کد خبر : 39726

کاهش پایبندی اعضاء اوپک به توافق نامه فریز نفتی

کاهش پایبندی اعضاء اوپک به توافق نامه فریز نفتی

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر ارزیابی تحلیل گران از کاهش درصد پایبندی اعضاء اوپک نسبت به توافق صورت پذیرفته و تداوم نگرانی ها از افزایش تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا، با کاهش همراه بود. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۱ دلار و ۶سنت ( ۲/۱درصد) کاهش، بشکه ای ۵۰/۴۶ دلار تسویه شد. قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با ۱ دلار و ۱۸ سنت ( ۲/۴۸درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۷/۶۶ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئن به ۲/۴۷دلار در هر بشکه کاهش یافت.

قیمت نفت خام در بازارهای جهانی تحت تاثیر نگرانی ها در خصوص کاهش پایبندی اعضاء اوپک به توافق صورت پذیرفته در اواخر سال گذشته میلادی برای کاهش تولید ، و افزایش عدم اطمینان نسبت به کارایی سیاست های این سازمان برای کاهش و حذف مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی (با توجه به تداوم رشدتولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا)،در معاملات روز گذشته با کاهش همراه بود و به پایین ترین سطح خود از ابتدای سال جاری میلادی رسید.

بررسی های منتشر شده توسط رویترز در روز گذشته نشان می دهد که میزان پایبندی اعضاء اوپک به توافق نامه کاهش تولید، در ماه آوریل نسبت به ماه مارس با کاهش همراه بوده و از ۹۲ درصد به ۹۰ درصد رسیده است. علاوه بر این، سایه سنگین تداوم افزایش تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا و لیبی به این نگرانی ها افزوده است. پیش بینی می شود با توجه به افزایش فصلی تقاضا برای فرآورده های نفتی، کاهش سطح موجودی نفت خام در گزارش های پیش رو دور از انتظار نباشد.

بر اساس نظر سنجی صورت پذیرفته توسط S&P Global Platts، بسیاری از تحلیل گران انتظار دارند EIA در گزارش پیش رو موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا را با کاهش ۲/۲۵ میلیون بشکه ای برای هفته منتهی به ۲۸ آوریل منتشر کند. از طرفی، انتظار می رود عرضه فرآورده های نفتی با افزایش همراه باشد و بنزین و فرآورده های میان تقطیر افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای را تجربه کنند. لازم به ذکر است که افزایش موجودی فرآورده های نفتی تا حدودی می تواند اثر مثبت کاهش سطح موجودی نفت خام را از بین ببرد و این موضوع یکی از دلایلی است که موجب گردیده در هفته های اخیر علی رغم کاهش موجودی نفت خام آمریکا در گزارشهای منتشر شده، معامله گران چندان به افزایش قیمت ها خوش بین نباشند.

از طرف دیگر، گزارشات حاکی از کاهش موقعیت های خرید در قراردادهای فیوچرز و آپشن در بورس لندن و نیورک، با مجموع تعهدات ۱۳۹ میلیون بشکه ، توسط مدیران صندوق های پوشش دهنده ریسک در هفته گذشته بوده است .این در حالیست که نرخ تجمعی افزایش موقعیت های خرید در طول سه هفته قبل از آن، حاکی از افزایش مجموع تعهدات به میزان ۱۴۰ میلیون بشکه بوده است که نشان دهنده دید منفی معامله گران نسبت به قیمت های جهانی نفت خام است.

ارسال نظر