کد خبر : 31150

پلی پروپیلن سازها در غیبت پلی استایرن ها جولان دادند

پلی پروپیلن سازها در غیبت پلی استایرن ها جولان دادند

پتروتحلیل-در معاملات محصولات پتروشیمی همچنان پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن های سبک فیلم و پلی استایرن های تبریز مورد توجه بازاریان قرار دارند که در هفته جاری غیبت تبریز سبب شد تا بازار پلی پروپیلن ها داغ شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، روز گذشته پلی پروپیلن ها در صدر محصولات پر اقبال رینگ پتروشیمی قرار داشتند و به این ترتیب تقاضا برای خرید پلی پروپیلن های نساجی در خور توجه بود.

اعلام افزایش قیمت پایه پلی پروپیلن ها در هفته جاری و همچنین غیبت پلی استایرن های تبریز سبب شد تا خریداران بر معاملات پلی پروپیلن ها که زمینه افزایش قیمت آنها نیز فراهم شده بود، متمرکز شوند. از این رو بازاریان روز گذشته نرخ پلی پروپیلن ها را تامرز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان نیز افزایش دادند تا جای خالی پلی استایرن های تبریز را به هر ترتیبی که شده،پر کنند.

سجاد جلیلی، مدیرکالایی کارگزاری آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: عرضه پلی پروپیلن های مارون افزایش یافته است و از این رو بازار به سمت تعادل در حرکت است و به احتمال زیاد قیمت ها دوباره به مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان باز خواهد گشت.

این در حالی است که روز گذشته عرضه پلی پروپیلن نساجی Z۳۰s مارون که ۱۹۸۰ تن بود، بیش از ۳ هزارتن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۹۶ تومان بود و معامله گران میانگین قیمت ۳ هزار و ۵۲۹ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند.

همچنین پلی پروپیلن نساجیJ ۵۵۰ پلی پروپیلن جم نیز که به میزان ۷۷۰ تن عرضه شده بود با ۱۷۸۲ تومان تقاضا روبه رو شد. قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۹۶ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید آن ۳ هزارو ۵۷۱ تومان بود. در همین حال عرضه ۶۰۰ تنی پلی پروپیلنR ۵۵۲ نساجی شازند نیز بیش از ۲ هزارتن تقاضا داشت. قیمت پایه این کالا ۳هزار و ۳۹۶ تومان بود و مصرف کنندگان میانگین قیمت ۳هزار و۶۱۴ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند.

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL رجال و پلی پروپیلن نساجی PYI250 پلی نار و پلی پروپیلن RP270G شازند، پلی پروپیلن شیمیایی RP340Rو پلی پروپیلن شیمیایی EP440L پلی پروپیلن جم هم از کالاهای پراستقبال روز گذشته بودند.

البته امروز هم نرخ پلی پروپیلن ها در بازار آزاد تا مرز ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت، گر چه عرضه های پلی پروپیلن به گفته بسیاری از معامله گران در بورس کالا در حد نیاز بازار است، اما عدم بارگیری این محصولات و همچنین عدم افزایش عرضه از سوی تولیدکننده در روز دوشنبه از دلایل رشد قیمت در بازار آزاد عنوان می شود.

در همین حال مدیرکالایی کارگزاری آگاه معتقد است؛ اختلاف قیمت پلی استایرن ها در بورس و بازار افزایش یافته است، اما اگر عرضه های تبریز افزایش یابد، معامله گران با شکست قیمتی روبه رو خواهند شد. به گفته وی اگر عرضه های هفته جاری انجام می شد با توجه به اینکه سقف قیمت به۱۰ درصدی بازگشته بود، قیمت پلی استایرن ها می شکست. اما در حال حاضر نیز قیمت پلی استایرن ها در بازار آزاد با کاهش روبه رو شده و احتمالا با عرضه های زیاد تبریز با توجه به اینکه مشکل خوراک آنها نیز تا حدودی حل شده، باید در انتظار افت قیمت ها در بازار باشیم.

البته پلی اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰ تبریز هم روز گذشته مورد توجه بازار بود، به طوری که عرضه ۱۲۰ تنی آن ۱۴۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۸۲۴ تومان بود و معامله گران سقف قیمت یعنی ۴ هزار و ۲۰۶ تومان را برای خریداین کالا ثبت کردند.

با این حال در معاملات روز گذشته علاوه بر پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن های سبک فیلم نیز مورد توجه قرار داشتند که البته عرضه های زیادی در بازار دارند و قیمت آنها نیز کاملا مشخص است، البته پتروشیمی بندرامام بیش از مجتمع های دیگر مورد توجه خریداران قرار دارد.

همچنین در حال حاضر «پت» ۸۲۱ نیز در محصولات پلی اتیلن ترفتالات مورد اقبال قرار دارد و به این ترتیب به دلیل ضعف بارگیری از جذابیت خرید برخوردار است. برخی از آگاهان بازار مشکل تولید در فاز یک پتروشیمی تندگویان را از دلایل ضعف بارگیری این کالا عنوان می کنند. این در حالی است که قیمت این کالا در بورس و بازار نیز دچار اختلاف شده است و از این رو برای خریداران در شرایط بی رمقی بازار جذاب شده اند.

با این حال گریدهای دیگر مانند ۷۸۱ و ۸۲۵ در حال حاضر مورد استقبال قرار نمی گیرند و وارد سیستم مچینگ می شوند.

در همین حال روز گذشته امیرکبیر هم نرخ پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ خود را ۲۰ تومان کاهش داد و به این ترتیب مورد توجه معامله گران قرار گرفت. به این ترتیب عرضه ۳ هزارتنی این کالا دوبرابر تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۱۰ تومان بود که پتروشیمی امیرکبیر با نرخ ۳ هزار و ۹۹۰ تومان این کالا را عرضه کرد، به این ترتیب بیشترین قیمت برای خرید این کالا ۴ هزار و ۲۵ تومان ثبت شد.

ارسال نظر