کد خبر : 40079

تصمیمات اوپک خنثی می شود؟

تصمیمات اوپک خنثی می شود؟

پتروتحلیل- در پی افزایش بدبینی ها نسبت به کارایی طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک برای رفع مازاد عرضه، قیمت نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه به کمترین سطح خود طی نه ماه گذشته رسید. بنابراین، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در این روز با ۸۹ سنت (۲/۱درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۶/۰۲ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئیه با ۹۷ سنت (۲/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۳/۲۳ دلار تسویه شد. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه اوت از ۲/۴۸ به ۲/۵۱ دلار در هر بشکه رسید.

رشد تولید نفت آمریکا و نیجریه و لیبی در هفته های قبل تردیدها در خصوص اثر بخشی طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک برای ایجاد تعادل در بازار را افزایش داد، چرا که برخی از کارشناسان بر این باورند که این افزایش ها کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان اوپک را جبران می کند. این مسئله فضای روانی بازار را شدیداً تحت تأثیر قرار داد، به طوری که بازار با توجه به کاهش ۲۰/۶ درصدی قیمت نفت خام از بالاترین میزان خود برای اولین بار طی ۱۰ ماه گذشته وارد محدوده نزولی (Bear) شد.

تحلیل گران سرعت رشد تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا و افزایش تولید نفت نیجریه را عامل اصلی افت قیمت نفت در روز سه شنبه می دانند. در این راستا، نیجریه حجم نفت خام سبک Bonny در برنامه بارگیری خود را از ۱۶۴ هزار بشکه در روز طی ماه ژوئیه به ۲۲۶ هزار بشکه در ماه اوت افزایش داد. به نظر می رسد اجرای فراتر از تعهد اعضای اوپک برای کاهش عرضه نفت در ماه قبل (۱۰۶ درصد) نیز نتوانسته نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت را تعدیل کند. لذا روند غالب قیمت از زمان تمدید طرح فوق در اواخر ماه مه نزولی بوده و قیمت تاکنون حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

موسسه Morgan Stanley از رشد موجودی نفت خام و فرآورده های نفتی در کشورهای OECD و برخی از کشورهای غیر عضو این سازمان نظیر چین به میزان یک میلیون بشکه در روز طی سه ماهه اول سال جاری خبر داد که این مسئله نیز هدف طرح اعضای اوپک برای کاهش موجودی نفت جهان به متوسط پنج سال گذشته آن را با چالش روبرو می سازد. در این میان، برخی از فعالان بازار معتقدند که تداوم روند کنونی قیمت و به تبع آن کاهش سود آوری تولیدکنندگان نفت شیل می تواند از سرعت رشد تعداد دکل های حفاری آمریکا بکاهد. در مقابل، گروهی دیگر از دست اندرکاران بازار بر این باورند که اقدام عرضه کنندگان نفت شیل برای پوشش ریسک فعالیت های خود در سال جاری مانع از کاهش عرضه آنها خواهد شد. انجمن نفت آمریکا (API) گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت آمریکا را در روز سه شنبه منتشر ساخت که در آن نشان می داد میزان ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ ژوئن حدود ۲/۷ میلیون بشکه کمتر شده است، در حالی که میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب ۳۴۶ هزار و ۱/۸ میلیون بشکه افزایش یافته اند. این در صورتی است که چنانچه موجودی نفت این کشور به طور غیر منتظره و یا برخلاف انتظارات شکل گرفته ناشی از گزارش فوق تغییر کند، قیمت نفت خام افت بیشتری را تجربه خواهد کرد. لذا معامله گران در انتظار گزارش هفتگی EIA در روز چهارشنبه هستند تا بر اساس آن برنامه های خود را تعدیل کنند.

ارسال نظر