کد خبر : 40073

نگرانی های مازاد عرضه نفت در بازار

نگرانی های مازاد عرضه نفت در بازار

پتروتحلیل- رشد تولید نفت برخی از تولیدکنندگان نفت در ماه قبل و به تبع آن تشدید نگرانی ها در خصوص مازاد عرضه، موجب کاهش قیمت نفت خام در معاملات بین المللی اولین روزکاری هفته جاری گردید. بنابراین، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت در روز دوشنبه با ۴۶ سنت (یک درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۶/۹۱ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئیه با ۵۴ سنت (۱/۲ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۴/۲۰ دلار تسویه شد. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه اوت از ۲/۴۰ به ۲/۴۸ دلار در هر بشکه رسید.

افزایش تولید نفت برخی از عرضه کنندگان بزرگ نظیر آمریکا، نیجریه و لیبی در ماه گذشته سبب ایجاد چشم انداز منفی نسبت به رفع مازاد عرضه نفت شده، به طوری که این امر باعث تضعیف قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه شد. تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا با رشد قیمت و انتقال آن از کانال ۴۰ به ۵۰ دلار که عمدتاً ناشی از توافق اعضای اوپک در اواخر ماه نوامبر بود، رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ارتقاء تکنولوژی در این کشور نیز در کاهش هزینه های تولید نفت شیل و مقرون به صرفه شدن بهره برداری آن بسیار موثر بوده است، به طوری که تداوم روند رو به رشد تولید نفت شیل آمریکا موجب عدم کارایی تمدید طرح کاهش حجم تولید نفت اوپک در اواخر ماه مه شد. بانک گلدمن ساکس اعلام کرد تداوم رشد تعداد دکل های حفاری نفتی در هفته‌های قبل یکی از عوامل مهم در ایجاد مازاد عرضه نفت در بازار بوده به طوری که تولید کنندگان نفت شیل از ۲۷ مه سال گذشته تا کنون حدود ۴۳۱ واحد بر تعداد دکل های خود افزوده اند.

همچنین، این بانک رشد تولید نفت آمریکا را با تعداد دکل های کنونی در فاصله زمانی سه ماهه چهارم سال قبل و سه ماهه اول سال جاری حدود ۷۷۰ هزار بشکه در روز برآورد کرد. لذا بر این اساس، قیمت نفت از زمان تمدید طرح مذکور تا کنون حدود ۱۳ درصد کاهش یافته و مجدداً از کانال ۵۰ به کانال ۴۰ دلار برگشته است. به نظر کارشناسان بازار، تضعیف اثربخشی توافق مذکور موجب افت ۱۷ درصد قیمت نفت در سال جاری شده است. لازم به ذکر است که وضعیت اجرای تعهدات تولیدکنندگان اعضای اوپک در شرایط مناسبی قرار دارد، اما این امر نتوانسته در تعدیل نگرانی های مازاد عرضه نفت موثر واقع شود. این در صورتی است که برخی از تولید کنندگان غیر اوپک نظیر روسیه هنوزبه طور کامل به تعهد خود در خصوص کاهش حجم تولید نفت عمل نکرده اند.

در این میان، لیبی نیز از بازگشایی و شروع به کار مجدد برخی میادین آن با توجه به حل اختلافات شرکت ملی نفت این کشور با شرکت انرژی آلمان خبر داد. همچنین، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد سطح تولید نفت این کشور تا پایان ماه ژوئیه به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این مسئله نیز در افت قیمت نفت در این روز تأثیر گذار بود. بر این اساس، معامله گران قرار دادهای option با توجه به چشم انداز منفی نسبت به بازار نفت در کوتاه مدت درصدد پوشش ریسک در جهت کاهش قیمت به کمتر از ۴۱ دلار در هر بشکه است. رشد کند تقاضای نفت سایه خود را بر بازار گسترانیده، به طوری که در بازار آسیا واردات نفت ژاپن و هند در ماه مه به ترتیب ۱۳/۵ و ۴/۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که رشد تقاضای نفت چین به عنوان دومین مصرف کننده نفت جهان نیز آهنگ ملایمی داشته و پیش بینی می شود این آهنگ کند در ماه های آتی تقویت شود. در این خصوص، بانک ANZ نیز پیش بینی کرد که کاهش مازاد عرضه نفت در شرایط کنونی بازار با چالش روبرو است.

ارسال نظر