کد خبر : 38807

نوسان قیمت نفت

نوسان قیمت نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه تحت تأثیر عدم اطمینان معامله گران نسبت به اجرای توافق اخیر تولید کنندگان بزرگ در خصوص کاهش حجم تولید نفت و تقویت ارزش دلار افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس در داد و ستد های این روز با ۱/۳۵ دلار ( ۲/۴ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۵/۴۷ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با ۱/۳۹ دلار ( ۲/۶ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۵۲/۳۳ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت برای ماه مارس به ۲/۱۸ دلار در هر بشکه رسید.

گمانه زنی ها در مورد اجرای تعهدات تولید کنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت در طی هفته های قبل سبب نوسان قیمت نفت گردیده به طوری که افزایش عدم اطمینان معامله گران نسبت به محدود کردن عرضه نفت توسط برخی از کشورهای تولید کننده موجب افت قیمت نفت خام در معاملات روز سه شنبه شد. به علاوه، انتشار گزارشاتی مبنی بر افزایش تولید نفت لیبی در ماه دسامبر سبب تشدید نگرانی ها در مازاد عرضه نفت در بازار شد. البته لازم به یادآوری است که این کشور به دلیل منازعات داخلی از اجرای طرح اخیر اعضای اوپک برای کاهش حجم تولید نفت معاف گردیده بود. به علاوه، تولید نفت روسیه در ماه دسامبر نیز همچنان در بالاترین سطح خود (۱۱/۲۱ میلیون بشکه در روز) قرار داشته که بر این مبنا هیچ گونه علائمی مبنی بر کاهش تولید آن مشهود نیست. شایان ذکر است، روسیه در اجلاس رسمی اعضای اوپک در ۳۰ نوامبر سال گذشته در خصوص کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز از عرضه نفت خود با اعضای این سازمان به توافق رسیدند. در مجموع، مسائل فوق موجب تشدید نگرانی ها در خصوص مازاد عرضه نفت در بازار گردیده و سبب کاهش بیشتر قیمت نفت در معاملات این روز گردید.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

do1

در مقابل، برخی از تولید کنندگان نظیر عراق، کویت و عمان از آمادگی خود برای کاهش حجم تولید نفت از ماه جاری خبر دادند که این مسئله از افت بیشتر قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه ممانعت کرد. به علاوه، عربستان نیز از کشور های تولید کننده اعم از اوپک و غیر اوپک درخواست کرد تا به تعهدات خود در مورد کاهش عرضه نفت در سال جاری پایبند باشند. البته کارشناسان بازار نفت، شرایط نامساعد اقتصادی صادر کنندگان نفت که عمدتاً ناشی از افت قیمت نفت در دو سال گذشته است را عامل مهم برای پایبندی این گروه از تولید کنندگان به تعهدات خود می دانند. لازم به ذکر است که اظهار نظر های مقامات اوپک پیرامون توافق مذکور در طی هفته های قبل یکی از عوامل موثر در تقویت قیمت نفت بوده است که بر همین اساس برخی از تحلیل گران بازار پیش بینی می کنند ساختار بازار در نیمه اول سال جاری از وضعیت کانتانگو به بکواردیشن تغییر کند. به نظر می رسد، اقدامات تولید کنندگان درماه ژانویه برای معامله گران بسیار حائز اهمیت باشد چرا که آنان با رصد فعالیت های این گروه از تولید کنندگان در صدد تعدیل برنامه های سرمایه گذاری خود متناسب با آن هستند. البته، تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارز ها نیز موجب کاهش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت خام گردیده و در نتیجه قیمت آنها را در این روز کاهش داد.

روند تفاضل قیمت نفت خام برنت ماه اول نسبت به ماه دوم آن

do2

ارسال نظر