کد خبر : 10404

کدهای معاملاتی در قبضه بورس بازان

tadol

پتروتحلیل- مبادلات رینگ پتروشیمی امروز در حالی انجام شد که محصولات پلی اتیلن سبک(Hها) برخلاف سال های گذشته با بی رغبتی خریداران همراه شدند. به گفته معامله گران اختلاف قیمت ۵۰ تومانی گرید ۰۰۷۵ و ۰۲۰ در بورس و بازار نقدی سبب شده تا بازار این کالاها بی رونق باشد.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان عرضه های متنوع پلی اتیلن های سبک سبب شده تا اختلاف قیمت این کالاها در بازار نقدی و بورس کاهش یافته و از این رو واسطه ها علاقه ای به خرید آنها نشان نمی دهند.

در این روز همچنین پلی اتیلن ترفتالات گرید BG ها با میزان پایین تقاضا روبه رو بودند. این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی هم به کاهش فعالیت کارخانه های تولیدی اشاره می کنند و معتقدند که نقدینگی کارخانه داران به شدت کاهش یافته است.

از سوی دیگر عرضه ۴ هزارو ۵۰۰ تنی پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر هم امروز بازار این کالا را با روندی نزولی همراه کرد؛ هر چند که در بورس کالا همچنان سقف قیمت برای این کالا ثبت شد. به گفته شوکتی، مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان گر چه در پایان ماه قرار داشتیم، اما عدم عرضه ۲۰۹ سبب شده بود تا بسیاری از معامله گران کدهای معاملاتی خود را برای عرضه این کالا نگهداری کنند.

برخی از معامله گران هم همواره تلاش می کنند تا با نگهداری کدهای معاملاتی و خرید در پایان ماه، محصولات پتروشیمی را با قیمت های پایین تری خریداری کرده و از این رو از اختلاف قیمت بیشتری در بازار و بورس استفاده کنند. این در حالی است که برخی از آگاهان بازار از اختصاص یافتن ۱۰ درصد از خریدهای رینگ پتروشیمی با کمترین قیمت رقابت به تعاونی مصرف کنندگان پلاستیک خبر می دهند. برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی این موضوع را نگران کننده عنوان می کنند، همانطور که سهمیه های ثبتی در سایت بهین یاب را غیرواقعی و نادرست می دانند.

با این حال کالاهایی که امروز مورد توجه خریداران قرار گرفتند پلی اتیلن سنگین EX3 امیرکبیر، RP100 جم، BL3 ، ۰۰۳۵ و پلی پروپیلن های نساجی بود که با سقف قیمت توسط معامله گران خریداری شدند. اختلاف قیمت ۱۰۰۰ تومانی BL3 و ۰۰۳۵ در بازار نقدی و بورس کالا از دلایل رغبت خریداران به این کالاها ذکر شده است. همچنین تزریقی ها هم در بازار و بورس ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان اختلاف قیمت داشته و مورد توجه معامله گران بودند.

این در حالی است که گرید ۵۶۲۰ با کمبود بار در بازار داخل مواجه است و در نتیجه نرخ آن به ۵ هزار و ۴۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. با این حال کارشناسان بازار پتروشیمی انتظار ندارند که تغییرات عمده ای در این بازار رخ دهد، هر چند که امروز بازار داخل با کندی مبادلات و افت اندک قیمت ها روبه رو بود.

در همین حال انتظار می رود هفته آینده با توجه به تعطیلی های پیش رو، خریدها از بورس متراکم تر از گذشته شده و با توجه به شروع ماه جدید و شارژ سهمیه پروانه های بهره برداری، بازار با تحرک بیشتری همراه شود.

از سوی دیگر در عرضه های فردای رینگ شیمیایی با توجه به قطعی خوراک گاز پتروشیمی فن آوران و تعطیلی این پتروشیمی، خبری از عرضه اسیداستیک نیست، این کالا طی دو هفته اخیر نیز در بورس کالا عرضه نشد و نرخ آن در بازار داخل روندی صعودی یافت. انتظار معامله گران افزایش قیمت این کالا در بازار داخل تا زمان عرضه مجدد آن است.

ارسال نظر