کد خبر : 36763

رقابت پتروشیمی «تندگویان» با پی وی سی سازها

رقابت پتروشیمی «تندگویان» با پی وی سی سازها

پتروتحلیل-در حالی بازار پلی اتیلن های ترفتالات پتروشیمی تندگویان همچنان متاثر از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ملتهب است که کارشناسان این حوزه معتقدند؛ کنترل بازار «پت» ها بسیار دشوارتر از کالاهای دیگر است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در هفته ای که گذشت تقاضا برای پلی اتیلن های ترفتالات دوبرابر افزایش یافته بود. به طوری که این کالاها با پی وی سی ها رقابت کرده و در حد آنها برای خریداران جذاب بودند.

البته کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ کنترل و نظارت بر بازار پی وی سی آسان تر از پلی اتیلن های ترفتالات است و از این رو پلی اتیلن های ترفتالات قابلیت تبدیل شدن به جذاب ترین گروه محصولات پلیمری را دارند و تندگویان می تواند در رقابت از پی وی سی سازها برنده شود.

این در حالی است که پیش تر عرضه های پلی اتیلن ترفتالات تندگویان به صورت عرضه اولیه و افزایش عرضه انجام می شد، این موضوع سبب می شد تا معامله گران نتوانند درخواست خرید بیش از ۲۲۰ تن را در سیستم بورس ثبت کنند، اما با تغییر این روش در هفته گذشته، حجم تقاضاها افزایش یافت.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، با توجه به انحصار تولید پلی اتیلن های ترفتالات، کنترل بازار «پت» ها از کالاهای دیگر دشوار تر است، این گروه معتقدند؛ عرضه این کالاها در دو بخش از افزایش حجم تقاضا جلوگیری می کند.

به این ترتیب در هفته گذشته گرید های۷۸۵، ۸۲۱ و ۸۲۵ با رقابت از سوی خریداران مواجه شدند، گرید ۸۲۱ با حجم ۱۵۱۸ تن عرضه ۳۹۶۵۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۱۰ تومان رقم خورد. گرید ۷۸۵ و ۷۸۱ نیز به ترتیب با حجم ۵۰۶ و ۱۰۱۲ تن با قیمت ۳ هزار و ۲۴۹ تومان مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی است که روند تولید پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری هنوز به روال سابقه باز نگشته است، اما منابع خبری نزدیک به تندگویان وضعیت تولید در این مجتمع از بهتر از گذشته ارزیابی می کنند. با این حال احتمال می دهند مشکلات در این حوزه تا ماه آینده ادامه داشته باشد.

در همین حال منابع خبری نزدیک به پتروشیمی تندگویان در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، از رفع مشکلات تولید گرید سوپربرایت تا ۲ هفته آینده خبر دادند، همچنین تولید پلی اتیلن های ترفتالات نساجی نیز همچنان درگیر مشکلات تولید تا یک ماه گذشته خواهد بود.

ارسال نظر