کد خبر : 40194

حذف مازاد عرضه بنزین در ایالات متحده آمریکا

افزایش بی سابقه پالایش نفت خام توسط پالایشگاهای آمریکا در حالی که به نظر می رسد مصرف داخلی این کشور در سطوح سال گذشته میلادی و بدون تغییر باشد، به عنوان عاملی تهدید کننده درایجاد جریان مازاد عرضه سوخت در این کشور محسوب می شود

حذف مازاد عرضه بنزین در ایالات متحده آمریکا

پتروتحلیل- افت شدید قیمت ها که منجر به کاهش واردات بنزین از اروپا و افزایش جریان صادرات به آمریکای لاتین و دیگر بازار ها از اوایل ماه ژوئن شد، موجب حذف مازاد عرضه بنزین در ایالات متحده آمریکا شد.

افزایش بی سابقه پالایش نفت خام توسط پالایشگاهای آمریکا در حالی که به نظر می رسد مصرف داخلی این کشور در سطوح سال گذشته میلادی و بدون تغییر باشد، به عنوان عاملی تهدید کننده درایجاد جریان مازاد عرضه سوخت در این کشور محسوب می شود. با این وجود، قیمت های پایین داخلی بنزین با شروع فصل رانندگی در تابستان موجب کاهش جریان ورودی از اروپا و تهییج پالایشگران آمریکایی به افزایش صادرات این فرآورده شده است.

ایالات متحده آمریکا تا ۱۴ ژوئیه به مدت چهار هفته صادر کننده بنزین بود، این در حالیست که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ خالص واردات این کشور به ترتیب ۴۵۰ و ۴۱۱ هزار بشکه در روز بوده است. بر اساس داده های منتشر شده توسط EIA، در حال حاضر ایالات متحده آمریکا ۲۴۰ هزار بشکه در روز بنزین کمتر از سال قبل وارد می کند.

این در حالیست که صادرات آن ۲۳۰ هزار بشکه بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. مثبت شدن تراز تجاری بنزین این کشور موجب حذف مازاد موجودی این فرآورده که با ایجاد آن در اوایل سال جاری میلادی به عاملی برای فشار بر قیمت ها تبدیل شده بود، گردید. میزان موجودی بنزین گزارش شده توسط پالایشگران، وارد کنندگان و اختلاط کنندگان سوخت در ایالات متحده آمریکا در ۹ ژوئن، ۲۴۲ میلیون بشکه بوده است که تقریباً ۵ میلیون بشکه بالاتر از سال ۲۰۱۶ میلادی و ۲۸ میلیون بشکه بیشتر از میانگین ۱۰ سال گذشته بوده است.

موجودی بنزین گزارش شده در این تاریخ معادل ۲۶ روز مصرف داخلی این کشور بود؛ این در حالیست که این میزان برای سال ۲۰۱۶ معادل ۲۵ روز بوده است. چهار هفته بعد ، در ۱۴ ژوئیه سطح موجودی بنزین در ایالات متحده آمریکا به ۲۳۱ میلیون بشکه کاهش یافت که تقریباً ۱۰ میلیون بشکه کمتر از سال ۲۰۱۶ و تنها ۱۵ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۱۰ ساله آن بوده است و موجودی بنزین به ۲۴ روزمعادل مصرف داخلی این کشور کاهش یافته بود. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حدود ۲۵ روز بوده است. کاهش قیمت های بنزین موجب شد تا ایالات متحده آمریکا مازاد بنزین را با افزایش صادرات به بازارهای آمریکای لاتین و تغییر مسیر حمل این فرآورده از اروپا به غرب آفریقا و آمریکای لاتین از بین ببرد.

مدیران صندوق های پوشش دهنده ریسک پیش بینی نموده بودند که حذف مازاد موجودی بنزین نیازمند کاهش قیمت هاست که احتمالاً فرآیند به تعادل رسیدن آن را نیز تشدید می نماید. این صندوق ها اقدام به اخذ خالص موقعیت فروش در بازار بنزین در اوایل ماه مه در حدود ۲۱ میلیون بشکه نمودند و همین تعداد موقعیت فروش نیز بار دیگر در ماه ژوئن توسط این صندوق ها اخذ گردید. از آن تاریخ به بعد، با افت بیش از حد معمول موجودی بنزین، این مدیران اقدام به بستن بسیاری از موقعیت های فروش کردند.

موقعیت فروش صندوق های پوشش دهنده ریسک در بازار بنزین از ۷۰ میلیون بشکه در اوایل ماه مه و ۶۸ میلیون بشکه در اواخرماه ژوئن به ۴۵ میلیون بشکه در ۱۱ ژوئیه کاهش یافت. در ۱۱ ژوئیه صندوق های پوشش دهنده ریسک اقدام به اخذ مجدد خالص موقعیت های خرید، معادل تقریباً ۷ میلیون بشکه در بازار فیوچرز و اختیار معامله بنزین در ایالات متحده آمریکا نمودند که با توجه به حذف مازاد عرضه بنزین دراین کشور، نوید دهنده افزایش بیشتر قیمت ها است.

 

ارسال نظر