کد خبر : 40166

هشدار تحلیل گران درباره افت قیمت نفت

بسیاری از تحلیل گران نسبت به کاهش قیمت نفت هشدار دادند به طوری بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرد در صورت عدم تغییر در سطح بالای موجودی و تعداد زیاد دکل های حفاری آمریکا، احتمالا" قیمت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید

هشدار تحلیل گران درباره افت قیمت نفت

پتروتحلیل- کاهش پیش بینی عرضه نفت آمریکا توسط EIA به همراه احتمال افت موجودی نفت این کشور موجبات افزایش بهای نفت خام در معاملات بین‌المللی روز سه شنبه را فراهم کرد که بدین ترتیب، قیمت به روند صعودی خود ادامه داد. قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در این روز با ۶۴ سنت (۱/۴ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۷/۵۲ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت ۶۴ سنت (۱/۴درصد) بیشتر شده و در سطح بشکه ای ۴۵/۰۴ دلار تسویه شد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر از ۲/۲۸ به ۲/۲۹دلار در هر بشکه رسید.

کاهش پیش بینی تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از ۱۰ به ۹/۹ میلیون بشکه در روز در گزارش ماهانه خود موجب شد تا حدودی انتظارات بازار نسبت به مازاد عرضه نفت تعدیل شده و سبب تقویت قیمت در این روز شد. لازم به ذکر است که پس از تمدید توافق اعضای اوپک به مدت نه ماه بدون تغییر در حجم تولید نفت بر خلاف انتظارات بازار مبنی بر افت بیشتر میزان عرضه این گروه از تولیدکنندگان افت شدیدی را تجربه کرد که این کاهش قیمت عمدتاً ناشی از فزونی عرضه نفت آمریکا (افزایش تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آن) بود، لذا بازار بر روی وضعیت تولید و موجودی نفت این کشور متمرکز شد.

به علاوه، گمانه زنی ها در مورد پیگیری برخی از تولیدکنندگان بزرگ حاضر در طرح مذکور برای محدودیت حجم تولید نفت کشورهای لیبی و نیجریه همچنان در حفظ فضای مثبت بازار نسبت به رشد قیمت موثر واقع شد. در این راستا، کشورهای فوق نیز برای گفتگو و مذاکره برای اعمال محدودیت برای تولید آنها به اجلاس روسیه دعوت شدند.

البته این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی(IEA) از افزایش ۵۰ درصدی سرمایه گذاری در حوزه نفت شیل آمریکا خبر داد که این امر می تواند منجر به تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت شده و در نتیجه مجدداً افت قیمت را در آینده به دنبال داشته باشد. بر همین اساس بانک Barclays سطح قیمت فراتر از ۵۰ دلار در هر بشکه برای نفت خام را در فصل تابستان دور از انتظار می دانند. در این ارتباط بسیاری از تحلیل گران نسبت به کاهش قیمت نفت هشدار دادند به طوری بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرد در صورت عدم تغییر در سطح بالای موجودی و تعداد زیاد دکل های حفاری آمریکا، احتمالا" قیمت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

انجمن نفت آمریکا (API) گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری را منتشر کرد که در آن نشان می داد، میزان موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به هفتم ژوئیه حدود ۸/۱ میلیون بشکه کمتر شده است. همچنین، میزان ذخیره سازی بنزین نیز در این هفته۸۰۱ هزار بشکه کمترشده در حالی که میزان موجودی فرآورده های میان تقطیر ۲/۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در صورتی است که S&P Global Platts افت موجودی نفت خام این کشور را حدود ۲/۶ میلیون بشکه برآورد کرد. بنابراین، معامله گران در انتظار منتشر شدن گزارش اداره اطلاعات انرژی در روز چهارشنبه جهت تنظیم برنامه های خود هستند.

 

 

ارسال نظر