کد خبر : 37053

سومین عرضه قراردادهای بلندمدت «تندگویان» پس از افت بازار

سومین عرضه قراردادهای بلندمدت «تندگویان» پس از افت بازار

پتروتحلیل- امروز سومین عرضه پلی اتیلن های ترفتالات بطری و نساجی پتروشیمی تندگویان در قالب قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دست انجام شد.

به گزارش «پتروتحلیل» پتروشیمی تندگویان در قالب یک قرارداد بلند مدت متعهد شده که حجم مشخصی از محصولاتش را برای تامین نیاز صنایع پایین دست در بورس کالا عرضه کند که امروز نیز سومین عرضه های این شرکت در قالب قرارداد بلندت مدت صورت گرفت.

به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641 پتروشیمی تندگویان با حجم ۷۹۲ تن و قیمت پایه ۲ هزار و ۷۶۹ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG641 این مجتمع هم با حجم ۲۴۲ تن و قیمت پایه ۲ هزار و ۸۵۳ تومان معامله شد.

در همین حال در این روز تنها پلی اتیلن ترفتالات گرید ۷۸۱ پتروشیمی تندگویان معامله شد و پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری ۸۲۱ و ۸۲۵ این مجتمع معامله نشد، گرید ۸۲۱ و ۸۲۵ جمعا با حجم ۱۳۲ تن و به ترتیب با قیمت های ۳ هزار و ۴۱۱ و ۳ هزار و ۲۸۱ تومان عرضه شده بود.

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری ۷۸۱ با حجم ۶۶ تن و قیمت پایه ۳ هزار و ۲۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است قیمت پایه بر مبنای قیمت کشف شده محصولات در قالب قراردادهای بلندت مدت در هفته قبل بوده است.

هفته گذشته ترتیب گریدهای ۸۲۱ و ۸۲۵ با قیمت پایه ۳ هزار و ۴۱۰ تومان و به ترتیب با حجم های ۱۳۰ و ۳۳۰ تن مورد معامله قرار گرفتند. گریدهای ۷۸۱و ۷۸۵ نیز با قیمت پایه ۳ هزار و ۲۴۹ تومان معامله شدند.

محمد عبدالرزاقی، سرپرست فروش داخلی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس درباره عدم معامله پلی اتیلن های ترفتالات گرید ۸۲۱ و ۸۲۵ پتروشیمی تندگویان به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: احتمالا خریدار مشکلاتی در خصوص پرداخت نقدی، محموله داشته است.

وی در ادامه افزود: خرید محموله های پلی اتیلن ترفتالات به صورت قراردادهای بلندمدت نقدی و یا اعتباری است، اما محموله های امروز به صورت نقدی عرضه شده بود که معامله نشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: خریدار اجازه دارد در هنگام بروز مشکل، یک نوبت از عرضه را خریداری نکند، اما اگر این موضوع از سوی خریدار تکرار شود، عرضه کننده قادر به ابطال قرارداد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با پتروشیمی بندرامام در خصوص انعقادهای بلندمدت پی وی سی و پلی اتیلن نیز انجام شده است، گفت: در حال حاضر بازار «پت» ها با توجه به پایان گرما، ورود محموله های وارداتی به ایران و عرضه های تندگویان با حجم های مناسب و مکرر، همچنین تحویل های به موقع با کاهش تقاضا روبه رو شده است.

به گفته سرپرست فروش داخلی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس، بازار پلی اتیلن های ترفتالات افت کرده و از تب و تاب افتاده است و از بحران رد شدیم و به نظر می رسد کسانی که حساب نشده اقدام به خرید محموله های «پت» کرده اند، پشیمان شده اند.

به گفته عبدالرزاقی، در حال حاضر اختلاف قیمت پلی اتیلن های ترفتالات در بازار و بورس کاهش یافته و قیمت ها از ۵۸۰۰ به ۳۸۰۰ تومان و بعضا پایین تر هم رسیده است.

با این حال امروز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی علاوه بر قراردادهای بلندمدت پتروشیمی تندگویان، در گروه محصولات پلیمری پی وی سی گرید ۶۰ هم با حجم ۷ هزارتن و به صورت سلف عرضه شد، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۷۳۲ تومان و نرخ خرید آن هم ۳هزار و ۵ تومان رقم خورد. در گروه محصولات شیمیایی هم، اسیدنیتریک پتروشیمی شیراز با حجم ۲۰ تن و قیمت ۶۵۲ تومان معامله شد.

آمونیاک مایع شیراز هم با حجم ۱۹۰ تن و قیمت پایه ۷۱۷ تومان مورد معامله قرار گرفت.

ارسال نظر