کد خبر : 37703

اقبال پلیمر کرمانشاه در غیبت جم و بندرامام

اقبال پلیمر کرمانشاه در غیبت جم و بندرامام

پتروتحلیل- غیبت پتروشیمی جم و بندرامام در بازار گریدهای بادی پس از مدت ها بازار خوبی را برای پلیمر کرمانشاه رقم زد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که پتروشیمی جم در حال تولید گریدهای سنگین تزریقی و فیلم است و تولید گرید بادی «BL3» آن متوقف شده است، از سوی دیگر پتروشیمی بندرامام هم پیش تر گرید HI500 تولید می کرد، اما در حال حاضر اقدام به عرضه گرید ۰۰۳۵ به صورت سلف ۱ و ۲ ماهه کرده است.

از این رو در حال حاضر تنها عرضه کننده گریدهای بادی، پتروشیمی مارون و پلیمر کرمانشاه است.

در هفته ای که گذشت غیبت جم و بندرامام سبب شد تا پلیمر کرمانشاه فروش خوبی را پس از مدت ها ثبت کند، به طوری که عرضه روز دوشنبه این مجتمع با ۵ درصد رقابت مورد معامله قرار گرفت، کف قیمتی این کالا ۵۴ تومان رقابت شد. روز سه شنبه نیز عرضه ۹۶۰ تنی BL3 پلیمر کرمانشاه به میزان ۲۶۱۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۰۸ تومان و بیشترین رقم خرید آن هم ۳ هزار و ۸۱۵ تومان رقم خورد. این در حالی است که پتروشیمی مارون نیز عرضه گرید بادی نداشت.

جذابیت پلی اتیلن ترفتالات گرید ۷۸۱

در همین حال معاملات پلی اتیلن های ترفتالات هم در حالی انجام شد که عرضه گریدهای بطری نسبت به هفته گذشته افزایش یافته بود. البته گرید ۸۲۵ و ۸۲۱ با رقابت قیمتی و گرید ۷۸۱ با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفت. جذابیت گرید ۷۸۱ برای تولیدکنندگان از دلایل ثبت سقف قیمتی برای این کالا است، قیمت پایین گرید ۷۸۱ نسبت به گریدهای دیگر سبب می شود تا خریداران ترجیح دهند این کالا را با سقف قیمت خریداری کنند. این کالا با ۱۴۰۸ تن عرضه ۳۱۵۴۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۹۵۰ تومان بود و با سقف قیمت یعنی ۳ هزار و ۲۴۵ تومان مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه گرید ۷۸۱ نسبت به گریدهای دیگر تقریبا ۱۴۰ تومان ارزان تر است، از این رو بیشتر مورد توجه خریداران قرار می گیرد.

بازگشت آرامش به بازار پتروشیمی امیرکبیر

در همین حال معاملات پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر هم با توجه به افزایش عرضه این کالا، با آرامش بیشتری نسبت به هفته های قبل انجام شد، عرضه ۵۵۰۰ تنی این کالا ۱۲۲۴۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۹۷ تومان و بیشترین رقم خرید آن هم ۴ هزار و ۸۵ تومان رقم خورد.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم درباره معاملات گروه پلی اتیلن های سبک به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در گروه پلی اتیلن های سبک فیلم، پتروشیمی امیرکبیر پس از مدت ها غیبت به بازار برگشت، اما عرضه های زیاد در گروه سبک های فیلم سبب شد تا بخشی از تناژ عرضه گرید ۲۴۲۰H و ۲۴۲۰D وارد سیستم مچینگ شود. البته این محموله ها در مچینگ توسط معامله گران خریداری شد. عرضه های ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندرامام و ۲۱۰۰ لاله هم با رقابت قیمتی روبه رو شد.

وی افزود: قرار داشتن در فصل مصرف نایلون های عریض از دلایل توجه به این کالاهاست.

عرضه یک هزارتنی گرید ۰۲۰ به میزان ۳۱۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۵۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۴۸ تومان رقم خورد. همچنین عرضه یک هزارتنی گرید ۰۰۷۵ هم با ۳۵۹۰ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۵۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۲۹ تومان بود.

پتروشیمی مهر در غیاب «ایلام»

در همین حال در گروه پلی اتیلن های سنگین فیلم هم گرید F7000 پتروشیمی مهر در غیبت پتروشیمی ایلام در روز سه شنبه، با سقف قیمتی معامله شد، به نظر می رسد تعهدات صادراتی پتروشیمی ایلام، سبب شده تا عرضه هایش کاهش یابد.، البته عرضه پتروشیمی مهر هم در هفته های اخیر به شدت کاهش یافته است، عرضه ۱۵۴ تنی این کالا ۵۱۸۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۶۹۱ تومان بود، این کالا با سقف قیمت ۴ هزار و ۶۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.

البته پتروشیمی ایلام اقدام به عرضه F7000 در روز چهارشنبه کرد تا شاهد رقابت بیشتری برای کالای خود باشد و به این ترتیب شاهد ۴ درصد رقابت نیز بود. البته عرضه های آریاساسول هم سبب شد تا پتروشیمی ایلام حجم عرضه های خود را افزایش دهد. این در حالی است که حجم F7000 در بازار کاهش یافته است.

در گروه پلی اتیلن های سنگین تزریقی هم تنها گرید ۵۲۵۰۲ پتروشیمی جم در تالار حضور داشت و با قیمت پایه ۴ هزار و ۲۲ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پلی استایرن ها همچنان جذاب هستند

اما درگروه پلی استایرن ها، حجم عرضه ها با افزایش اندک در هفته ای که گذشت، روبه رو شد. به این ترتیب پلی استایرن معمولی و مقاوم در دو عرضه سلف و نقدی بر تابلوی معاملات ثبت شد و البته مانند هفته های گذشته با توجه به قرار داشتن در اوج فصل مصرف با رقابت قیمتی مورد معامله قرار گرفت. با این حال به دلیل وجود محموله های وارداتی در بازار آزاد، رقابت برای این کالاها نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

به این ترتیب پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ به صورت نقدی با حجم عرضه ۴۰۰ تن به میزان ۱۴۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۲۴۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۷۰ تومان بود. عرضه ۳۰۰ تنی سلف این کالا هم ۱۳۰۰ تن تقاضا داشت، میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۸۸۳ تومان بود. در همین حال عرضه نقدی گرید ۱۵۴۰ هم با حجم ۴۰۰ تن ۱۰۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزارو ۱۲۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۴۴۲ تومان رقم خورد. عرضه سلف گرید ۱۵۴۰ هم به میزان ۳۰۰ تن ۶۹۰ تن تقاضا داشت، میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۳۷۲ تومان رقم خورد.

در گروه پی وی سی ها هم افزایش حجم عرضه سبب شد تا رقابت ها کمتر شده و این کالاها به حاشیه رانده شوند.

در همین حال در بازار محصولات پتروشیمی با توجه به تعطیلات محرم در هفته آتی احتمالا بازار با آرامش بیشتری روبه رو شود، البته برخی از کارشناسان معتقدند؛ هفته پیش رو می تواند فرصت مناسبی برای خرید محصولات پلیمری باشد؛ چرا که در هفته بعد، قیمت های پایه اعلام خواهد شد و با توجه به اینکه احتمال دارد، روند برخی از قیمت ها افزایشی باشد، خرید در هفته آتی به صرفه تر خواهد بود.

ارسال نظر