کد خبر : 18676

تغییر جهت پتروشیمی ها

kala

پتروتحلیل- گر چه افت قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در نیمه دوم خردادماه و در روز دوشنبه، بازار آزاد را با نوسانی روبه رو نکرد، اما روز گذشته بازار آزاد محصولات پتروشیمی تغییر جهت داد و تعدادی از معامله گران که هنوز در بازار حضور داشتند، نرخ های پیشنهادی خود را افزایش دادند.

به گزارش«پتروتحلیل»، این افزایش قیمت در برخی از کالاها از مرز ۱۰۰ تومان نیز گذشت، در این روز پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندرامام که ۲۰۰ تومان گران تر از روز دوشنبه پیشنهاد شد و به مرز ۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید، پلی استایرن مقاوم تبریز هم ۱۵۰ تومان افزایش قیمت داشت و ۵ هزار و ۵۵۰ تومان توسط معامله گران پیشنهاد شد.

همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر به ۵ هزا رو ۴۵۰ تومان در بازار داخل رسید که ۱۰۰ تومان گران تر از روز دوشنبه بود، به این ترتیب در رده های بعدی افزایش قیمت، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ بندرامام و پلی پروپیلن Z30s مارون با ۶۰ تومان افزایش و پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ جم و پلی استایرن معمولی تبریز با ۵۰ تومان افزایش قرار داشتند.

برخی از آگاهان بازار می گویند: گر چه معاملات بورس در روز سه شنبه بی رمق بود و اکثر معامله ها با نرخ پایه انجام شد و بخش زیادی از کالاها هم وارد زمان مچینگ شد، اما بازاریان در این روز ترجیح دادند نرخ های خود را افزایش دهند؛ چرا که تصور می کردند نرخ های اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیش از اینها افت داشته باشد، از این رو در هفته پیش از اعلام قیمت ها، اقدام به فروش محصولات خود با نرخ های پایین کرده و انبارها را خالی کردند، اما وقتی مشاهده کردند که افت قیمت ها اندک است، با یک روز وقفه در اعلام قیمت ها، روز سه شنبه نرخ های خود را افزایش دادند.

این در حالی است که برخی از معامله گران هم می گویند: بازار متاثر از ارزان فروشی تاجران با کمبود کالا هم روبه رو شده و از این رو افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است. با این حال روز گذشته «ایکس تری» امیرکبیر و جم با رقابت توسط کارگزاران خریداری شدند. قیمت پایه «ایکس تری» امیرکبیر ۴ هزار و ۵۱۳ تومان بود که با میانگین قیمت ۴ هزا رو ۸۳۱ تومان خریداری شد.عرضه این کالا ۲ هزارو ۵۰۰ تن و تقاضای آن ۶ هزار و ۲۷۰ تن بود.

همچنین عرضه ۵۰۰ تنی «ایکس تری» جم هم دو برابر تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۴۸۱ تومان بود که با میانگین قیمت ۴ هزار و ۵۰۶ تومان خریداری شد. «ایکس تری» های مشکی آف گرید جم و CRP100 هم در این روز با رقابت معامله گران مواجه شدند. علاوه بر این «ایکس تری» شازند هم در این روز با رقابت خریداری شد، به طوری که عرضه ۱۲۰۰ تنی آن ۶ هزار و ۳۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۴۸۱ تومان بود که با میانگین قیمت ۴ هزار و ۸۳۴ تومان توسط معامله گران خریداری شد.

در همین حال معامله گران در روزسه شنبه و بازار داخل نرخی برای «ایکس تری» امیرکبیر عنوان نکردند، این گروه به نبود این کالا در بازار اشاره کردند، با این حال نرخ «ایکس تری» شازند در بازار داخل ۵ هزار و ۸۷۰ تومان و قیمت «ایکس تری» جم هم ۵ هزارو ۷۴۰ تومان عنوان شد. به این ترتیب اختلاف قیمت این کالاها با بورس قابل توجه است.

البته در این روز پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندرامام با تقاضای بالایی از سوی معامله گران روبه رو شد و نصف محموله عرضه شده با سقف قیمت خریداری شد، عرضه ۷۰۰ تنی این کالا ۲ هزار و ۸۳۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزا رو ۵۰۵ تومان بود که با میانگین قیمت ۴ هزار و ۹۳۶ تومان خریداری شد. به گفته معامله گران کمبود این کالا در بازار داخل به دلیل کاهش عرضه های بندرامام همچنان مشهود است.

از سوی دیگر پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر هم با تقاضای بالایی از سوی معامله گران روبه رو شد، به طوری که عرضه ۵۰۰ تنی این کالا ۳ هزار و ۶۳۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۶۸۸ تومان بود که در رقابت با میانگین قیمت ۵ هزار و ۱۲ تومان خریداری شد. این در حالی است که برخی از معامله گران می گویند در انبار پتروشیمی امیرکبیر ۵ هزارتن ۲۰۹ موجود است، با این حال نباید فراموش کرد که تولید امیرکبیر در شرایط کنونی که الفین آن از مدار خارج است، محدود شده و خوراک اتیلن این مجتمع از پتروشیمی هایی همچون مارون و خط اتیلن غرب در حال تامین است.

البته در این روز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ شازند هم گر چه بعد از امیرکبیر در درجه دوم برای خرید معامله گران است، اما با افزایش تقاضا روبه رو بود، به طوری که عرضه هزاتنی آن دو برابر تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۶۸۸ تومان بود و با میانگین قیمت ۴ هزار و ۷۳۵ تومان خریداری شد. اما گرید KJ شازند با قیمت پایه معامله شد.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم با اشاره به حجم بالای عرضه ها می گوید: حجم خریدها در این روز نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته بود، از سوی دیگر برخی از محصولات مانند پی وی سی ها، با توجه به کاهش صادرات، کالاها در انبار انباشت شده است، از سوی دیگر میزان ساخت و سازها کاهش یافته و تولیدکنندگان محصولات نهایی را انبار کرده اند.

وی همچنین معتقد است؛ انتظار افت قیمت پی وی سی همچنان در بازار وجود دارد. این در حالی است که روز سه شنبه بازار بی رمق بود و تنها برخی از گریدهای خاص با افزایش تقاضا روبه رو بودند. در همین حال حجم زیادی از عرضه ها هم وارد زمان مچینگ شد. البته روز سه شنبه پتروشیمی جم محصولات عرضه شده خود را با نرخ های گذشته بر تابلوی بورس آورد و مشتریان هم بدون اعتراض این کالاها را خریداری کردند. در همین حال در روز سه شنبه پلی پروپیلن ها در آرامش معامله شدند، به طوری که Z30s مارون و پلی پروپیلن نساجی HP510L جم و HP550J پلی پروپیلن وارد زمان مچینگ شدند.

گر چه معاملات محصولات پتروشیمی با توجه به افت قیمت های پایه مانند هفته های گذشته نبود، اما گریدهای خاص در این روز توانستند اندکی از بی رمقی بازار محصولات پتروشیمی بکاهند و به نظر می رسد همین گریدهای خاص بتوانند بازار محصولات پتروشیمی را در روزهای آینده نیز هدایت کنند.

ارسال نظر