کد خبر : 38057

ترفند پتروشیمی «تندگویان» در برابر سرما

ترفند پتروشیمی «تندگویان» در برابر سرما

پتروتحلیل- در هفته ای که گذشت پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری پتروشیمی تندگویان باز هم خبرساز بودند، به طوری که کاهش عرضه این گروه از کالاها همچنان ادامه دارد.

به گزارش «پتروتحلیل»، کاهش عرضه هر هفته ای پلی اتیلن های ترفتالات گرید سبب شده تا این کالاها با سقف قیمت خریداری شوند.

به گفته برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی، ضروری است که نظارت بیشتری بر عرضه های پلی اتیلن های ترفتالات بطری انجام شود.

این در حالی است که فصل مصرف پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری پایان یافته و به نظر می رسد بازار این کالا باید شرایط آرامی راسپری کند، اما پتروشیمی تندگویان با کاهش عرضه ها، تلاش می کند تا بازار این کالاها را همچنان داغ نگهدارد. البته جالب اینجاست که قراردادهای بلندمدت این گروه کالایی نیز با شرکت های بزرگی نظیر نستله بسته شده است و در حال انجام است، از این رو نباید این مجتمع در خصوص فروش محصولات خود در فصل سرما مشکلی داشته باشد.

با این حال عرضه های «پت ها» روز سه شنبه همگی سلف بودند و به گفته بسیاری از خریداران، تندگویان همچنان برای تحویل محموله ها به دلیل عرضه سلف آنها تاخیر دارد، این در حالی است که برخی از معامله گران به نبود برنامه مشخصی برای تولید، عرضه و تحویل محصولات در این مجتمع اشاره می کنند.

البته پس از کشف نرخ در روز سه شنبه، قراردادهای بلندمدت تندگویان با شرکت های تولیدکننده عرضه و معامله می شود که این موضوع سبب می شود تا هر بار قراردادهای بلندمدت نیز به دلیل رقابت سقف قیمتی در روز سه شنبه با ۱۰ درصد رقابت مورد معامله قرار بگیرد. اتفاقی که در مورد عرضه های وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت تهران نیز رخ می دهد و پس از کشف قیمت، عرضه های شرکت های بزرگ و همجوار پالایش نفت تهران انجام می شود، البته باید این نکته را در نظر گرفت که شرکت های همجوار پالایش نفت تهران بدون هزینه حمل و با خط لوله، وکیوم باتوم مصرفی خود را دریافت می کنند و به این ترتیب عرضه های اختصای پالایش نفت تهران در هر شرایطی به نفع آنها است و این موضوع همواره مورد انتقاد شرکت های مصرفی دیگر بوده است. به اعتقاد کارشناسان بازار پتروشیمی این عرضه ها اگر درست و بدون بازارسازی انجام شود، به نفع شرکت عرضه کننده و خریدار است.

اما بازارسازی توسط شرکت ها سبب می شود تا هم عرضه قراردادهای بلندمدت پتروشیمی تندگویان و هم عرضه شرکت های بزرگ و همجوار پالایش نفت تهران، نفع کمتری برای خریداران داشته باشد. البته در زمان التهاب بازار، این عرضه ها به نفع شرکت های خریدار است؛ چرا که دیگر خریدار مجبور نیست مثلا با سفارش ۱۰۰۰ تنی اقدام ۵ ماشین محصول کند و در این عرضه ها ۵ ماشین محصول بدون دردسری برای آن شرکت عرضه می شود.

این شرکت ها مجبور هستند در شرایط عادی با شرکت های دیگر رقابت کنند، اما عرضه های اختصاصی سبب می شود تا خریدهایی راحت تر داشته باشند.

اما در روز سه شنبه گریدهای بطری ۸۲۱،۷۸۱ و ۸۴۵ با سقف قیمت خریداری شدند، به ترتیب این کالاها با قیمت ۳ هزار و ۳۷۰، ۳ هزار و ۵۳۷ و ۳ هزار و ۳۲۶ تومان خریداری شدند، گریدهای بطری نساجی این مجتمع هم با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند، گرید ۶۴۱ و ۶۴۵ با قیمت ۳ هزار و ۱۱۹ تومان از سوی معامله گران خریداری شدند.

ارسال نظر