کد خبر : 19028

ساخت کاتالیستی برای تولید بنزین در پالایشگاه‌ها

فناوران در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی موفق به تولید نانو کاتالیست «ریفرمینگ نفتا» شدند که این کاتالیست برای تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و همچنین تولید آروماتیک در پتروشیمی‌ها به‌کار می‌رود.

به گزارش مهر، حمزه کازرونی - مدیرعامل شرکت دانش بنیان «توسعه دانش و فناوری ایلیا» کاتالیست را از موارد تحریمی در کشور خواند و افزود: از سال ۱۳۸۹ این کاتالیست در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. بنابراین نبود تولید این کاتالیست در داخل می‌تواند در مدت زمان ۶ تا ۸ سال از تاریخ مذکور کشور را با مشکلات جدی مواجه سازد.

وی افزود: این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید کاتالیست و مواد نانو ساختار فعالیت می‌کند، و در حال حاضر دارای ۵ نوع فناوری است که دو مورد از آن‌ها دارای خط تولید صنعتی است و قابلیت تولید در مقیاس بزرگ را دارد.

ازکارافتادن واحد ریفرمینگ در پالایشگاه افت شدید تولید بنزین را به همراه دارد

کازرونی با اشاره به اهمیت راهبردی بودن نانو کاتالیست در جهان گفت: با توجه به راهبردی بودن این محصول و این که تنها در انحصار ۵ کشور در دنیا است، تولید در داخل حیاتی به نظر می‌رسد. واحد ریفرمینگ مهم‌ترین واحد پالایشگاه است و از کار افتادن این واحد به معنی کاهش شدید تولید بنزین در داخل است، بنابراین تولیدات صورت گرفته دارای اهمیت راهبردی برای کشور هستند.

این فعال حوزه فناور نانوکاتالیست ریفرمینگ نفتا و نانو افزودنی را از سوخت‌های دیزل خواند و افزود: خط تولید صنعتی شرکت ایلیا به‌تازگی تکمیل‌شده است و می‌تواند ۲۴ تن در سال کاتالیست تولید کند. این میزان با راه‌اندازی خط جدید به ۲۰۰ تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در فاز تحقیقات و خط صنعتی حدود ۳۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور مشارکت داشته‌اند و این رویه با به‌کارگیری کارآمدترین نیروهای انسانی می تواند، در صورت تأمین از داخل سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به همراه آورد.

تردید پالایشگاه‌ها در مصرف نمونه‌های وارداتی محصولات تولیدشده

کازرونی محصولات تولیدشده در داخل با محصولات مشابه خارجی را مقایسه کرد و گفت:‌ محصولات تولیدشده در این شرکت دانش‌بنیان در مقایسه با محصولات خارجی مورد آنالیزهای متعدد قرارگرفته و ازلحاظ کیفیت کاملا قابل‌رقابت است.

به گفته وی همچنین از لحاظ قیمت نیز پایین‌تر از نمونه خارجی است.

ارسال نظر