کد خبر : 32836

آریاساسول و لاله به جمع پرطرفدارهای بورسی پیوستند

آریاساسول و لاله به جمع پرطرفدارهای بورسی پیوستند

پتروتحلیل- روز گذشته از ۷۹ گرید پلیمر عرضه شده در بورس ، ۱۸ گرید با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب حجم معاملات محصولات پلیمری در روز دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به رقم ۴۸ هزار تن رسید که نسبت به هفته قبل ۶ هزارتن افزایش را نشان می دهد.

یکی از دلایل افزایش حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش عرضه گریدهای بود که تقاضای خرید آنها همواره بالاست؛ مانند پلیمرهای پتروشیمی آریاساسول و پی وی سی های بندرامام، غدیر و اروند.

در همین حال دارندگان کدهای معاف از مالیات نیز با توجه به فشار بیشتر شرکت های پتروشیمی و بورس کالا برای مقابله با آنها نیز در هر هفته به تصور اینکه آخرین خریدها را انجام می دهند، تلاش می کنند تا از این بازار دست خالی بیرون نروند.

از این رو روز گذشته هم درخواست های خرید برخی از محصولات متعلق به این گروه ها بود.

پلی استایرن های تبریز دوباره محبوب شدند

در همین حال پلی استایرن های تبریز نیز دوباره به جرگه کالاهای محبوب بازار پتروشیمی بازگشتند، به طوری که تقاضای آنها نسبت به هفته گذشته رشد کرد. هفته گذشته پلی استایرن های تبریز وارد مچینگ شده و با بی اعتنایی معامله گران حتی در مچنیگ روبه رو شدند. اما در هفته جاری، پلی استایرن معمولی ۴٫۸ درصد و پلی استایرن مقاوم ۴٫۶ درصد رقابت شدند. به گفته معامله گران، دوباره برخی از واسطه های بازار پتروشیمی به بازار این کالاها ورود کرده اند و در حال جمع آوری محموله ها با نیت انحصاری کردن بازار هستند.

البته در این روز گرید ۳۸۴۰ پتروشیمی تبریز نیز مانند همیشه با ۴ درصد رقابت مورد معامله قرار گرفت.

آریاساسول و لاله در کانون توجه

اما پلی اتیلن های سبک فیلم پتروشیمی بندرامام هم روز گذشته همچنان مورد توجه خریداران بودند، البته در هفته جاری علاوه بر پتروشیمی بندرامام، پلی اتیلن های سبک فیلم لاله و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ آریاساسول نیز به جمع کالاهای پرطرفدار پیوستند.

به این ترتیب پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندرامام، ۶ درصد، گرید ۰۲۰ این پتروشیمی ۵٫۵ درصد و پلی اتیلن های سبک فیلم لاله از ۱٫۷ تا ۲٫۲ درصد رقابت داشتند. گرید ۰۱۹۰ آریاساسول هم با رقابت ۴ درصدی خریداری شد، همچنین پلی اتیلن سنگین فیلم ۵۱۱۰ این مجتمع نیز به ۴ درصد رقابت داشت.

اخبار ریز و درشت بازار پی وی سی

پی وی سی ها نیز همچنان به دلیل کاهش عرضه برخی از مجتمع ها با افزایش تقاضا روبه رو بودند، این در حالی است که همچنان خریداران پی وی سی آبادان در خصوص عدم تحویل بارهای خریداری شده ابراز نگرانی می کنند، البته منابع خبری نزدیک به این شرکت از تغییرات مدیریتی در پتروشیمی آبادان خبر داده و می گویند: مدیرعامل پتروشیمی آبادان به فعالیت خود در این شرکت پایان داده و به مجتمع کارون پیوسته است.

برخی از معامله گران می گویند: خط تولید گرید ۷۰ در پتروشیمی آبادان راه اندازی شده است، اما عرضه آنها قطره چکانی است، با این حال روز گذشته پی وی سی غدیر با ۳٫۸ درصد رقابت خریداری شد. گفته می شود خط ۵۷ متوقف شده و حجم زیادی از گرید ۶۵ نیز صادر شده است. از این رو عرضه پالت این مجتمع متوقف شده است.

خریداران پی وی سی بندرامام هم ۳٫۲ درصد برای خرید این کالا رقابت کردند، پتروشیمی اروند نیز با توجه به اینکه افزایش عرضه نداد، با ۳٫۶ درصد رقابت روبه رو شد، به این ترتیب گریدهای متفاوت پی وی سی رقابتی بالای ۳ درصد را در معاملات روز گذشته تجربه کردند.

این در حالی است که برخی از آگاهان بازار به ثبت سفارش های بالا برای خرید پی وی سی بندرامام اشاره کرده و می گویند: تلاش برای انحصاری کردن پی وی سی بندرامام آغاز شده است. این گروه همچنین به بازارسازی بر روی پی وی سی غدیر نیز اشاره می کنند.

این در حالی است که معامله گران در بازار آزاد می گویند: بازار پی وی سی همچنان به روند آرام و بی جان خود ادامه می دهد و اکثرا دستخوش بازارسازی است.

جو مثبت امیرکبیر

در این روز همچنین هیجانات ناشی از برخی از اخبار در خصوص افزایش قیمت ها، توانست جو مثبتی برای معاملات پتروشیمی امیرکبیر ایجاد کند و به این ترتیب پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ و ایکس تری این مجتمع با رقابت از سوی معامله گران خریدرای شد. «ایکس تری» ۳ هزارتن عرضه و ۵ هزارتن تقاضا داشت و با ۲٫۷ درصد رقابت خریداری شد.

بدترین های بازار پلیمر

با این حال روز گذشته بدترین های بازار پلیمرها نیز پلی استایرن های انبساطی بانیار و تبریز بودند که خریدی برروی آنها انجام نشد، SBR های بندرامام هم همچنان با رکود شدید دست و پنجه نرم می کنند. پلی اتیلن های سنگین بادی و پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی هم دیروز روز خوبی نداشتند. پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ هم گر چه حجم خرید خوبی به ثبت رساند، اما بدون رقابت.

پلی اتیلن های ترفتالات تندگویان هم به جز گرید ۷۳۲ و ۸۲۱ که با قابت خریداری شدند، روز خوبی نداشتند.

در همین حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی روز گذشته به هیجانات ناشی از اخبار و شایعات در این بازار اشاره کردند، این در حالی است که نوسانات مثبت نفت نیز به خوشبینی فعالان این حوزه در خصوص افزایش قیمت ها کمک کرد. برخی از کارشناسان این بازار معتقدند؛ اگر نفت به ثبات برسد و روند نزولی خود را ادامه ندهد، می توان در انتظار روزهای خوب بود.

ارسال نظر