کد خبر : 36400

«تندگویان» پس از تخریب پارازایلین «بوعلی سینا»

«تندگویان» پس از تخریب پارازایلین «بوعلی سینا»

پتروتحلیل- در حالی معاملات پلی اتیلن های ترفتالات پتروشیمی تندگویان پس از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا و تخریب کامل واحد پارازایلین بیش از همیشه مورد توجه است که این مجتمع در سال های اخیر زیان ده بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این حال کارشناسان بازار پتروشیمی در خصوص ادامه تولید «پت» ها توسط پتروشیمی تندگویان نظرات متفاوتی دارند. برخی از این گروه احتمال می دهند که در ماههای آینده پتروشیمی تندگویان با کمبود خوراک روبه رو شود.

این در حالی است که واحد پارازایلین پتروشیمی بندرامام در دست راه اندازی است و این موضوع سبب شده تا برخی از کارشناسان نگرانی در این حوزه را بی مورد بدانند.

البته در حال حاضر پتروشیمی تندگویان خوراک پارازایلین خود را از برزویه تامین می کند، اما نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که بوعلی سینا دومین تولیدکننده پارازایلین در ایران با ظرفیت اسمی ۴۰۰ هزارتن در سال تا یک ماه گذشته مشغول به تولید بود و در حال حاضر راه اندازی این واحد بنابر نظر اکثر کارشناسان حداقل یک سال طول خواهد کشید.

با این حال بررسی ها نشان می دهد که پتروشیمی برزویه می تواند ۷۲۰ هزارتن پارازایلین در سال تولید کند. این مجتمع به صورت هدفمند طوری ساخته شده است که بتواند خوراک جم و پارس را در عسلویه تامین کند.

اما اگر واحد پارازایلین پتروشیمی بندرامام که به دلایل مختلف از مدار تولید خارج شده است، بتواند وارد فاز تولید شود، احتمالا ۱۸۰ هزارتن پارازایلین در سال تولید خواهد کرد، این در حالی است که پتروشیمی تندگویان ۴۶۸ هزارتن پارازایلین در سال مصرف می کند. در پتروشیمی تندگویان دو واحد تولید پلی اتیلن ترفتالات وجود دارد که احتمالا با ظرفیتی معادل ۷۰ درصد در حال تولید هستند و از این رو به ۳۰۰ هزارتن پارازایلین در سال برای تولید پلی اتیلن ترفتالات در این واحدها نیاز است.

البته در حال حاضر هم حمل پارازایلین از بروزیه به تندگویان هزینه حمل را برای این مجتمع افزایش داده است. برخی از کارشناسان هم معتقدند؛ واحد پارازایلین پتروشیمی بندرامام تکنولوژی قدیمی دارد و از این رو نمی توان انتظار داشت که بتواند با ظرفیت اسمی کار کند.

از این رو برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی می گویند: باید گزینه واردات پلی اتیلن های ترفتالات از هندوستان برای کاهش عطش بازار مد نظر قرار داشته باشد؛ چرا که بازار سنتی ایران در حوزه محصولات پتروشیمی در پیش بینی ها همواره ضعیف عمل می کند.

با این حال برخی از کارشناسان بازار نیز معاملات «پت» ها را روانی ارزیابی کرده و معتقدند؛ عدم تحویل کالا توسط پتروشیمی تندگویان و آتش سوزی بوعلی سینا و همچنین قرار داشتن در فصل مصرف این کالاها، بازاریان را هیجان زده کرده است.

البته کاهش عرضه های «پت» ها نیز یکی دیگر از دلایلی است که خریداران را نگران کرده است. در همین حال در بازار آزاد نیز شاهد افزایش قیمت پلی اتیلن های ترفتالات هستیم، به طوری که گرید ۸۲۱ امروز نرخی نداشت، معامله گران می گویند: عدم تحویل گرید ۸۲۱ به خریداران و نبود این کالا در بازار از دلایل عدم اعلام نرخ است. گفته می شود گرید ۷۸۱ و ۷۸۵ به خریداران تحویل داده شده است.

این درحالی است که اکثر معامله گران معتقدند؛ در حال حاضر ایجاد تعادل در بازار پلی اتیلن ها به دلیل ورود سفته بازان سخت شده و نیاز به عرضه های سلف بلندمدت از سوی تندگویان وجو دارد، از سوی دیگر بر روی این کالاها تقاضای فصلی نیز وجود دارد.

در همین حال روز گذشته ۴ هزار و ۸۹۵ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری توسط تندگویان عرضه شد که ۷۲ هزار و ۳۲۵ تن تقاضا داشت و بیشترین قیمت معامله این کالاها ۳ هزار و ۴۳۹ تومان بود. البته پلی اتیلن ترفتالات نساجی به میزان ۲ هزار و ۳۱۰ تن عرضه و ۱۹۵۸ تن تقاضا داشت و با قیمت ۲ هزار و ۷۸۲ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری ۷۶۱، ۷۸۱ و ۸۲۵ با تقاضایی بیش از عرضه روبه رو شدند، به طوری که به ترتیب با حجم های ۶۶، ۵۰۶ و ۲۰۰۲ تن عرضه شده و تقاضایی معادل ۱۸۸۱، ۷۴۱۴ و ۱۴۷۶۲ تن داشتند.

گرید ۷۶۱ با قیمت ۳ هزار و ۲۲۹ تومان ، گرید ۷۸۱ با قیمت ۳ هزار و ۲۷۶ و گرید۸۲۵ نیز با قیمت ۳ هزار و ۴۳۹ تومان مورد معامله قرار گرفت.

گرید ۸۲۱ هم بیشترین افزایش حجم تقاضا را به خود اختصاص داد، این کالا با حجم ۱۰۱۲ تن عرضه شد و ۱۹۲۸۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۲۶ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۳۹ تومان رقم خورد.

تندگویان ۲
ارسال نظر