کد خبر : 34518

جدال در بازار پتروشیمی

جدال در بازار پتروشیمی

پتروتحلیل- خبر اورهال خط تولید پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام در حالی هفته گذشته در بازار پتروشیمی مطرح شد که یک ماه از عدم عرضه این کالا در بورس گذشته است. این در حالی است که Hi500 هم هفته گذشته در بورس عرضه نشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، عدم عرضه این دو کالا به طور همزمان، احتمال اورهال بودن خط تولید پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ را افزایش داد؛ چرا که به گفته منابع خبری نزدیک به این مجتمع Hi500 هم که جایگزین ۰۰۳۵ شده بود، در حال حاضر تولید نمی شود. به این ترتیب اورهال خط تولید ۰۰۳۵ قوت بیشتری گرفت.

در همین حال گفته می شود خط الفین پتروشیمی بندرامام نیز دچار مشکل شده است. به این ترتیب هفته گذشته پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۷۵ و ۰۲۰ با تقاضای بالایی از سوی خریداران روبه رو شدند، به طوری که عرضه ۵۰۰ تنی گرید ۰۰۷۵ به میزان ۲۶۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۰۵ تومان بود. معامله گران برای خرید این کالا سقف قیمت یعنی نرخ ۴ هزار و ۲۹۶ تومان را ثبت کردند. ۱۸۰ تن از این کالا توسط یک نفر خریداری شد. ۴۶۰ تن از گرید ۰۲۰ نیز توسط یک نفر خریداری شد. عرضه ۵۰۰ تنی گرید ۰۲۰ به میزان ۱۹۴۰ تن تقاضا داشت. بخشی از این کالا نیز با قیمت سقف خریداری شد.

به گفته میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن، هفته گذشته زمانی بسیار خوبی برای خرید پلی اتیلن های سبک فیلم تولیدکننده های دیگر بود؛ چرا که محصولات بندرامام با خبر اورهال این مجتمع دچار خریدهای هیجانی شد.

البته تعداد زیادی از کارشناسان بازار انتظار ندارند با اورهال خط ۰۰۳۵، شاهد تغییرات بسیاری در بازار پتروشیمی باشیم؛ چرا که مصرف کنندگان این کالا در زمان غیبت این کالا از پلی اتیلن سنگین بادی BL3 جم، ایلام و کرمانشاه استفاده می کنند. اما عدم تولید Hi500 می تواند معاملات گرید ۵۲۵۱۸ جم را تحت تاثیر قرار دهد، این در حالی است که گرید ۵۶۲۰ شازند نیز تولید نمی شود. به گفته کارشناسان با توجه به اینکه کدهای معاف از مالیات بر روی کالاهای پتروشیمی جم فعال هستند می توانند بازار را با مشکلاتی روبه رو کنند.

با این حال اکثر این کارشناسان می گویند: در حال حاضر در بازار پتروشیمی رقابت نابرابر دارندگان کدهای معاف از مالیات با خریداران دیگر سبب ایجاد آشفتگی در این بازار شده است. این گروه این رقابت را به جنگ ۹ درصدی ها با خریداران دیگر تشبیه می کنند و معتقدند؛ پتروشیمی جم و بندرامام در خصوص مقابله با دارندگان کدهای معاف از مالیات کوتاهی می کنند.

این در حالی است که هفته گذشته معاملات محصولات پلیمری اندکی آرام تر دنبال شد و این موضوع به گمان بسیاری از تحلیلگران به روند قیمت نفت و اتیلن مربوط بود.

با این حال اکثر تحلیل گران معتقدند؛ بازار محصولات پلیمری همبستگی بسیاری با قیمت نفت دارد. از سوی دیگر فعالیت دارندگان کدهای معاف از مالیات نیز در بازار پلیمرها سبب شده تا رقابتی نابرابر در این بازار شکل بگیرد.

در همین حال در بازار پلی پروپیلن ها هم شاهد کاهش عرضه ها هستیم، به گفته کارشناسان بازار نامه انجمن نساجی که جلوی افزایش قیمت های پایه را در هفته گذشته گرفت، یکی از دلایلی بود که پلی پروپیلن سازها را مجاب کرد تا عرضه های خود را برای ثبت سقف قیمت کاهش دهند.

به این ترتیب عرضه یک هزارتنی پلی پروپیلن نساجی C30S مارون که در روز سه شنبه انجام شد، با تقاضای ۱۲ هزارتنی روبه رو شد و سقف قیمت ۳ هزار و ۴۵۷ تومانی را تجربه کرد. گرید ۵۱۰L پلی پروپیلن جم هم با رقابت خریداری شد.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ در بازار پلی پروپیلن ها انحصار ایجاد شده است و محموله ها در دست خریداران واقعی نیست. به گفته این گروه تنها در صورتی که عرضه پلی پروپیلن ها از سوی تولیدکننده ها افزایش یابد، گروهی که اقدام به جمع آوری بارها کرده اند با شکست قیمتی مواجه خواهند شد.

این در حالی است که پلی پروپیلن جم عرضه های خود را در هفته گذشته میزان یک سوم کاهش داد. کاهش عرضه از سوی پلی پروپیلن سازها در هفته گذشته به اعتراض آنها در خصوص افزایش ۸ تومانی قیمت پایه مربوط شده است. این در حالی است که به گفته مصرف کنندگان، بازار بی کشش و مصرف افزایش نیافته است .

البته در این روزگرید ZR پلی پروپیلن شیمیایی نویدزرشیمی که مدت ها غیبت داشت، با رقابتی محدود روبه رو شد، از این رو اکثر کارشناسان معتقدند؛ بازار این کالاها بی کشش است.

در همین حال پتروشیمی امیرکبیر با بی رونقی معاملات روبه رو بود، به طوری که ۲۰۹ همچنان با بی رغبتی معامله گران همراه است. اما همچنان پلی استایرن های معمولی و مقاوم بازار داغی داشتند. به طوری که عرضه ۷۵۰ تنی گرید ۷۲۴۰ به میزان ۱۹۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت عرضه این کالا ۴ هزار و ۵۳۰ تومان و میانگین خرید آن هم ۵ هزار و ۶۰۰ تومان رقم خورد. گرید ۱۵۴۰ هم ۷۵۰ تن عرضه و ۱۶۱۰ تن تقاضا داشت. قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۵۷ تومان و میانگین خرید آن هم ۴ هزار و ۵۳۴ تومان بود.

با این حال خریداران پی وی سی هم در هفته گذشته با محدودیت خرید مواجه شدند و به این ترتیب بازار این کالا آرام تر از گذشته به کار خود ادامه داد. خرید براساس سهمیه ماهانه خریداران سبب شد تا پی وی سی با قیمت پایه معامله شود.

ارسال نظر