کد خبر : 40109

چالش اصلی پیش روی افزایش قیمت نفت

چالش اصلی پیش روی افزایش قیمت نفت

پتروتحلیل- احتمال کاهش موجودی نفت آمریکا در گزارش EIA و تضعیف ارزش دلار، سبب رشد بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه گردید. بدین ترتیب، قیمت نفت خام پس از افت شدید در هفته های قبل، به مسیر صعودی خود برای چهارمین روز متوالی ادامه داد. در نتیجه، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در این روز با ۸۲ سنت (۱/۸درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۶/۶۵ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت با ۸۶ سنت (۲درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۴/۲۴ دلار تسویه شد.

قیمت نفت در هفته های گذشته تحت تأثیر فزونی عرضه نفت و انتظارات بازار نسبت به ناکارآمدی طرح کاهش حجم تولید از سوی اعضای اوپک جهت بر طرف کردن آن، افت شدیدی را تجربه کرد. در این ارتباط معامله گران در بازار فیوچرز نفت خام با توجه به پیش بینی کاهش بیشتر قیمت، خالص موقعیت فروش (Short) خود را به بالاترین سطح خود در سال جاری افزایش دادند. البته رشد شدید موقعیت فوق می تواند کاهش قیمت را متوقف سازد، زیرا این مسئله جریان نقدینگی را به بازار فیزیکی نفت انتقال داده و تقاضای نفت در این بازار را افزایش می دهد. لذا این امر علی رغم وضعیت نامناسب عوامل بنیادین بازارموجب رشد قیمت در معاملات این روز را میسر کرد. لازم به ذکر است که حجم قراردادهای موقعیت خرید (Long) صندوق های پوشش ریسک و پولی به کمترین سطح خود از ماه نوامبر تاکنون رسیده است. تحلیل گران موجودی فراوان نفت در بازار و رشد کند تقاضای جهانی نفت را چالش اصلی پیش روی افزایش قیمت می دانند. از یک سو در بخش عرضه، روند رو به رشد تولید نفت آمریکا، نیجریه و لیبی در هفته های پیشین و از سوی دیگر، آهنگ ملایم تقاضای چین، ژاپن و هند از بزرگترین خریداران نفت، مانع از برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت در کوتاه مدت شده است. در این راستا، بانک آمریکایی Merrill Lynch اعلام کرد که رشد تقاضای فعلی برای جذب عرضه موجود در بازار کافی نیست. انجمن نفت آمریکا (API) گزارش هفتگی خود در خصوص ذخیره سازی تجاری آمریکا را در روز سه شنبه منتشر کرد. بر اساس این گزارش، موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ ژوئن ۸۵۱ هزار بشکه بیشتر شده است. همچنین، میزان ذخیره سازی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب ۱/۴میلیون و ۶۷۸ هزار بشکه افزایش داشته است. به نظر می رسد، با توجه به وقوع طوفان گرمسیری کیندی در آمریکا موقتاً تا حدودی از تولید نفت این کشور کاسته می شود.

این در صورتی است که تحلیل گران S&P Global پلاتس بر خلاف گزارش فوق پیش بینی کردند موجودی نفت خام آمریکا حدود ۳/۲۵ میلیون بشکه در این هفته کاهش یابد. شایان ذکر است که موجودی نفت آمریکا در ۱۰ هفته از ۱۱ هفته گذشته کاهش یافته، اما همچنان میزان آن در سطح بالایی قرار دارد. لذا فعالان بازار منتظر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای تنظیم برنامه های خود در جهت این گزارش هستند. کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها به میزان ۰/۱ درصد در روز سه شنبه نیز از عوامل افزایش قیمت در این روز بود، چراکه افت بهای دلار موجب ارزان شدن مواد اولیه از جمله نفت شده و در نتیجه تقاضا برای آنها را افزایش می دهد.

ارسال نظر