کد خبر : 40056

شرایط وخیم بازار نفت

شرایط وخیم بازار نفت

پتروتحلیل- در پی تضعیف ارزش دلار، بهای نفت خام در معاملات بین المللی آخرین روزکاری هفته گذشته اندکی رشد یافت گرچه تداوم نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار، رشد قیمت در روز جمعه را محدود ساخت. بنابراین، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در این روز با ۳۲ سنت (۰/۷درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۵/۵۴ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت با ۲۷ سنت (۰/۶درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۳/۰۱ دلار تسویه شد. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه اوت به ۲/۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

رشد تولید نفت در هفته های قبل موجب شکل گیری انتظارات منفی نسبت به ایجاد تعادل در بازار شد؛ به طوری که قیمت از بالاترین میزان خود در سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش یافت. اما در روز جمعه، بهای دلار در مقابل سایر ارزها ۰/۳ درصد کاهش یافت که این میزان از اوایل ماه ژوئن تا کنون بی سابقه بوده و همچنین این امر موجبات تقویت قیمت را در این روز فراهم کرد.

این در حالی است که قیمت نفت خام های شاخص بازار اروپا و آمریکا در این هفته برای پنجمین هفته متوالی به ترتیب ۳/۹ و ۴/۴ درصد افت کردند که این روند کاهش هفتگی قیمت، طولانی ترین دوره از سال ۲۰۱۵ تا کنون است. در این میان، با توجه به اظهارات برخی از تولیدکنندگان بزرگ مبنی بر عدم تغییر میزان کاهش عرضه نفت، باعث افزایش عدم اطمینان نسبت به کارایی توافق اعضای اوپک جهت ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای شد.

این در صورتی است که کمیته نظارت بر اجرای تعهدات تولیدکنندگان اعم از عضو و غیر عضو اوپک در روز پنجشنبه اعلام کرد که درصد اجرای این توافق در ماه مه به ۱۰۶ درصد رسیده است. انتشار اطلاعات مربوط به آمار ضعیف اقتصادهای بزرگ جهان نظیر آمریکا و چین موجبات ایجاد چشم انداز منفی نسبت به تقاضای این کشورها به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان را فراهم کرد. لذا از یک سو وضعیت نامساعد عرضه جهانی نفت و از سوی دیگر رشد کند تقاضای آن، بازار را در شرایط وخیمی قرار داده است.

لازم به ذکر است که موجودی فرآورده های نفتی آمریکا علی رغم فصل اوج مصرف در این کشور در سطح بالایی قرار دارد. بعلاوه، موسسه خدمات نفتی بیکر نیوز گزارش هفتگی خود را در روز جمعه منتشر کرد که در آن نشان می داد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا برای بیست و سومین هفته متوالی با ۱۱ واحد افزایش به ۷۵۸ واحد رسید. تحلیل گران بازار روند رو به رشد تولید نفت آمریکا و افزایش ۱۰ درصدی تولید آن نسبت به سال قبل را عامل اصلی افت قیمت در هفته های قبل می دانند. شایان ذکر است تولید نفت آمریکا به میزان بی سابقه ۹/۳۵ بشکه در روز رسیده که این میزان نزدیک به سطح تولید فعلی عربستان است.

ارسال نظر