کد خبر : 40219

تقویت تقاضای بنزین

قیمت بازشدن نفت خام آمریکا در بازار در روز جاری برای اولین بار از اواخر ماه مه بیشتر از ۵۰ دلار بود که ناشی از تقاضای قوی برای سوخت است، اما افزایش عرضه کشورهای اوپک مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. این در حالی است که تقاضای بنزین آمریکا به سطوح بالای سال گذشته رسیده و مخازن آمریکا، به ویژه در ساحل شرقی، کاهش یافته است

تقویت تقاضای بنزین

پتروتحلیل- روز گذشته بازار کاغذی نفت خام کاهش قیمت اولیه را جبران کرد و هنگام بسته شدن بازار، معامله گران ماه ژوئیه را با بیشترین درصد افزایش قیمت ماهانه از آوریل ۲۰۱۶ به پایان رساندند. بازار نفت خام در روز گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ناآرامی های ونزوئلا، تقاضای قوی برای سوخت در آمریکا، افزایش عرضه اوپک و تردید بازار برای تداوم افزایش قیمت ها قرار داشت.

بدین ترتیب، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر ۴۶ سنت افزایش یافت (۰/۹ درصد) و به ۵۰/۱۷ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت بسته شدن بازار از ۲۴ مه است. همچنین، با قیمت یادشده یک افزایش قیمت ماهانه ۹ درصدی به ثبت رسید. قیمت ماه سپتامبر نفت خام برنت نیز با ۱۳ سنت افزایش (۰/۳ درصد)، در قیمت ۵۲/۶۵ دلار تسویه شد و افزایش ماهانه ۹/۹ درصد را ثبت کرد که بالاترین رقم از ماه دسامبر است.

در حالی که سرمایه گذاران در حال ارزیابی پتانسیل آمریکا برای اعمال تحریم علیه ونزوئلا - عضو اوپک و عرضه کننده نفت خام به آمریکا - پس از برگزاری رفراندوم بودند، قیمت ها ابتدا به واسطه شرایط متغیر معاملاتی کاهش یافت ولی کاهش قیمت مذکور تا پایان روز معاملاتی جبران شد. تحلیل گران Commerzbank طی یادداشتی در روز دوشنبه اظهار داشتند که تحریم ونزوئلا در شرایطی که عربستان سعودی ارسال محمولات خود به آمریکا را کاهش داده است، می تواند منجر به کسری عرضه نفت خام سنگین برای پالایشگاه های آمریکا شود. به هرحال تمامی این عوامل منجر به افزایش موقعیت های سوداگرانه روی قیمت های صعودی نفت خام شده است.

خزانه داری آمریکا بعدازظهر روز گذشته با مسدود کردن دارایی های نیکلاس مادورو در حوزه قضایی آمریکا، تحریم هایی را علیه رئیس جمهور ونزوئلا اعمال کرد. کابینه ترامپ هنوز تحریم های جدیدی را بر صنعت نفت ونزوئلا اعمال نکرده است. رفراندوم یکشنبه گذشته به مادورو قدرت بازنگری قانون اساسی را می دهد، اما نتیجه رای گیری مورد مناقشه با مخالفان دولت بوده و دولت ترامپ نیز اعلام کرد که آمریکا نتیجه را به رسمیت نمی شناسد.

قیمت بازشدن نفت خام آمریکا در بازار در روز جاری برای اولین بار از اواخر ماه مه بیشتر از ۵۰ دلار بود که ناشی از تقاضای قوی برای سوخت است، اما افزایش عرضه کشورهای اوپک مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. این در حالی است که تقاضای بنزین آمریکا به سطوح بالای سال گذشته رسیده و مخازن آمریکا، به ویژه در ساحل شرقی، کاهش یافته است. در همین حال، تولید نفت خام اوپک طی ماه ژوئیه ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که عمدتاً ناشی از بهبود شرایط تولید و افزایش عرضه لیبی بود. کاهش عرضه قابل توجه از سوی عربستان و به میزان کمتری توسط آنگولا باعث شد تا درصد پایبندی اوپک به ۸۴ برسد. این رقم با نرخ ۷۷ درصد در ماه ژوئن قابل مقایسه است که ارقام هر دو ماه نسبت به ۹۰ درصد در اوایل سال کاهش شدیدی را نشان می دهد.

در هفته های اخیر، بسته شدن موقعیت های فروش بیشتر از باز شدن موقعیت های خرید در افزایش قیمت های نفت موثر بوده است که نشان می دهد مدیران صندوق های سرمایه کمتر bearish بوده اند تا بیشتر bullish. طبق اطلاعات منتشر شده، صندوق های پوشش ریسک مجموع موقعیت های فروش در ۵ طبقه بندی اصلی قراردادهای فیوچرز و اختیارات مرتبط با نفت خام، بنزین و نفت حرارتی را ۷۱ میلیون بشکه کاهش دادند. مجموع موقعیت های فروش طی ۴ هفته گذشته به میزان ۲۳۱ میلیون بشکه کاهش یافته و به پائین ترین سطح از پایان آوریل رسیده است.

تعداد موقعیت های فروش صندوق های پوشش ریسک برای نفت خام، بنزین و نفت حرارتی، در حال حاضر مجموعاً ۲۷۹ میلیون بشکه است که کمتر از رکورد ۵۱۰ میلیون بشکه در ماه ژوئن است. در مقابل، تعداد موقعیت های خرید طی ۴ هفته گذشته تنها ۴۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. اگر افزایش قیمت ها ادامه پیدا کند، مدیران صندوق های پوشش ریسک به اجبار متقاعد خواهند شد تا علاوه بر بستن موقعیت های فروش، تعداد موقعیت های خرید را نیز افزایش دهند.

ارسال نظر