کد خبر : 10639

هیجان بازار پتروشیمی متاثر از خبرهای خوراک

khorak1

پتروتحلیل- معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا در حالی انجام شد که به گفته کارشناسان بازار برخی از کالاها در بازارهای جهانی جهش قیمتی داشتند، اما در بورس کالا به دلایلی افزایش قیمت ها رخ نداد و از این رو بیشتر معامله گران خرید محصولات را به صرفه دانسته و اکثر عرضه های روز سه شنبه هفته جاری را خریداری کردند.

از این رو در معاملات هفته جاری تقاضاها افزایش یافته بود و به این ترتیب پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 امیرکبیر، پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N جم، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 شازند،پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۰۳۰SA تبریز، پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ بندرامام، پلی اتیلن سنگین بادی BL3 جم، پلی اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰UA تبریز، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندرامام، پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AA امیرکبیر، پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹KJ شازند، پلی استایرن معمولی و مقاوم تبریز و انبساطی های ۲۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ با رقابت کارگزاران مواجه شدند.

پلی پروپیلن های گرید فیلم HP525J، شیمیایی HP440 جم، شیمیایی ZB332C و شیمیایی ZR230C نویدزرشیمی، Z30S و نساجی HP552R مارون، نساجی ZH510L و نساجی ZH552R نویدزرشیمی و نساجی PYI250 پلی نار نیز با رقابت معامله گران خریداری شدند. SBR1502 وSBR1712 بندرامام هم مانند هفته های گذشته با سقف قیمت خریداری شدند.

البته شایعه افزایش قیمت های پایه در بورس کالا متاثر از رشد قیمت خوراک نیز از دلایلی بود که معاملات بورس کالا را با افزایش حجم تقاضاها روبه رو کرد. گر چه برخی از آگاهان بازار به مخالفت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به افزایش قیمت های پایه اشاره می کنند و می گویند: پتروشیمی ها راغب به افزایش قیمت های پایه متاثر از رشد قیمت خوراک هستند، اما سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت ها را تا پایان سال به مجتمع های پتروشیمی نخواهد داد.

با این حال معاملات روز سه شنبه با توجه به اینکه انتظار بازاریان افزایش قیمت های پایه در هفته آینده است با هیجان و تحرک بیشتری آغاز شد و در نتیجه اکثر کالاها سقف قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که بازار داخل در روزهای اخیر با کندی مبادلات و همچنین کاهش حجم خریدها روبه رو بود.

پی وی سی هم در این روز با توجه به احتمال افزایش قیمت های پایه در هفته آینده متاثر از رشد قیمت جهانی این کالا با رغبت بیشتری از سوی معامله گران مواجه شد و در نتیجه اکثر کالاهای عرضه شده توسط خریداران معامله شد.

به گفته ایرانی، تاجر بازار پی وی سی احتمال دارد هفته آینده قیمت پی وی سی ۴ تا ۵ درصد گران تر از هفته جاری شود. در همین حال از این پس قرار شده جامبو ۱۰۰ تومان ارزان تر از پالت در بورس کالا عرضه شود، البته برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ در بازارهای جهانی این اعمال قیمت جایگاهی ندارد و قیمت پی وی سی بدون در نظر گرفتن بسته بندی آن اعمال می شود. این گروه قیمت گذاری را به این منوال نادرست می دانند و به آن معترض هستند.

به این ترتیب در این روز حجم عرضه های پی وی سی به جز گرید S70 بندرامام که وارد زمان مچینگ شد، توسط معامله گران خریداری شد. فعالان بازار پی وی سی احتمال می دهند نرخ این کالا با رشد روبه رو شود.

این در حالی است که احتمال دارد پس از افزایش قیمت خوراک گاز تا مرز ۱۳ سنت، بیشتر مجتمع های پتروشیمی واکنش نشان داده و تقاضای آزادسازی قیمت ها و لغو سقف قیمت ها را در بورس داشته باشند. گر چه نظر دولت پیش تر عدم افزایش قیمت ها تا پایان سال بود، اما آگاهان بازار می گویند: کمیسیون انرژی و صنایع مجلس برای افزایش قیمت خوراک تا مرز ۱۳ سنت به توافق رسیده اند. این در حالی است که مجتمع های پتروشیمی با اعتراض به این رقم خواستار افزایش قیمت خوراک گاز تا مرز ۱۱ سنت هستند.

ارسال نظر