کد خبر : 40129

گمانه زنی ها درباره تصمیم اوپک

گمانه زنی ها درباره تصمیم اوپک

پتروتحلیل-کاهش تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا و به تبع آن تعدیل انتظارات رشد عرضه در بازار باعث افزایش بهای نفت خام در معاملات بین‌المللی آخرین روز کاری هفته گذشته برای هفتمین روز متوالی شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در نتیجه، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در این روز با ۵۰ سنت (۱/۱درصد) رشد به بشکه ای ۴۷/۹۲ دلار رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت با ۱/۱۱ دلار (۲/۵درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۶/۰۴ دلار تسویه شد. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه اوت به ۱/۸۸ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت در هفته های قبل بعد از تمدید توافق اعضای اوپک با توجه به رشد تولید نفت از سوی کشورهای آمریکا، نیجریه و لیبی افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرده بود به طوری که حتی روند روبه رشد قیمت در هفت روز گذشته نیز نتوانست آن کاهش را جبران کند.

قیمت نفت خام برنت در سال جاری تاکنون حدود ۱۶ درصد تحت تأثیر مازاد عرضه نفت کاهش داشته است. البته کاهش تولید نفت آمریکا در آخرین گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز توانست فضای بازار را متأثر ساخته و به تداوم روند صعودی قیمت در روز جمعه کمک شایانی کند.

شایان ذکر است، سطح تولید نفت این کشور در سال جاری با توجه به اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش میزان تولید نفت و به تبع آن رشد قیمت به سطح بالای ۹/۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده بود. این در صورتی است که موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز در روز جمعه گزارش خود در مورد تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعداد این دکل ها برای اولین بار طی ۲۴ هفته گذشته دو واحد کاهش داشته و به ۷۵۶ واحد رسید. این امر موجب شد تا انتظارات بازار نسبت به فزونی عرضه نفت تا حدودی تعدیل شده و در نتیجه قیمت نیز به دنبال آن تقویت شود.

در این راستا، بانک گلدمن ساکس اعلام کرد که رشد موقعیت Long (خرید) در بازار فیوچرز نفت می تواند سبب رشد بیشتر تولید نفت شیل آمریکا شود چرا که این عرضه کنندگان در زمان افزایش قیمت با استفاده از ابزار های مالی، ریسک تولید خود را پوشش می دهند.

حجم بالای عرضه نفت با توجه به رشد کند تقاضای جهانی آن سایه سنگین خود را بر بازار گسترانیده به طوری که تلاش عرضه کنندگان بزرگ اعم از عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش ۱/۸ میلیون بشکه در روز میزان تولید نفت این گروه از تولیدکنندگان نیز نتوانست مسیر را برای برقراری تعادل بازار هموار سازد.

این در حالی است که گمانه زنی ها در خصوص تصمیم اعضای اوپک برای کاهش حجم بیشتر تولید نفت برای رفع مازاد عرضه نفت در بازار همچنان وجود دارد. برخی از تحلیل گران معتقدند که در شرایط فعلی بازار هر تصمیمی از سوی اعضای اوپک برای کاهش بیشتر تولید می تواند به ثبات بازار کمک کند. این در حالی است که برخی از این تولیدکنندگان پیش تر مخالفت خود را با کاهش بیشتر عرضه نفت خود اعلام کرده بودند.

ارزش دلار در مقابل سایر ارزها در روز جمعه به کمترین سطح خود از ماه اکتبر تاکنون رسیده است که این امر منجر به افزایش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت شده و در نتیجه موجبات تقویت بیش از پیش قیمت نفت را فراهم ساخت.

ارسال نظر