کد خبر : 7927

زمزمه حذف سقف ۵ درصدی قیمت ها در بورس

Man Transferring Information From Mouth To Ear

پتروتحلیل- شایعه حذف سقف ۵ درصدی قیمتها در رینگ پتروشیمی امروز قوی تر از روز قبل بود، به طوری که بیشتر معامله گران انتظار دارند ابتدای ماه آبان سقف قیمت ها در بورس کالا برداشته شود. با این حال امروز مبادلات رینگ پتروشیمی با توجه به قرار گرفتن در پایان ماه و کاهش سهمیه پروانه بهره برداری معامله گران با تقاضای متعادل تری روبه رو شد. به طوری که برخی از گریدهای پلی پروپیلن ها که هفته های گذشته با سقف قیمت و تقاضای بالایی مواجه می شدند وارد زمان مچینگ شدند. از این رو انتظار نمی رود که مبادلات فردا هم با تقاضای بالایی روبه رو شود، البته معامله گران در روزهای پایانی ماه تلاش می کنند تا کدهای معاملاتی خود را برای کالاهایی نگهداری کنند که با اختلاف قیمت در بازار نقدی و بورس روبه رو هستند.

البته بیشتر عرضه کننده ها هم در پایان ماه، عرضه های خود را افزایش می دهند؛ چرا ورود این کالاها به زمان مچینگ می تواند برای آنها امتیاز صادرات را به ارمغان بیاورد و همچنین برای اثبات محدود بودن مصرف داخلی به آنها کمک می کند، حال آنکه در ابتدای ماه و با شارژ سهمیه پروانه های بهره بردای بعضا شاهد کاهش حجم عرضه ها برای نگهداری قیمت ها هستیم. در همین حال امروز بازار داخل محصولات پتروشیمی ها هم با نوسان اندک به کار خود ادامه داد و برخی از گریدهای پلی پروپیلن اندکی افت داشتند، کما اینکه Z30s و C30s به دلیل کاهش در بازار داخل متاثر از افت عرضه ها در بورس روندی صعودی در پیش گرفتند.

به گفته معامله گران با توجه به اینکه در پایان ماه بیشتر خریداران به فکر تسویه حساب از بورس کالا هستند، بیش از هر چیزی به نیاز نقدینگی خود فکر می کنند و از این رو حجم خریدها کاهش می یابد، این در حالی است که زمزمه لغو سقف قیمت هم امروز اندکی خریداران را دچار تردید کرد. برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ با حذف سقف قیمت ها در رینگ پتروشیمی، اختلاف قیمت ها در بازار نقدی و بورس کالا کاهش خواهد یافت، اما این گروه می گویند: با این حال احتمال جمع آوری بارهای عرضه شده و بازارسازی در بورس کالا توسط معامله گران هم وجود دارد و از این رو نگران کننده به نظر می رسد.

البته برخی از معامله گران در این روز بازار پتروشیمی را با توجه به عرضه های کم و تقاضای بالا متاثر از شروع فصل مصرف با رشد آهسته در هفته های آتی پیش بینی می کنند، این گروه معتقدند؛ اگر سقف ۵ درصدی قیمت ها در بورس کالا برداشته شود، باید در انتظار شوک در بازار پتروشیمی باشیم.

ارسال نظر