کد خبر : 40126

مقاومت اوپک در حفظ سهم بازار نفت خام اروپا

مقاومت اوپک در حفظ سهم بازار نفت خام اروپا

پتروتحلیل- با وجود کاهش تولید نفت خام از سوی کشورهای عضو اوپک در سال جاری میلادی، این کشورها در تلاشند تا سهم بازار خود از واردات نفت خام اروپا را حفظ کنند.

داده های ادارات گمرکی اروپا نشان می دهد که در چهار ماهه اول سال جاری میلادی، کشورهای عضو اوپک ۳۶ درصد از واردات نفت خام توسط کشورهای اروپایی را از آن خود نموده اند که حاکی ازافزایش نسبت به سهم ۳۲ درصدی در دوره مشابه سال ۲۰۱۶ می باشد. مجموع واردات نفت خام اروپا در ماه آوریل ۱۰ میلیون بشکه در روز بود که ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این رقم طی ماههای ژانویه تا آوریل با تداوم رشد اقتصادی اروپا به ۱۰/۵ میلیون بشکه درروز رسیده است که نشاندهنده افزایش ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گشته است.

برنده اصلی اوپک، ایران بود که توانست بعد از رفع تحریم های هسته ای آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، صادرات نفت خام خود به اروپا را از سر گیرد. در چهار ماهه اول سال جاری میلادی، ایران روزانه ۵۲۵ هزار بشکه نفت خام به اروپا صادر نمود. با این حال، طی این دوره شاهد افت صادرات از ۷۰۵ هزار بشکه در روز طی ماه مارس به ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل بودیم. کشور لیبی نیز صادرات بیشتری به اروپا داشت و با بازگشت ثبات در بارگیری، بین ماههای ژانویه و آوریل روزانه ۴۱۵ هزار بشکه به این منطقه صادر نمود که این میزان بیش از دوبرابر مقدار صادر شده در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

در ماه آوریل، لیبی ۳۱۵ هزار بشکه در روز نفت خام صادر کرده و نسبت به سال گذشته که ۲۱۵ هزار بشکه درروز بوده، افزایش داشته است. کشور لیبی با توجه به محدود شدن تولیدات آن به دلیل مسائل امنیتی، از کاهش تولید توسط اوپک معاف شده است. دیگر کشورهای عضو اوپک همچون کویت، الجزایر، عراق و ونزوئلا، صادرات خود به اروپا را افزایش داده اند. اگر چه نیجریه طی ماههای ژانویه تا آوریل مقادیر کمتری نفت خام به اروپا صادر کرد (۵۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۶۸۵ هزار بشکه درروز در مدت مشابه سال گذشته)، ولی در ماه آوریل با صادرات ۶۴۰ هزار بشکه در روز، افزایش ۳۰ درصدی در صادرات به اروپا نسبت به سال ۲۰۱۶ را به ثبت رسانید. این دومین ماه متوالی افزایش صادرات به اروپا برای نیجریه بعد از ۱۳ ماه کاهش است.

بندر فرانسوی Fos در دریای مدیترانه، مقصدی است که شروع به دریافت مقادیر بیشتری از نفت خام نیجریه در ماه آوریل نموده و درماه جاری میلادی باید حداقل چهار محموله از هرکدام از نفت خامهای Forcados وEscravos را دریافت نماید. نیجریه نیز شامل معافیت برای کاهش تولید از سوی اوپک می باشد. روسیه به عنوان کشور غیر عضو اوپک با اختصاص یک سوم از سهم واردات کل نفت خام اروپا در چهار ماهه اول سال جاری میلادی و همچنین در ماه آوریل، همچنان به عنوان بزرگترین عرضه کننده نفت خام به اروپا باقی مانده است. روسیه در ماه آوریل ۳/۳ میلیون بشکه در روز نفت خام به اروپا صادر نمود که شامل عرضه ۹۴۵ هزار بشکه در روز به هلند می باشد که بالاترین میزان صادرات ماهیانه در طول شش سال گذشته بوده است.

با این وجود، روسیه نمی تواند جایگزین اوپک در عرضه نفت خام به اروپا شود. روسیه در همراهی با اوپک متعهد به کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه در تولیدات خود نسبت به مقدار تولید حداکثری خود در ماه اکتبر سال گذشته میلادی می باشد. از میان عرضه کنندگان کوچک نفت خام به اروپا، ایالات متحده آمریکا در ماه آوریل افزایش هوشمندانه ای در صادرات داشته و دومین سطح حداکثری بعد از ماه اکتبر ۲۰۱۶ را به ثبت رسانیده است. آمریکا در ماه آوریل ۱۳۵ هزار بشکه در روز نفت خام به اروپا صادر نمود، که نسبت به میزان صادرات ۴۰ هزار بشکه ای در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. بزرگترین خریدار نفت خام این کشور، انگلستان با دریافت روزانه ۷۵ هزار بشکه بوده که بعد از این کشور نیز ایتالیا و آلمان قرار گرفته اند. ایالات متحده آمریکا در چهار ماهه اول سال جاری میلادی ۹۰ هزار بشکه در روز نفت خام به اروپا صادر کرده که نسبت به مقادیر کمتر از ۳۰ هزار بشکه در روز در دوره مشابه سال گذشته میلادی، افزایش یافته است.

ارسال نظر