کد خبر : 37759

معاملات «پی وی سی» به کما رفت

معاملات «پی وی سی» به کما رفت

پتروتحلیل- حجم معاملات محصولات پلیمری در هفته ای که گذشت نزدیک به ۷ هزارتن کاهش پیدا کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، تعطیلی تاسوعا و عاشورای حسینی یکی از دلایل مهمی بود تا بازار محصولات پتروشیمی با کاهش حجم معاملات روبه رو شود.

البته افت قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی نیز یکی دیگر دلایلی است که معامله گران را برای حضور در مبادلات دچار تردید کرد.

به این ترتیب در گروه پلی اتیلن های ترفتالات و پی وی سی شاهد آرامش کامل معاملات بودیم، این در حالی است که در گروه پلی اتیلن های ترفتالات کالاهایی که در هفته گذشته با رقابت ۱۰ درصد قیمتی معامله شده بودند، با رقابت ۱۰ تومانی مورد معامله قرار گرفتند.

پلی اتیلن ترفتالات گرید ۷۸۱ با حجم عرضه ۱۰۱۲ تن ۲۵۹۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزارو ۹۵۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزارو ۹۸۷ تومان رقم خورد. همچنین گرید ۷۳۲ هم این مجتمع هم با حجم عرضه ۱۳۲ تن ۹۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲هزارو ۸۶۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۱ تومان بود. همچنین گرید ۸۲۵ هم با عرضه ۱۰۱۲ تن به میزان ۱۵۱۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۹۶ تومان و میانگین نرخ خرید هم ۳ هزارو ۱۰۱ تومان رقم خورد.

همچنین در گروه پی وی سی ها اکثر گریدها وارد سیستم مچینگ شده و معاملات به کما رفت. پی وی سی گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام با حجم عرضه ۱۴۹۶ تن ۱۵۶۲ تن تقاضا داشت، نهایتا این کالا با قیمت پایه ۲ هزارو ۸۹۶ تومان مورد معامله قرار گرفت. در همین حال گروه پلی اتیلن های سنگین فیلم نیز با افزایش حجم عرضه ها به سمت تعادل در حال حرکت هستند. این در حالی است که در گروه پلی اتیلن های سنگین تزریقی شاهد غیبت تولیدکننده ها در هفته قبل بودیم، اما پیش از تعطیلات ماه محرم وجود گرید ۲۲۰۰ پتروشیمی ایلام و HI500 پتروشیمی بندرامام سبب شد تا معاملات متعادل تری رقم بخورد.

برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ پتروشیمی بندرامام در هفته پیش قادر بود پلی اتیلن سنگین تزریقی خود را عرضه کند، اما به دلیل کمبود در بازار و افزایش فروش در هفته های قبل، از عرضه این کالا خوددداری کرد.

همچنین در گروه سنگین اکستروژن (لوله) شاهد رقابت های معقول تری نسبت به هفته پیش بودیم، این در حالی است که پتروشیمی جم دوباره به بازار بازگشته است. به این ترتیب معامله گران از بازگشت دوباره جم استقبال کرده و این کالا جز ۲۰ گروه پررقابت بازار محصولات پلیمری رقم خورد.

در همین حال در گروه سنگین بادی نیز عرضه ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام با حجم عرضه ای بالا و به صورت تحویل فوری سبب شد تا معاملات این گروه از کالاها نیز وارد فاز آرامش شود، به این ترتیب معامله BL3 پلیمر کرمانشاه بدون رقابت قیمتی انجام شد. به گفته معامله گران، هفته گذشته کمبود محصولات سنگین بادی سبب شد تا پلیمر کرمانشاه معاملاتی در خور توجه را بعد از مدت ها کسب کند، طی دو عرضه پلیمر کرمانشاه در هفته گذشته، شاهد رقابت قیمتی برای BL3 بودیم.

البته در گروه سبک های فیلم، بازار شاهد کاهش عرضه های امیرکبیر بود، اما این موضوع تاثیری در رونق بازار نداشت، به طوری که گرید ۲۴۲۰D پتروشیمی امیرکبیر معامله نشد. جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: پتروشیمی امیرکبیر با افزایش قیمت پایه گرید ۲۴۲۰D سبب شد تا بازاریان به این کالا توجهی نشان ندهند. این در حالی است که به جز گریدهای ۰۲۰ و ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام، دیگر گریدهای عرضه شده با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند.

به این ترتیب گرید ۰۰۷۵ با حجم عرضه یک هزارتن، ۳ هزار و ۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۵۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۲۶ تومان رقم خورد. همچنین گرید ۰۲۰ این مجتمع هم با حجم عرضه یک هزارتن به مقدرا ۱۹۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۵۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۹ تومان رقم خورد.

البته عرضه پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی امیرکبیر نیز کاهش محسوسی داشت. در همین حال پتروشیمی جم ۵۰۶ تن ۲۲۵۰۱KJ عرضه کرد. به این ترتیب تنها کالای ۲۰۹ امیرکبیر و شازند با رقابت به فروش رسیدند و کالای پتروشیمی جم در دو مرحله در تالار و مچینگ به طور کامل و با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

در گروه پلی پروپیلن های نساجی هم پس از افزایش حجم عرضه ها، معاملاتی متعادل تر را نسبت به گذشته شاهد هستیم، این در حالی است که بیشترین حجم معاملات نیز در هفته قبل مربوط به ای کالاها بود.

در همین حال به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، تعطیلات محرم که سبب کاهش شدید تقاضا و حجم معاملات در بازار آزاد شد و همچنین کاهش قیمت اکثر محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات و بازار بی رمق بود.

به این ترتیب در کل حجم معاملات محصولات پلیمری ۳۹ هزار و ۷۴۹ تن رقم خورد، حجم عرضه محصولات ۴۷ هزار و ۵۱۹ تن و تقاضای آن نیز بالغ بر ۸۴ هزار و ۹۶۲ تن بود.

ارسال نظر