است ولی دسترسی به سخنگوی شرکت برای تأیید خبر ممکن نشد

بازار نفت زیر سایه تعطیلی پالایشگاه اکسون موبیل

پتروتحلیل- قیمت های نفت خام در روز جمعه به دنبال گزارش های تأیید نشده در مورد تعطیلی یک واحد پالایشی دومین پالایشگاه بزرگ آمریکا و همچنین کاهش تعداد دکل های حفاری، افزایش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه سپتامبر با ۱/۴۲ دلار (۳ درصد) افزایش در قیمت ۴۸/۵۱ دلار در هر بشکه تسویه شد. قیمت نفت خام برنت در بازار ICE نیز ۱/۶۹ دلار (۳/۳ درصد) افزایش یافت و با قیمت ۵۲/۷۲ دلار در هر بشکه تسویه شد.

براساس گزارش های خبری، یکی از تأسیسات پالایشگاه Baytown شرکت اکسون موبیل واقع در تگزاس تعطیل شده است ولی دسترسی به سخنگوی شرکت برای تأیید خبر ممکن نشد. تحلیل گر ارشد Price Futures Group اظهار داشت که این پالایشگاه فوق العاده بزرگ است، دومین پالایشگاه بزرگ در ایالات متحده، و دارای ظرفیت ۵۸۴ هزار بشکه در روز است. از دست دادن تولید این پالایشگاه ممکن است سایر پالایشگاهها را مجبور به جبران آن کند.

این موضوع باعث افزایش تقاضا برای نفت خام سنگین می شود که یافتن آن مشکل به نظر می رسد. جیمز ویلیامز از مؤسسه WTRG خاطرنشان کرد که بازار ممکن است نوسانات مربوط به رسیدن تاریخ انقضای قراردادهای فیوچرز ماه سپتامبر را تجربه کرده باشد. لازم به یادآوری است که سه شنبه هفته جاری آخرین روز معامله قراردادهای فیوچرز نفت خام WTI برای ماه سپتامبر است.

طریق الزهیر، یکی از مدیران Tyche Capital Advisors اظهار داشت که تعدادی از موقعیت های فروش هفتگی ممکن است نقد شده و بر سرعت رالی قیمت افزوده باشد. اما همچنان که قیمت نفت خام به سطح مقاومت ۵۰ دلار نزدیک می شود، ما بر این باور هستیم که دامنه قیمتی ۵۰-۴۵ دلار تا پایان تابستان محدود خواهد شد. در ابتدای جلسه معاملاتی روز جمعه، قیمت ها تحت تأثیر گزارش اخیر که نشان می داد تولید نفت خام آمریکا به بالاترین سطح طی بیش از دو سال گذشته رسیده است، با قیمت کمتری معامله شد.

لازم به ذکر است که گزارش اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته نشان دهنده بزرگترین برداشت از ذخیره سازی نفت خام از سپتامبر سال گذشته بود، ولی در عین حال اعلام کرد که افزایش تولید هفتگی آمریکا به بالاترین مقدار خود از اواسط ژوئیه ۲۰۱۵ رسیده است.

 

ارسال نظر