کد خبر : 40034

روزنه های امید در بازار نفت

روزنه های امید در بازار نفت

پتروتحلیل- در پی کاهش عرضه نفت برخی از تولیدکنندگان بزرگ در ماه آینده در راستای توافق اخیر آنها و همچنین پیش بینی افت موجودی نفت آمریکا، قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی در معاملات روز سه شنبه افزایش یافت. در نتیجه، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در این روز با ۴۳ سنت (۰/۹ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۸/۷۲ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئیه با ۳۸ سنت (۰/۸درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۶/۴۶ دلار تسویه شد که بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه اوت از ۱/۹۷ به ۲/۰۵ دلار در هر بشکه رسید.

خبر کاهش عرضه نفت عربستان در ماه ژوئیه به بازار آسیا همچنان فضای روانی بازار را متأثر کرده، به طوری که امیدواری ها نسبت به اجرای کامل توافق تولیدکنندگان عضو اوپک و برخی از کشورهای غیر عضو این سازمان نظیر روسیه را افزایش داده و در نتیجه، قیمت اندکی در این روز تقویت شد. کارشناسان بازار بر این باورند که کاهش صادرات نفت عربستان به بازار آسیا در ماه ژوئیه می تواند به دلیل افزایش نیاز داخلی این کشور در ماه های ژوئیه و اوت ناشی از تقاضای فصلی آن باشد. البته این در حالی است که گزارش ماهانه اوپک در روز سه شنبه از افزایش یک درصدی تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه مه حکایت داشت که این رشد عمدتاً مربوط به کشور های نیجریه، لیبی و عراق بود.

در این ارتباط، شرکت ملی نفت لیبی نیز از افزایش عرضه نفت خود خبر داد و تولید مورد هدف خود را تا پایان ماه ژوئیه حدود یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد که این مسئله نیز مانعی برای رشد بیشتر قیمت در روز سه شنبه بود. بعلاوه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) رشد تولید نفت شیل این کشور در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل را ۱۶۰ هزار بشکه در روز برآورد کرد که این امر به تداوم نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نفت کمک کرده و رشد قیمت نفت را محدود ساخت. براین اساس، تحلیل گران معتقدند که سرعت بازگشت مجدد بازار به وضعیت تعادل با توجه به فزونی عرضه نفت کندتر شده است. در این راستا، Energy Aspects پیش بینی خود از قیمت نفت خام برنت را در سال ۲۰۱۷ از ۵۹ به ۵۶ دلار در هر بشکه کاهش داد. این در صورتی است که Citi Futures پیش بینی کرد میزان موجودی نفت آمریکا در گزارش EIA که روز چهارشنبه منتشر می شود، بین دو تا سه میلیون بشکه افت داشته باشد که این مسئله نیز به روند صعودی قیمت نفت در این روز کمک کرد. انجمن نفت آمریکا (API) گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری این کشور را در روز سه شنبه منتشر کرد. بر اساس این گزارش، موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۹ ژوئن، ۲/۸ میلیون بشکه بیشتر شده است. ذخیره سازی بنزین نیز در این هفته حدود ۱/۸ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که موجودی فرآورده های میان تقطیر حدود ۱/۵ میلیون بشکه کمتر گردید. لذا معامله گران منتظر انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی می باشند تا انتظارات خود از نوسان قیمت نفت خام را بر اساس آن تنظیم کنند.

ارسال نظر